Pozycjonowanie strony często bywa porównywane do maratonu. Zaangażowanie wszystkich sił na samym początku i nadzieja, że później wynik się utrzyma, nie ma większego sensu. Działania SEO powinny być regularne, a strategia nakreślona na początku powinna być realizowana przez długi czas. Niestety istnieje wiele czynników zaburzających prowadzenie zaplanowanych prac, a częstotliwość pojawiania się kolejnych aktualizacji algotymów Google nie ułatwia zadania. Misją seowców jest na te zmiany reagować. Odpowiedź na pytanie, ile czasu trwa pozycjonowanie strony to więc zadanie niełatwe. Postaramy się jednak mu sprostać!

Jak długo trwa pozycjonowanie?

Nie da się po prostu zapłacić za pozycję w wyszukiwarce. Takie działania dotyczą wyłącznie płatnych reklam. W przypadku pozycjonowania musisz przekonać Google, że Twoja strona jest najlepszym wynikiem na dane zapytanie – a to niestety wymaga czasu, ponieważ autorytetu (tak, strona też ma swój autorytet) nie buduje się w ciągu kilku tygodni. Co więcej, te zapytania powinny być powiązane z Twoją ofertą. W końcu pozycjonowanie strony ma na celu m.in. zwiększenie ruchu na witrynie, a w konsekwencji także liczby konwersji.

Wysokie pozycje na losowe frazy nie przyniosą korzyści. Co z tego, że Twoją stronę odwiedzi więcej osób, jeśli nie są kompletnie zainteresowane Twoją ofertą. Nie masz przy tym monopolu na frazy związane z Twoim biznesem. Konkurencja nie śpi i także chce zajmować, jak najlepsze miejsce w wyszukiwarce. Musicie o nie walczyć. Potrzebna jest więc przemyślana strategia, która obejmuje również audyt konkurencji.

Ponadto lista prac i zadań, które są niezbędne do wykonania w procesie pozycjonowania, znacząco się różni w zależności od strony internetowej. Dzielą się one najogólniej na 2 rodzaje:

  • pozycjonowanie on-site – działania podejmowane w obrębie strony, np. zmiany w strukturze kodu czy optymalizacja zastanych treści;
  • pozycjonowanie off-site – działania wychodzące poza stronę, obejmują m.in. budowanie bazy wartościowych linków, chociażby przez zlecenie publikacji sponsorowanych.

Ile trwa pozycjonowanie strony? Raport Ahrefs.com

Jak długo trwa pozycjonowanie strony, biorąc pod uwagę rodzaj i ilość pracy do wykonania? Ankietę na ten temat przeprowadził Ahrefs, a oto jej wyniki:

Ile trwa pozycjonowanie strony? Analiza raportu Ahrefs

Jak zatem widać, odpowiedzi są bardzo zróżnicowane. Najczęstsza z nich to 3-6 miesięcy, jednak musimy mieć na uwadze, że oznacza to pojawienie się pierwszych efektów. Nie oznacza to jednak, że po tym czasie zostanie się liderem branży, a potem można przestać inwestować w działania SEO. Warto rozróżnić uzyskanie pierwszych efektów od zbudowania widoczności na znaczącą pulę fraz kluczowych biznesowo.

Ile trwa pozycjonowanie strony? Przykłady klientów SAMOSEO

Decydując się na usługę SEO musisz mieć świadomość, że czynników wpływających na szybkość uzyskania efektów jest bardzo wiele. Postaramy się zobrazować to na przykładach naszych klientów:

// Przypadek 1

Ile trwa pozycjonowanie - przypadek 1

Zaprezentowany przypadek charakteryzował się tym, że już na etapie ofertowania wykryliśmy poważne braki optymalizacyjne i techniczne. Na szczęście udało się je sprawnie wyeliminować, ponieważ klient był w trakcie wdrażania nowej wersji sklepu. Pomagając w tym jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem kampanii SEO, stworzyliśmy serwis pozbawiony problemów z przeszłości, co przełożyło się na znaczące wzrosty dla wielu istotnych fraz kluczowych. Przypadek ten opisaliśmy w naszym Case Study Filippo.pl.

Fakty: 

  • sprawne dostosowanie serwisu do naszych zaleceń,
  • regularne dodawanie nowych treści,
  • znaczący budżet na działania SEO

Kiedy pojawiły się efekty?

  • Intensywne wzrosty zaczęły się w 3 miesiącu kampanii.

// Przypadek 2 

Ile trwa pozycjonowanie - przypadek 2

Nie każda kampania to szybkie i wyraźne wzrosty. W przypadku tego klienta mówimy serwisie, który był na dość poprawnym poziomie technicznym i posiadał status jednego z liderów swojej branży. W perspektywie kilku miesięcy osiągnęliśmy wzrosty dla fraz istotnych biznesowo, co było głównym celem naszych działań. W ogólnej perspektywie nie były to jednak wzrosty, które moglibyśmy określić mianem spektakularnych. W ciągu 2 lat mozolnie wzmacnialiśmy pozycje dla stosunkowo wąskiej puli słów kluczowych, które miały bardzo duże znaczenie dla klienta. Dopiero po 2 latach regularnych prac, udało nam się uzyskać wzrosty, które można uznać za znaczący sukces.

Fakty:

  • serwis na dobrym poziomie SEO już na starcie prac,
  • jeden z liderów swojej branży,
  • aktywne wdrażanie zmian na stronie,
  • stosunkowo duży budżet

Kiedy pojawiły się efekty?

  • wzrosty dla fraz istotnych biznesowo w okolicach 4-6 miesiąca,
  • znaczące wzrosty widoczności po 24 miesiącach kampanii,

// Przypadek 3 

jak długo trzeba czekać na efekty SEO? Przypadek 3

Tutaj ponownie mierzyliśmy się z serwisem posiadającym poprawne SEO już na starcie, jednak mocny nacisk położyliśmy na rozbudowę struktury oraz pozyskiwanie nowych linków i dodawanie treści. Pierwsze efekty osiągnęliśmy stosunkowo szybko, jednak dopiero po 12 miesiącach Google docenił nasze starania w budowaniu autorytetu eksperta, co wpłynęło na znaczące wzrosty w TOP10.

Fakty:

  • sprawne wdrożenia,
  • mniejszy budżet,
  • regularne dodawanie nowych treści,

Kiedy pojawiły się efekty?

  • pierwsze wzrosty mniejszej puli fraz w okolicach 4-6 miesiąca,
  • wyraźne wzrosty w 12 miesiącu kampanii,

// Przypadek 4 

Jak długo trwa SEO - przypadek 4

W tej kampanii pracowaliśmy w trudnej branży, w niewielkim budżecie. Ponadto napotkaliśmy na trudności wdrożeniowe, co znacząco wpłynęło na szybkość uzyskiwanych efektów. Mając do dyspozycji niewielkie środki, skupiliśmy się na frazach z długiego ogona, które miały szansę uzyskać jakikolwiek efekt.

Fakty:

  • niewielki budżet w trudnej branży (moda), co wymusiło na nas działania na tzw. długim ogonie (frazy z mniejszą konkurencyjnością),
  • trudności z wdrożeniami, które trwały długimi miesiącami,

Kiedy pojawiły się efekty?

  • Brak wzrostów przez 12 miesięcy,
  • Pierwsze wyraźniejsze efekty po 12 miesiącach,
  • Kolejne wzrosty po kolejnych 12 miesiącach,
  • Widoczność w dalszym ciągu na stosunkowo niewielkim poziomie, jednak przekłada się to na zadowolenie klienta, który ma świadomość działania w zbyt niskim budżecie.

// Przypadek 5 

brak efektów kampanii SEO

W tej kampanii działamy z klientem wiele miesięcy, jednak ze względu na ograniczony budżet i ograniczone możliwości systemu CMS, uzyskaliśmy wzrosty dla jedynie wąskiej puli fraz, aczkolwiek istotnych biznesowo.

Fakty:

  • niski budżet
  • brak możliwości wykonania wielu wdrożeń technicznych,
  • regularne dodawanie nowych artykułów blogowych, lecz w niewielkiej częstotliwości,

Kiedy pojawiły się efekty?

  • stagnacja ogólnej widoczności,
  • wzrosty dla wąskiej puli fraz istotnych biznesowo w okolicach 8 miesiąca prac

// Przypadek 6 

ile trwa seo? przypadek 6

Przez wiele miesięcy nie mieliśmy możliwości wdrożenia zmian na stronę, więc nasze działania ograniczały się do link buildingu. Niestety, bez przebudowy strony i bez nowych treści nie byliśmy w stanie utrzymać widoczności na stabilnym poziomie. Po kilku miesiącach spadków współpraca wisiała na włosku, jednak po dłuższym czasie nastąpiła zmiana sytuacji i rozpoczął się proces usprawniania serwisu.

Fakty:

  • wiele miesięcy bez wdrożeń i nowych treści,
  • sytuacja zmieniła się po blisko roku współpracy,
  • spadki widoczności trwały kilkanaście miesięcy,

Kiedy pojawiły się efekty?

  • pierwsze 12 miesięcy to głównie delikatne spadki, co wynikało z fakty ograniczonych możliwości działań on-site,
  • po 12 miesiącach nastąpiły wdrożenia i rozruszanie bloga, co po kolejnych 6 miesiącach zaowocowało wyraźnymi wzrostami widoczności,

// Podsumowanie

Powyższe przypadki mają na celu uświadomienie, że wiele zależy od tego co spotka nas podczas trwania kampanii. Jeśli całość prac przebiegnie bezproblemowo – znacząco zwiększamy szansę na uzyskanie zadowalającego efektu. Jeśli wdrożenia czy dodawanie nowych treści przebiega powoli – efekty również pojawią się zdecydowanie później.

Czynniki wpływające na to jak długo trwa pozycjonowanie

Tak jak opisaliśmy powyżej – to, ile czasu trwa pozycjonowanie strony, zależy od wielu czynników. Znaczenie ma zarówno otoczenie, w jakim znajduje się Twój biznes, czyli głównie konkurencja, ale i zasoby, jakimi dysponujesz. Nie bez znaczenia będzie również sama strona internetowa i jej historia działań marketingowych. Jakie są więc najważniejsze czynniki, które mogą wpłynąć na szybkość uzyskiwanych efektów?

1. Szybkość wdrożeń zmian z audytu

Działania SEO wymagają współpracy na linii Agencja SEO – Klient. Pierwszy miesiąc to czas, w którym agencja poznaje stronę i biznes, następnie tworzy audyt, który trafia w ręce klienta. Po akceptacji pomysłów z audytu następuje czas wdrożeń. Jeśli są przeprowadzone sprawnie (w ciągu kilku tygodni), efekty pojawią się szybciej. Jeśli jednak czekamy z nimi miesiącami, a finalnie okaże się, że wdrożyć możemy jedynie 20-30% z nich, efekty będą odpowiednio słabsze i bardziej rozłożone w czasie.

2. Intensywność prac na stronie

Oprócz wdrożeń zmian wynikających z przygotowania początkowego audytu, na stronach klientów z reguły dochodzi do wielu aktywności, np.:

  • aktualizowanie treści na stronach ofertowych,
  • dodawanie nowych wpisów blogowych,
  • zmiany w strukturze serwisu,
  • zmiana szablonu strony,
  • rotacje asortymentu,
  • itd.

Niektóre z tych działań wpływają korzystnie na SEO (m.in. dodawanie nowych artykułów), jednak część z nich działa na naszą niekorzyść, a przynajmniej w krótkiej perspektywie. Jeśli zmienimy strukturę serwisu czy cały szablon, musimy wziąć pod uwagę, że wprowadzi to pewne zamieszanie i czasowo wyniki mogą ulec pogorszeniu. Oczywiście takie zmiany wprowadza się po to, aby w długiej perspektywie osiągnąć korzyść, jednak bez wątpienia jest to czynnik, który wpływa na szybkość uzyskania efektów.

3. Konkurencja

Liczba konkurentów i działania, które podejmują w zakresie reklamy internetowej, także ma duże znaczenie. Jeśli konkurencja dobrze sobie radzi, pozycjonowanie Twojej witryny zajmie dłużej. Oczywiście nie każdy z Twojej branży będzie Twoją bezpośrednią konkurencją. Warto ją wytypować na etapie tworzenia strategii. Niemniej, dobrze jest przyjrzeć się miejscom, w których reklamują się Twoi konkurenci oraz frazom, na jakie się pozycjonują. Być może lepszym wyborem będzie walka o pozycję na frazy long tail. Jeśli prowadzisz niewielki sklep z meblami, to w starciu z gigantami branżowymi możesz nie mieć wielu szans w walce o pozycję na frazy generyczne.

Musisz mieć świadomość, że konkurencja w Internecie może być nieco inna od tej, którą uważasz za realną w realnym świecie. Działając w swoim mieście z reguły znasz lokalną konkurencję i jesteś w stanie wymienić ją z pamięci. Pozornie wydawać się może, że jeśli jesteś ortopedą, rywalizujesz

Działając lokalnie, za konkurentów uznawać możesz kilka dobrze znanych Ci, również lokalnych firm. Weź jednak pod uwagę, że użytkownik wyszukiwarki może wpisać nazwę oferowanej przez Ciebie usługi czy produktu, o którą walczy zdecydowanie więcej stron niż Twoja okoliczna konkurencja. Dla przykładu – jeśli prowadzisz firmę remontową w Gdańsku, na frazę „remonty gdańsk” walczysz w konkurentami takimi jak Oferteo, Olx, Trojmiasto.pl, remontuj.pl, Fixly itd. Oczywiście dalej masz szansę osiągnąć zadowalającą pozycję w TOP10, ale musisz mieć świadomość, że twoją konkurencją są również giganci w postaci m.in. agregatorów ofert, którzy na działania marketingowe wydają krocie.

4. Wybór fraz kluczowych

Wybór fraz kluczowych ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania Twojej strony. Zazwyczaj wynika on z obranej strategii, która uwzględnia konkurencyjność branży oraz cele do osiągnięcia w działaniach krótko- i długoterminowych. Nie da się ukryć, że podstawowy cel dla większości biznesów to po prostu sprzedaż i to jak największa. Nie da się jednak go osiągnąć bez zwiększenia ruchu na stronie i poprawie widoczności strony w sieci.

Co więcej, jeśli działasz w branży, gdzie konkurencja jest bardzo duża, to pozycjonowanie się na niektóre frazy może nie mieć większego sensu. Przepalisz wówczas budżet, a i tak masz znikomą szansę na wygranie z rozpoznanymi brandami, które dysponują znacznie większymi środkami. Wówczas warto poszukać fraz o niższym wolumenie wyszukiwań, ale za to bardziej precyzyjnych.

5. Domena i jej historia

Na ogół domeny z długą historią są lepiej oceniane przez Google, dlatego ich pozycjonowanie może zająć mniej czasu. Nie zawsze się to jednak sprawdza. Jeśli działania podejmowane od początku nie były przemyślane, to może się okazać, że jest spory bałagan do posprzątania. A to też w końcu zabiera czas. Jeśli na stronie występują błędy techniczne, optymalizacyjne czy te związane z treściami – ich poprawa może przynieść efekt nawet w krótkim czasie. Jednak podstawą jest to, aby można było je naprawić, bo niektóre systemy zarządzania stroną mają swoje wady i części z tych problemów wyeliminować się nie da. Mówiąc o domenie i jej historii mamy tu jednak na myśli sytuacje, w której to z samą domeną jest coś nie tak, a nie z technologią, na której stworzono witrynę. Czyli sytuacje, w których:

  • prowadzono agresywne działania SEO, które skutkowały gwałtownym spadkiem widoczności (np. pozyskiwanie wielu linków zewnętrznych niskiej jakości),
  • hakerzy zaatakowali stronę i wstrzyknęli do niej złośliwy kod, który w konsekwencji spowodował gwałtowny spadek widoczności (np. pojawiły się tysiące nowych podstron reklamujących produkty zakazane, hazard itd.),
  • celowo publikowano na niej treści niskiej jakości czy też zakazane (hazard, erotyka itd.),
  • itd.

Jeśli natomiast spadek w przeszłości wynikał z jakiegoś technicznego powodu, nie będzie to blokerem do uzyskiwania wzrostów w krótkim czasie.

6. Rynek docelowy

Wspominaliśmy już, że pozycjonowanie lokalne na ogół zabiera mniej czasu niż ogólnopolskie. Mierzyć trzeba się wówczas z mniejszą konkurencją. Co, jednak kiedy chcesz wyjść z biznesem online poza swój kraj? Pozycjonowanie pomiędzy krajami znacznie się różni. Inaczej pozycjonuje się na Polskę, a inaczej np. na Niemcy. Koszty działań na zagranicznych rynkach są też na ogół droższe, a więc wymagają większego budżetu.

7. Budżet

Skoro już o budżecie mowa, to warto poświęcić mu kilka słów więcej. Najczęściej zasada jest prosta: im większy budżet, tym o wyniki łatwiej i szybciej. Więcej środków na pozycjonowanie, to w końcu więcej pieniędzy na zakup wartościowych linków, pracę programistów i specjalistów SEO czy ilość produkowanego contentu. Nie oznacza to jednak, że niewielki budżet od razu przekreśla Twoje szanse na sukces. Może jednak zwiększyć czas pozycjonowania strony. Oszacuj budżet, jaki możesz przeznaczyć na działania SEO i skonsultuj go z agencją, z którą zamierzasz nawiązać współpracę. Być może przygotuje Ci estymację wyników, jakich możesz się spodziewać przy konkretnym budżecie.

