Co to jest backlink - Słownik SEOBacklink, czyli link zwrotny lub link przychodzący, to odnośnik umieszczony w treści dowolnej strony internetowej, przenoszący do zewnętrznej strony lub podstrony. Z perspektywy SEO zazwyczaj mówi się o backlinkach w kontekście linków pozyskiwanych z zewnętrznych serwisów w ramach budowania pozycji witryny w sieci.

Jak wyglądają backlinki?

W kodzie strony oznacza się je nastepująco:

< a href=”adres strony” > anchor < /a >

Natomiast na stronie z reguły wyglądają jako podkreślony, kolorowy fragment tekstu (ewentualnie adres URL), który sygnalizuje, że można w niego kliknąć, co wywoła akcję przekierowania na inny serwis.

Co istotne z SEO-wego punktu widzenia, warto zatroszczyć się, aby jego atrybut „rel” nie posiadał wartości nofollow, co automatycznie określa go jako link follow. W takim przypadku algorytmy indeksujące będą „podążać” za odnośnikiem, co ma spore znaczenie dla budowania profilu linkowego witryny, ponieważ wykorzystujemy pełnię „mocy” takiego linka. Alternatywą są linki z wartością „nofollow”, które z reguły nie przekazują tzw. link juice (mocy linkowania), przez co są o wiele mniej skuteczne jako backlinki (w ostatnim czasie Google zaczął traktować nofollow jako wskazówkę, a nie twardą wytyczną, więc nie jest to regułą).

Aby backlink dobrze prezentował się w treści, powinien mieć formę anchora z odpowiednim tekstem. Ponadto spotykane są odnośniki w formie adresu URL czy tzw. link brandowy, czyli taki, w którym treść anchora to nazwa firmy, strony czy produktu, do którego odsyła odnośnik.

Jak i gdzie pozyskiwać backlinki?

Linki zewnętrzne z definicji znajdują się na innych stronach, co sprawia, że pozyskanie wartościowych odnośników może stanowić pewne wyzwanie. Aby zdobyć backlinki w organiczny sposób, należy przede wszystkim zadbać o jakość zawartości na stronie – jeśli informacje są wartościowe dla użytkowników, szansa na linkowanie jest znacznie większa. Można również postawić na współpracę z innymi witrynami lub firmami, by wzajemnie budować zaufanie do swoich stron. Oto niektóre metody, które pomogą w pozyskiwaniu backlinków:

  • publikowanie artykułów sponsorowanych na serwisach zewnętrznych – najlepiej na stronach o powiązanej tematyce, by skutecznie zainteresować czytelników;
  • tworzenie artykułów gościnnych;
  • udzielanie się w publikacjach eksperckich;
  • promowanie treści obecnych na stronie;
  • zamieszczanie komentarzy na forach i blogach (należy jednak pamiętać, że zwykle są one automatycznie oznaczane jako „nofollow” i mogą mieć małą wartość);
  • współpraca partnerska z innymi portalami, blogerami, dziennikarzami i agencjami marketingowymi.

Backlinki a SEO

Główną rolą linków zewnętrznych jest budowanie zaufania do strony, zarówno w oczach użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek. To bardzo istotne kryterium rankingowe dla pozycjonowania – jest to zatem kwestia, o którą zawsze należy zadbać w jak największym stopniu. Należy jednak uważać, by nie stosować nieuczciwych praktyk związanych z linkowaniem, takich jak spamowanie odnośnikami na innych stronach. Takie działania są bardzo negatywnie oceniane przez Google – aby opracować solidną, skuteczną strategię, warto nawiązać współpracę z doświadczoną agencją SEO.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności