Co to jest meta description - definicja w słowniku SEOMeta description, czyli opis meta, to krótki fragment tekstu mający na celu wstępne przedstawienie zawartości strony w wynikach wyszukiwania (SERP) i zachęcenie do kliknięcia w dany wynik. Wraz z tytułem meta (meta title) jest więc przeważnie pierwszym kontaktem internauty ze stroną, co sprawia, że meta description ma spore znaczenie w kontekście pozycjonowania.

Meta description w kodzie strony

Od strony technicznej meta description to treść przechowywana w specjalnym znaczniku meta o nazwie „description”, zamieszczonym w sekcji „head” kodu HTML. Każda podstrona może mieć inny opis meta. Jego zawartość można sprawdzić poprzez zbadanie kodu HTML z użyciem przeglądarki, a także podejrzeć w wynikach wyszukiwania. Jeśli dana strona korzysta z systemu CMS, jego funkcjonalność powinna obejmować możliwość zarządzania opisami meta.

Co ciekawe, opis meta nie musi być uzupełniony – wówczas wyszukiwarka sama dobierze treść ze strony tak, aby jak najlepiej pasowała do frazy wpisanej przez użytkownika. Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których tekst ten nie jest zbyt atrakcyjny, a może być to spowodowane m.in. niewielką ilością treści na danej podstronie, przez co nie było z czego takiego opisu przygotować.

Meta description strony samoseo.pl na przykładzie frazy "seo gdańsk"

Rys. Meta description strony samoseo.pl dla zapytania „SEO Gdańsk”. Źródło: Google.pl

Jaka powinna być długość opisu meta?

W teorii nie ma żadnego górnego limitu opisu meta, ale warto pamiętać, że optymalna długość meta description zależy przede wszystkim od zasad wyświetlania treści w wyszukiwarkach. W przypadku Google na liście wyników wyszukiwania wyświetla się ok. 150 znaków opisu, choć jest to pewne uproszczenie. Oznacza to, że przy tworzeniu meta description najlepiej trzymać się właśnie tej wartości. Pozostałe wyszukiwarki mogą mieć nieco inne zasady, jednak najczęściej wyglądają one dość podobnie. W efekcie zalecana długość meta description wynosi 140–160 znaków ze spacjami. Aby zweryfikować widoczność opisu meta, można skorzystać z różnych darmowych narzędzi online lub z funkcji systemu CMS.

Jak przygotować skuteczny opis meta?

Meta description to specjalna część zawartości strony, która ma za zadanie przykuć uwagę potencjalnych odwiedzających. Dlatego należy zadbać, aby opis był skuteczny i chwytliwy. Jednocześnie nie można zapomnieć o pozycjonowaniu:

  • zaleca się, by opis zawierał najważniejsze słowa kluczowe dla danej podstrony, ale należy unikać zbyt dużego zagęszczenia fraz. W wynikach wyszukiwania powinna pojawić się treść jak najlepiej pasująca do danego zapytania. Jak to działa w praktyce?

Na przykładzie samoseo.pl można zauważyć, że treść meta description to: „Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych – Zwiększ widoczność dzięki sprawdzonej agencji SEO ✓ Siedziba SAMOSEO: Gdańsk.„. Dlatego po wpisaniu frazy „seo gdańsk” w wynikach wyszukiwania widzimy tekst:

SEO gdańsk i meta desc

Rys. Meta description dla frazy „SEO Gdańsk”

W tekście znajduje się zarówno „SEO” jak i „Gdańsk” przez co Google wyświetlił predefiniowany przez nas tekst. Jednak jak wygląda ten element dla strony głównej dla zapytania „SAMOSEO”?

Meta description dla frazy "samoseo"

Rys. Meta description dla frazy „SAMOSEO”

W domyślnym meta description umieściliśmy frazę „SAMOSEO” jednak Google uznał, że przygotowany przez niego opis będzie dokładniej pasował do intencji wyszukiwania. To pokazuje jasno, że przygotowany przez nas opis meta nie zawsze musi być wyświetlony w wynikach wszukiwania, zwłaszcza jeśli nie będzie w nim umieszczonej frazy, którą wpisuje użytkownik wyszukiwarki.

  • Sama zawartość powinna być ponadto zgodna z treścią strony.
  • Dobrym wyborem może być też krótkie CTA, czyli wezwanie do działania, np. w formie „Odwiedź naszą stronę” lub „Dowiedz się więcej”.
  • Każda podstrona powinna mieć własny, osobny i unikatowy opis meta, ponieważ powtórzenia w tym obszarze są traktowane tak samo, jak duplikacja zawartości strony.
  • Rozważ użycie znaku specjalnego np. ★ czy ⇾ .

Kilka ciekawostek dot. meta description

Z badania przeprowadzonego w 2020 r. przez Ahrefs.com można wyciągnąć kilka ciekawych faktów dot. meta description:

  • 25,02% stron ze szczytów wyników wyszukiwania nie posiada metaopisu – wynika to zapewne z polityki, w której tekst przygotowany na daną podstronę jest na tyle atrakcyjny, że meta description automatycznie generowany przez Google jest wystarczający. Natomiast ręczne przygotowanie opisów dla tysięcy podstrony to bardzo czasochłonne zajęcie.
  • Google przepisuje metaopisy w 62,78% przypadków – tak jak w przypadku przedstawionym przez nas wcześniej, Google w zdecydowanej większości przypadków uznaje, że meta description przygotowany ręcznie nie jest adekwatny do wpisanego zapytania.
  • Google częściej przepisuje meta description dla fraz z długiego ogona (ok. 66%), natomiast rzadziej dla fraz popularnych (ok. 60%). Wynika to z faktu, że opis tworzony jest właśnie pod te istotniejsze frazy, natomiast długi ogon zawiera setki/tysiące wariantów zapytania, przez co opis siłą rzeczy nie mógł być pod nie przygotowany

Znaczenie opisów meta w SEO

Opis meta pojawia się w wynikach wyszukiwania tuż pod tytułem strony (meta title), przez co ma spore znaczenie dla pierwszego wrażenia na użytkownikach korzystających z wyszukiwarek internetowych. Efektywny opis ma realne przełożenie na liczbę wizyt na stronie, współczynnik klikalności i szereg innych czynników, tak samo jak słaby meta description będzie negatywnie wpływać na wyniki strony. Warto także zaznaczyć, że mimo limitu długości w okolicach 150 znaków opisy meta mogą zawierać znacznie więcej informacji niż sam tytuł, przez co odgrywają ważną rolę pod względem zachęcenia internautów do wizyty na stronie czy wykonania konkretnej akcji. Opis meta warto traktować jako podstawową reklamę witryny w wyszukiwarce – odpowiednio przygotowany może skutecznie wyróżnić stronę na tle konkurencji.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności