Korzyści płynące ze strategii szerokiego pozycjonowania

Duże prawdopodobieństwo pozyskiwania bardzo kalorycznego ruchu

Szybsze efekty, co wynika z faktu niższej konkurencyjności tego typu fraz

Zapewnia dokładniejsze pokrycie tematyczne, więc jest świetnym uzupełnieniem tradycyjnej kampanii SEO

Wysoki współczynnik konwersji

Czym charakteryzuje się pozycjonowanie szerokie?

Wykorzystywane w nim frazy „long tail” to frazy kluczowe składające się z kilku słów. Charakteryzują się tym, że ze szczególną precyzją opisują konkretne zapytanie użytkownika, a przy tym są mniej konkurencyjne w porównaniu do bardziej ogólnych słów kluczowych. Najczęściej fraza długiego ogona ma postać min. 3 słów. Główną intencją osoby wpisującej kombinację kilku fraz kluczowych jest uzyskanie możliwie najbardziej precyzyjnej odpowiedzi w postaci rezultatu wyszukiwania.

Co jednak najciekawsze, dzięki przyjęciu opisywanej taktyki, istnieje duże prawdopodobieństwo uzyskania bardzo wysokiej konwersji. Załóżmy bowiem, że osoba wpisująca frazę long tail trafi na nasz produkt lub usługę, ponieważ na to konkretne zapytanie właśnie nasza strona wyświetla się na 1 pozycji w wynikach wyszukiwania, a przy tym spełnia ona oczekiwania użytkownika. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że na tym jednym wyniku potencjalny klient zakończy swoje poszukiwania, ponieważ uzna, że właśnie znalazł to czego szukał i tym samym dokona określonej konwersji

Przykłady fraz long tail

Najłatwiej przedstawić metodę pozycjonowania na długi ogon, biorąc „pod lupę” przykładowe frazy tego typu. W tym celu przedstawiamy przykłady fraz pochodzących z kilku różnych branż:

  • Handel: „bezpośredni importer odzieży używanej” (liczba wyszukiwań 210)
  • Zdrowie: „domowe sposoby na zgagę” (wysz. 8100)
  • Finanse: „darmowe konto internetowe bez stałych dochodów” (wysz. 480)
  • Regionalne: „fala uderzeniowa Gdańsk” (wysz. 210)
  • Produkt: „rury stalowe bez szwu do gazu” (wysz. 70)

Jak można zauważyć, są to różnego typu frazy kluczowe, o różnym wolumenie wyszukiwania. Łączy je jednak to, że można scharakteryzować je jako frazy long tail, ponieważ ich długość wynosi od 3 do nawet 6 słów.

Dlaczego warto wykorzystywać frazy long tail?

Szybki efekt

Łatwiej przebić się z frazą long tail i uzyskać jedną z czołowych pozycji, aniżeli toczyć bitwę o popularną frazę z wieloma konkurentami. W przypadku popularnych fraz niezbędny jest duży nakład pracy, a nie zawsze przekłada się on na wysokie pozycje. Natomiast w przypadku fraz long tail możemy wykonać mniej działań, a uzyskamy szybsze efekty.

Mniejsza konkurencja i niższe koszty pozycjonowania

Frazy long tail są mniej konkurencyjne w porównaniu do fraz ogólnych, więc osiągnięcie dla nich wysokich pozycji zajmuje znacznie mniej czasu. Może to oczywiście przełożyć się na niższe koszty, jakie będziemy musieli ponieść, aby uzyskać zamierzony efekt. Jest to świetne uzupełenienie tradycyjnej kampanii SEO bo możemy uzyskać szybki efekt dla mniej popularnych fraz, w międzyczasie powoli budując widoczność dla zapytań najpopularniejszych.