8. Zmiany algorytmów

Zmiany algorytmów to prawdziwa zmora dla specjalistów SEO: czynnik, nad którym nikt nie ma żadnej kontroli poza samym Google. Zdarza się, że zmiany w algorytmach prowadzą do znaczących spadków w pozycjach strony internetowej, które są trudne do przewidzenia. Nie zawsze da się im zapobiec. Oczywiście, należy śledzić najnowsze trendy i być na bieżąco, ale czasem pojawiają się niespodziewane lub nieoficjalne aktualizacje, które mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony. Potrzebny jest wówczas czas, aby „nadrobić straty”.

Znaczenie ma też wiedza i doświadczenie specjalistów SEO, z którymi podejmujesz współpracę. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie: Jak wybrać firmę SEO? Na co warto zwrócić uwagę?

9. Specyfika branży

Każda branża ma swoją specyfikę. Pozycjonowanie lokalne jest zazwyczaj nieco łatwiejsze niż ogólnopolskie. Co więcej, choć niszowe usługi są rzadziej wyszukiwane, to zazwyczaj w konkretnym celu i na ścisłe zapytania. Inaczej wygląda to np. w branży modowej, gdzie frazy kluczowe często wpisywane są na zasadzie inspiracji. Są także branże, na które prawo nakłada pewne ograniczenia w zakresie reklamy internetowej. Będzie to np. branża prawnicza, ale i medyczna.

Przykładowe branże, na które narzucane są ograniczenia reklamowe:

  • Wyroby tytoniowe
  • Alkohol
  • Apteki i leki
  • Suplementy diety
  • Wyroby medyczne
  • Weterynarze
  • Usługi hazardowe
  • Adwokaci/Radcy prawni/Notariusze

W przypadku tych branż warto działać ostrożnie i zapoznać się najpierw z obowiązującymi przepisami. Nierozsądne działania mogą skutkować nałożeniem kar. W związku z tym możemy napotkać pewne utrudnienia związane z optymalizacją treści (bo nie możemy używać niektórych sformułowań lub musimy uzyskać akcept prawnika lub specjalisty) czy pozyskiwaniem linków zewnętrznych.

Kiedy pojawią się efekty?

Kiedy zobaczymy pierwsze efekt pozycjonowania? To pytanie, które zawsze pojawia się podczas rozmowy klienta z agencją. Nic w tym dziwnego, nikt nie chce wydawać pieniędzy na działania, które nie przynoszą korzyści. Potrzebne jest jednak zrozumienie obu stron. Nie da się wypozycjonować strony w miesiąc czy dwa (chyba, że mówimy o niewielkiej liczbie fraz o niskiej konkurencyjności, wówczas jest to do zrobienia). Ten czas przeznaczony jest najczęściej na dokładny audyt witryny (z reguły trwa on ok. miesiąca), wdrożenie zmian z audytu (kolejnych kilka tygodni) analizę konkurencji, ułożenie strategii i jej stopniowe wdrażanie.

SEO to działanie długoterminowe, ale przynoszące też długofalowe korzyści. Minimalny czas oczekiwania na efekty wynosi przeważnie 3 miesiące, choć może się wydłużyć w zależności od opisanych wyżej czynników. Z efektami na frazy średnio popularne poczekać trzeba zazwyczaj dłużej, bo nawet ok. 4-10 miesięcy, a na te bardzo popularne nawet 12-24 miesiące.

Kiedy więc możesz stwierdzić, że pozycjonowanie Twojej strony jest nieskuteczne? Jeśli po 6-12 miesiącach, nadal nie widzisz żadnych efektów lub uznajesz je za niewystarczające, to możesz zastanowić się nad rozwiązaniem współpracy. Musisz jednak pamiętać, że rezultaty pozycjonowania nie sprowadzają się wyłącznie do wzrostu liczby konkretnych słów kluczowych w TOP10. Wiele zależy od celów założonych na początku współpracy.

Czy to wszystko znaczy, że nie sposób uzyskać błyskawicznych efektów SEO? Niekoniecznie. SEO potrafi zaskoczyć. Zdarza się, że nawet niewielkie zmiany mogą przynieść zadziwiające rezultaty.

Nie sprint, a maraton

Na początku wspomnieliśmy już, że SEO bywa porównywane do maratonu. Nie chodzi tylko o odpowiedź na pytanie, ile trwa pozycjonowanie, ale także o systematyczność i konsekwencję. Osiągnięcie pozycji w TOP10 czy nawet TOP3 na wybrane frazy nie jest rezultatem danym raz na zawsze. Konkurencja nie śpi, a do tego cały czas jej przybywa. Jeśli przerwiesz działania prowadzone cyklicznie, to możesz zaprzepaścić długie miesiące pracy. Warto więc je nieustannie kontynuować i analizować.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności