Co to jest Mobile First Index? Definicja
Mobile-First Index to model, który na potrzeby indeksowania stron i ustalania rankingów, używa przede wszystkim mobilnej wersji strony (tzn. tej, która wyświetla się dla urządzeń z mniejszymi ekranami, np. smartfonów). Jest to spora zmiana w stosunku do pierwotnego sposobu funkcjonowania wyszukiwarki, która brała pod uwagę głównie wersje desktopowe. Wprowadzenie strategii Mobile First Index to rezultat rosnącej liczby użytkowników korzystających z Internetu głównie z poziomu urządzeń mobilnych.
Jak działa Mobile First Index?
Podstawowa zasada działania Mobile First Index jest dość prosta – roboty indeksujące Google analizują w pierwszej kolejności mobilną wersję strony internetowej. Aby utrzymać zgodność z wymogami Mobile First Index, warto zadbać o responsywne projektowanie stron, które zakłada automatyczne dostosowanie struktury do różnych rozmiarów ekranu. Co istotne, jeśli dana witryna nie jest dostosowana do urządzeń z mniejszymi ekranami, będzie to mieć negatywny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza w kontekście zapytań z tego typu urządzeń.
Dlaczego Google wprowadziło Mobile First Index?
Decyzja Google o wdrożeniu Mobile First Index to bezpośredni wynik ciągłego wzrostu liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Już od 2015 roku liczba wyszukiwań mobilnych przekracza liczbę zapytań z komputerów stacjonarnych – co więcej, trend ten z każdym rokiem się nasila.
Rys. Przykład danych z Google Search Console, w których ruch z urządzeń mobilnych zdecydowanie przewyższa ten z desktopów.
Z tego względu coraz istotniejsze staje się także dostosowanie treści mobilnych pod kątem urządzeń takich jak smartfony czy tablety. W parze z tym idą również zmiany w algorytmach wyszukiwania, których przykładem jest właśnie Mobile First Index.
Najważniejsze aspekty Mobile First Index
Przejście na Mobile First Index oznacza, że twórcy i właściciele stron muszą zwrócić szczególną uwagę na optymalizację mobilnych wersji witryn. Należy zadbać przede wszystkim o responsywność strony. Projektowanie responsywne jest już obecnie standardem – witryny tego typu samoczynnie dostosowują swój wygląd i układ do wielkości ekranu, zapewniając spójne doświadczenia na różnych urządzeniach. Do tego ważną kwestią jest szybkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych. Witryny z długim czasem ładowania mogą tracić użytkowników, co przekłada się na słabszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Ponadto w ramach Mobile First Index Google ocenia, czy treści są czytelne i dostępne na małych ekranach, biorąc pod uwagę np. „klikalność” przycisków i odnośników czy widoczność poszczególnych sekcji strony.
Mobile First Index a SEO
Wprowadzenie Mobile First Index znacząco zmienia sposób, w jaki firmy podchodzą do strategii SEO. Kluczowe staje się dostosowanie strony do wymagań urządzeń mobilnych – bez tego osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania staje się znacznie trudniejsze. Z tego względu wiele narzędzi zaczęło analizować przede wszystkim wersję mobilną, co widać choćby w Google Page Speed Insight, które w pierwszej kolejności pokazuje wyniki dla wersji mobilnej:
Rys. Dane z wersji mobilnej w Page Speed Insight
Należy pamiętać, że niezoptymalizowana strona mobilna może prowadzić do spadku widoczności w wynikach, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie ruchu organicznego i potencjalne straty biznesowe.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.