Wysoki współczynnik konwersji

Uzyskanie odpowiedzi na precyzyjnie skonstruowane zapytanie to klucz do wysokiej konwersji. Jeśli dla przykładu użytkownik wyszukiwarki użyje frazy „buty zimowe chłopięce 38” a na pierwszej pozycji wyświetli mu się strona z szeroką ofertą butów, które spełniają powyższe kryteria, to mamy pełne pokrycie intencji użytkownika. Z badań wynika, że im krótsza fraza została wpisana przez użytkownika tym współczynnik kliknięć jest niższy. Natomiast frazy long tail bardzo często są w stanie generować wysoką konwersję, głównie ze względu na to, że wyniki wyszukiwania są bardziej współmierne z oczekiwaniami użytkownika.

Większa stabilność pozycji

W przypadku popularnych fraz często możemy spotkać się z sytuacją, w której strona przez długi czas zajmuje wysoką pozycję nie mogąc przebić się wyżej. Co gorsza, po jakimś czasie nawet żegna się z pierwszą stroną wyników wyszukiwania. Wpływ na to, ma szereg czynników od zmian algorytmów Google po działania innych konkurencyjnych witryn, które podobnie jak my również chcą się znaleźć wysoko w wynikach wyszukiwania. W przypadku fraz long tail ta stabilność jest dużo wyższa i jeśli uda nam się uzyskać wysoką pozycję to możemy pozostać w takim miejscu przez bardzo długi okres.

Pozycjonowanie long tail – w przypadku jakich firm sprawdzi się najlepiej?

Zdecydowanie najlepszy efekt mogą uzyskać firmy, którym zależy głównie na tym, aby pozycjonować się lokalnie. Bardzo dużo osób poszukując konkretnej usługi, wpisuje do wyszukiwarki słowo kluczowe wg. schematu „fraza + nazwa miejscowości”. Przykładem takiej frazy może być  np. „wypożyczalnie samochodów Gdańsk”, która charakteryzuje się dosyć wysokim wolumenem wyszukiwania (3600 / m-c).

W tym konkretnym przypadku przebicie się na czołowe pozycje może wymagać sporych nakładów pracy i odpowiedniego budżetu. Dlatego chcąc uzyskać wysoką pozycję, możemy bardziej zawęzić strukturę pozycjonowanej frazy np. „wypożyczalnia samochodów dostawczych gdańsk” czy „wypożyczalnia samochodów sportowych gdańsk”, zwłaszcza jeśli usługa dotyczy konkretnych modeli pojazdów znajdujących się w ofercie.

Frazy long tail mogą sprawdzić się idealnie również w przypadku asortymentu, występującego w różnej postaci. Najlepiej można to zobrazować na przykładzie jednego z naszych klientów, który w ofercie posiada rury stalowe, a te mogą występować w wielu różnych modelach czy rodzajach. Nie tylko więc różnią się między sobą zastosowaniem (np. „rury stalowe bez szwu do gazu”, „rury stalowe konstrukcyjne” czy „rury stalowe zwijane z blachy”), ale mogą również różnić się średnicą:

  • rura stalowa fi 50 (1100 wysz m/c)
  • rura stalowa fi 100 (800 wysz m/c)
  • rura stalowa fi 200 (500 wysz m/c)
  • rura stalowa fi 40 (350 wysz m/c)
  • rura stalowa fi 20 (300 wysz m/c)

Jak widać, potencjał jest duży, a nam znacznie łatwiej, szybciej i tańszym kosztem będzie wypozycjonować powyższe frazy aniżeli skupiać się na bardziej ogólnych frazach w postaci “rura stalowa” czy “rury stalowe”.

Jeszcze inny dobry przykład to bardzo popularna fraza „buty zimowe chłopięce” (18 000 wysz/m-c), które mogą przecież występować w wielu różnych odmianach i dlatego w tym celu warto przeanalizować potencjał frazy pod kątem pozycjonowania na długi ogon. Poniżej przykład fraz długiego ogona pierwszego oraz drugiego stopnia – z uwzględnieniem rozmiarów butów oraz producentów obuwia.

pozycjonowanie szerokie - lista fraz long tail do kampanii SEO

W celu przeprowadzenia szczegółowej analizy fraz, z nieocenioną pomocą przyjdą nam takie narzędzia jak Senuto czy Ahrefs. Możemy również skorzystać z darmowej wtyczki do przeglądarek internetowych – Keyword Surfer.

Lista fraz long tail

Przykłady fraz wygenerowanych za pomocą wtyczki Keyword Surfer, z uwzględnieniem wolumenu wyszukiwania w skali miesiąca

Oto jaki potencjał tkwi we frazie „buty zimowe chłopięce” jeśli dodamy do niej konkretny rozmiar butów:

  • buty zimowe chłopięce 38 (1600 wysz / m-c)
  • buty zimowe chłopięce 37 (1300 wysz / m-c)
  • buty zimowe chłopięce 39 (1000 wysz / m-c)
  • buty śniegowce chłopięce 39 (480 wysz / m-c)

Co możemy z tym zrobić? Wystarczy przygotowanie odpowiednich podstron, które będą pozycjonowane na te czy inne frazy z długiego ogona. W tym celu niezbędne będzie przygotowanie odpowiednich treści, przypisanie produktów a na koniec wdrożenie odpowiedniej optymalizacji.

Oto jak może wyglądać odpowiednio zoptymalizowana podstrona dla jednej z tego typu fraz:

Pozycjonowanie long tail w praktyce na przykładzie eobuwie.pl

Jak znaleźć frazy long tail – przegląd narzędzi

W jaki sposób znaleźć frazy długiego ogona i sprawdzić ich wolumen wyszukiwania w skali miesiąca? Z pomocą przyjdą nam zarówno płatne jak i darmowe narzędzia. Pokrótce przedstawimy niektóre z nich.

Narzędzia płatne do analizy fraz z długim ogonem:

Dzięki poniższym narzędziom nie tylko możemy wyszukiwać frazy długiego ogona i sprawdzać ich potencjał w postaci liczby wyszukiwań przez użytkowników. Mają one również szereg innych zastosowań, które wykorzystywane są w codziennej pracy specjalistów SEO.

  • Senuto
  • Ahrefs
  • Surfer SEO
  • Semstorm

Narzędzia darmowe do analizy fraz long tail:

Istnieje również kilka darmowych narzędzi, z pomocą których również znajdziemy frazy long tail. A w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na dwa w pełni darmowe rozwiązania, na które nie są nałożone dodatkowe ograniczenia i limity.

Planer słów kluczowych Google Ads – narzędzie, które jest nieocenionym źródłem informacji na temat słów kluczowych, które można wykorzystać do płatnych kampanii PPC (Pay Per Click). Można je z powodzeniem wykorzystywać również w świecie SEO, ponieważ z jego pomocą uzyskamy informację zarówno na temat samych słów kluczowych, jak również dane na temat średniej miesięcznej liczby wyszukiwań.

Chat GPT – tu swego rodzaju ciekawostka, ponieważ w doborze odpowiednich fraz long tail możemy wesprzeć się tak popularną dzisiaj sztuczną inteligencją. Wystarczy skonstruowanie odpowiednio dobrego zapytania, w którym uwzględnimy informację na temat fraz, które chcemy przeanalizować, z rekomendacją podania dodatkowych wartości o liczbie wyszukiwań miesięcznych.

Pozostałe darmowe narzędzia do wyszukiwania fraz long tail:

  • Answer the Public (limit w postaci trzech zapytań dziennie)
  • Ubersuggest (limit w postaci trzech zapytań dziennie)
  • Keyword Surfer (wtyczka do przeglądarki)

Jak efektywnie wykorzystywać frazy long tail w SEO?

Pozycjonowanie long tail na pewno może przynieść wiele korzyści, szczególnie jeśli zwrócimy uwagę na możliwość osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, które mogą przełożyć się na dosyć wysoki współczynnik konwersji.

Pierwszym krokiem na drodze do skutecznego wykorzystania fraz z długiego ogona powinna być odpowiednia strategia i dogłębna analiza fraz, które możemy wykorzystać, a które powiązane są z naszą branżą, oferowanymi produktami czy usługami. Gdy uda nam się przygotować zestawienie słów kluczowych, pozostaje jeszcze stworzenie wartościowych treści, przypisanie do nich konkretnych produktów bądź usług, a następnie optymalizacja podstron na konkretne frazy z długiego ogona.

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności