Co to jest nawigacja fasetowa? Definicja
Nawigacja fasetowa (ang. „faceted navigation” – „facet” oznacza w tym przypadku aspekt lub cechę) to metoda filtrowania i przeglądania treści na stronach internetowych, która pozwala użytkownikom na wyszukiwanie produktów lub informacji poprzez wybór konkretnych cech. Jest ona stosowana najczęściej w sklepach internetowych, umożliwiając filtrowanie np. według koloru, rozmiaru, ceny, marki czy innych atrybutów. Nawigacja fasetowa jest szczególnie zalecana w przypadku dużych, rozbudowanych baz danych, które trudno przeszukiwać tradycyjnymi metodami.
Jak działa nawigacja fasetowa?
Nawigacja fasetowa opiera się na stosunkowo prostym założeniu klasyfikacji treści lub produktów na podstawie wyodrębnionych cech. Każdy z uwzględnianych atrybutów może być wykorzystany do filtrowania wyników wyszukiwania. Ich wybór zależy od charakterystyki produktów lub cech – jednym z najpopularniejszych przykładów są strony sklepów odzieżowych, pozwalające na wybranie produktu o właściwym rozmiarze, kolorze czy kroju. Od strony technicznej nawigacja fasetowa wykorzystuje zaawansowane systemy baz danych i indeksowania, umożliwiające szybkie i dynamiczne aktualizowanie wyników w odpowiedzi na filtry zastosowane przez użytkownika. W efekcie możliwe jest zobaczenie zmieniających się rezultatów od razu – bez konieczności przeładowywania całej strony.
Jakie są zalety nawigacji fasetowej?
Podstawową korzyścią ze stosowania nawigacji fasetowej jest precyzyjne dostosowywanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników poprzez wybór kilku kryteriów naraz. Dzięki temu znalezienie interesujących produktów lub treści staje się szybsze, a także łatwiejsze. Ponadto nawigacja fasetowa różni się od klasycznego filtrowania większą elastycznością i dynamiczną. Użytkownik może dowolnie łączyć różne filtry, bez konieczności wpisywania konkretnych fraz w wyszukiwarce.
Rys. Nawigacja fasetowa na ziaja.com
Zastosowania nawigacji fasetowej
Taki rodzaj nawigacji jest szczególnie przydatny w przypadku witryn oferujących duże ilości treści lub wiele produktów. Oto kilka przykładów zastosowania:
- sklepy internetowe – w e-commerce nawigacja fasetowa jest już niemal standardowym narzędziem, pozwalającym klientom na szybkie znalezienie odpowiednich produktów;
- bazy danych – strony z rozbudowanymi bazami danych, np. katalogami książek czy innych treści, mogą zastosować nawigację fasetową, by umożliwić zawężenie wyników na podstawie np. daty publikacji, autora czy tematyki;
- strony z nieruchomościami – w tym przypadku korzyści są podobne jak w przypadku e-commerce: nawigacja fasetowa pozwala na łatwe filtrowanie ofert na podstawie np. lokalizacji, cen, metrażu czy typu nieruchomości.
- wiele innych
Co ważne, choć nawigacja fasetowa ma wiele zalet, istnieją również pewne wyzwania, które należy wziąć pod uwagę. Przede wszystkim strony z taką funkcją wymagają odpowiedniej konfiguracji, by mogły zostać poprawnie indeksowane przez algorytmy wyszukiwarek – o ile analizy wykażą sens indeksacji. W szczególności należy uważać na duplikację treści wynikającą z indeksowania niepotrzebnych kombinacji atrybutów. Dodatkowo implementacja nawigacji fasetowej wymaga korzystania ze stosunkowo zaawansowanych baz danych i dynamicznych systemów filtrowania, co może spowalniać korzystanie ze strony. Mimo tego jest to bardzo wartościowe narzędzie, które skutecznie ułatwia użytkownikom przeglądanie dużych zbiorów produktów lub treści.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.