
Co to jest algorytm Pingwin w Google? Definicja
Pingwin lub Penguin to nazwa jednej z największych aktualizacji wyszukiwarki Google, wprowadzonej w 2012 roku. Jej głównym zadaniem była walka z manipulacjami dotyczącymi wyników wyszukiwania – m.in. eliminacja stron stosujących nieuczciwe techniki SEO, zwłaszcza w zakresie nienaturalnego budowania linków. Algorytm koncentruje się na jakości odnośników prowadzących do strony, aby zapewnić użytkownikom bardziej wartościowe wyniki wyszukiwania.
Historia wprowadzenia algorytmu Pingwin
Algorytm Pingwin wszedł w życie 24 kwietnia 2012 roku, stając się jedną z najważniejszych aktualizacji Google. Jego funkcjonalność jest stopniowo rozwijana do dziś, wspierając Google w działaniach mających na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania. Głównym powodem wdrożenia algorytmu była chęć rozwiązania problemu stron stosujących tzw. Black Hat SEO, które zdobywały wyższe pozycje na liście wyników w nieuczciwy sposób. Pingwin skupia się głównie na manipulacjach związanych z profilem linków zwrotnych.
Jak działa algorytm Pingwin?
Pingwin to algorytm mający dwa główne cele – walkę z nienaturalnym linkowaniem i eliminację spamu w wynikach wyszukiwania. Google wprowadziło tę aktualizację, by zwalczać strony stosujące techniki takie jak farmy linków, nadmierna wymiana odnośników z innymi witrynami czy zakup linków celem sztucznego podnoszenia pozycji w wynikach wyszukiwania.
Ocena linków zwrotnych odbywa się poprzez analizę jakości i rzetelności strony, z której prowadzi dany odnośnik. Pod uwagę brane są także powiązania pomiędzy tematyką poszczególnych stron. Zwalczanie spamu w ramach algorytmu Pingwin obejmuje natomiast usuwanie stron, które są nadmiernie zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, ale nie oferują wartościowych treści. Nieetyczne działania w tym obszarze obejmują m.in. upychanie słów kluczowych czy chowanie zawartości. Warto mieć przy tym na uwadze, że algorytm Pingwin jest na bieżąco aktualizowany, dzięki czemu stopniowo jeszcze skuteczniej rozpoznaje nienaturalne profile linków i manipulacje SEO. Od 2016 roku Pingwin jest częścią podstawowego algorytmu Google, co oznacza, że działa w czasie rzeczywistym – zmiany w profilu linków witryny są od razu uwzględniane przez Google, a poprawki w SEO mogą przynosić szybsze rezultaty.
Kary związane z niezgodnością z wymaganiami algorytmu Pingwin
Strony ukarane przez algorytm Pingwin mogą doświadczać znacznych spadków pozycji w wynikach wyszukiwania. Kary mogą być natomiast zarówno automatyczne, jak i ręczne – pierwsze z nich są bezpośrednim wynikiem działania algorytmu, z kolei drugie są nakładane przez zespół Google po przeprowadzeniu przeglądu strony. Jeśli dana witryna została ukarana przez algorytm Pingwin, kluczowe jest przeprowadzenie dokładnej analizy profilu linków, jak również usunięcie nienaturalnych odnośników. Można to zrobić m.in. poprzez edycję treści strony, a także z użyciem narzędzia Google Disavow Links. Po wprowadzeniu i zgłoszeniu zmian strona może odzyskać swoją pozycję, ale proces ten może trwać nawet kilka tygodni lub miesięcy. Aby uniknąć problemów z algorytmem Pingwin, należy stosować wyłącznie etyczne techniki SEO, zgodne z wytycznymi Google.

SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.