Co to jest e-commerce - Definicja w słowniku SEOTermin „e-commerce” lub „handel elektroniczny” to określenie na wszelkie procesy i czynności związane ze sprzedażą lub zakupem produktów online. Jest to bardzo ważny obszar działań online dla wielu branż, który w sporym stopniu wiąże się także z marketingiem SEO.

Czym jest e-commerce?

E-commerce to zbiór działań dotyczących sprzedawania lub kupowania różnego rodzaju dóbr z wykorzystaniem internetu. To definicja, w której pewne obszary celowo nie są sprecyzowane – wynika to z faktu, że e-commerce obejmuje zarówno obrót produktami fizycznymi, jak i produktami cyfrowymi czy usługami. Do tego w e-commerce mieszczą się transakcje B2B („business to business” – między firmami), B2C („business to consumer” – między firmami a osobami prywatnymi), a także C2C („consumer to consumer” – między osobami prywatnymi, np. za pośrednictwem stron typu marketplace). Ostatnim typem jest C2B („consumer to business”), czyli sprzedaż produktów lub usług od osób prywatnych do przedsiębiorstw. Jednym z przykładów transakcji C2B są portale ze zdjęciami stockowymi wykonywanymi przez fotografów, kupowanymi przez firmy wykorzystujące fotografie do celów marketingowych.

Transakcje e-commerce mogą być realizowane ponadto przez różne kanały. W szczególności warto podkreślić rosnącą rolę m-commerce, czyli e-commerce na urządzeniach mobilnych. Aplikacje m-commerce należą do najczęściej instalowanych typów oprogramowania na smartfonach, co potwierdza ogromne znaczenie tego sektora.

Modele e-commerce

Oprócz różnych typów transakcji (B2B, B2C, C2C, C2B) i różnych kanałów (głównie m-commerce i standardowe m-commerce) można ponadto wyróżnić trzy główne grupy firm działających w obszarze e-commerce. W tym przypadku stosuje się następujące określenia:

  • „bricks and clicks” – firmy, które zaczęły od sprzedaży fizycznej i przeniosły się do internetu;
  • „click to brick” – firmy o odwrotnej trajektorii: zaczęły w sieci i otworzyły punkty fizyczne;
  • „pure click” – firmy, które od początku zajmują się wyłącznie handlem online.

Jakie są korzyści e-commerce?

Handel online ma wiele zalet, które stoją za ogromną eksplozją jego popularności w ostatnich latach. Dla sprzedawców jest to m.in. łatwy dostęp do szerokiego grona odbiorców, a także możliwość prowadzenia sprzedaży w trybie 24/7 bez dodatkowych wydatków. Co więcej, obsługa wielu procesów jest znacznie łatwiejsza z wykorzystaniem narzędzi online. Klienci mogą z kolei cieszyć się większą dostępnością produktów i wygodą wykonywania zakupów z własnego domu – lub, w przypadku m-commerce, z praktycznie dowolnego miejsca na świecie.

E-commerce i SEO

Tematyka e-commerce często idzie w parze SEO. Można wręcz stwierdzić, że sukces sklepu internetowego w dużej mierze zależy od skuteczności działań SEO – wynika to z faktu, że widoczność strony ma bardzo ważny wpływ na wyniki sprzedaży. Z tego względu, opracowując strategię sprzedaży online, nie można pominąć odpowiedniego podejścia do kwestii związanych z SEO i pozycjonowaniem. W ten sposób można skutecznie zainteresować klientów stroną, a następnie – skorzystaniem z oferty firmy.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności