Co to jest błąd 404 - Definicja w słowniku SEOBłąd 404 odnosi się do sytuacji, w której użytkownik próbuje otworzyć daną stronę i napotyka na komunikat informujący, że strona ta nie została odnaleziona. Sytuacja ta oznacza, że serwer nie odnalazł żądanego przez użytkownika zasobu.

Przyczyny powstawania strony błędu 404

Najczęstszą przyczyną powstania błędu 404 jest sytuacja, w której użytkownik wprowadził błędny adres URL zawierający literówkę lub gdy adres nie został przekopiowany i wklejony w całości. Inną częstą przyczyną powodującą wystąpienie błędu jest usunięcie z serwisu danych podstron lub zmiana ich adresu URL, przez co dotychczasowe linki stają się nieaktualne. W tym przypadku jeśli nie zostanie zastosowane przekierowanie 301 do podstrony najbardziej zbliżonej lub do nowego adresu URL użytkownicy i roboty wyszukiwarek będą natrafiać na błąd 404. W przypadku zmian adresów URL i usuwania starych podstron warto więc dokonać aktualizacji linkowania wewnętrznego w obrębie serwisu.

Optymalizacja strony błędu 404

Pojedyncze błędy 404 nie powinny generować większych problemów jednak duża ich liczba może mieć negatywny wpływ na widoczność i pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego warto regularnie monitorować stronę pod kątem pojawiających się błędów 404.

Informacje na temat błędów 404 można znaleźć w darmowym narzędziu udostępnianym przez Google właścicielom stron internetowych – Google Search Console. Kiedy googlebot odwiedzając daną stronę  napotka na błąd 404 poinformuje o tym fakcie w tym właśnie narzędziu.

Błąd 404 w Google Search Console

Źródło: Google Search Console -> Indeksowanie stron

Samą stronę 404 warto odpowiednio zoptymalizować i zadbać o kilka podstawowych elementów, które pozytywnie wpłyną na wrażenia użytkowników, którzy na nią natrafią.

 

Elementy, które powinna zawierać strona błędu 404:

Komunikat informujący użytkownika o błędzie

zamiast wyświetlania standardowego “Przepraszamy, strona nie została odnaleziona”, można stworzyć spersonalizowany komunikat, o żartobliwym charakterze który nawiązywał będzie do danej branży. Humorystyczny element na stronie błędu 404, którą napotka użytkownik pomoże złagodzić negatywne emocje z tym związane i poprawić jego doświadczenie związane z przebywaniem na stronie.

Przykład błędu 404 na podstawie Zalando

Źródło: Zalando.pl

Wewnętrzna wyszukiwarka

Obecność wyszukiwarki da użytkownikom możliwość szybkiego odnalezienia interesującej kategorii bądź informacji, jest to kluczowy element ułatwiający użytkownikowi nawigację na stronie.

Linki do popularnych kategorii

Aby w skuteczny sposób zatrzymać użytkownika i przykuć jego uwagę warto zaimplementować moduł z popularnymi kategoriami, które mogą go zainteresować i skłonić do dalszego pozostania na naszej stronie.

Łatwy powrót do strony głównej i innych kategorii

Użytkownik powinien mieć możliwość szybkiego powrotu do strony głównej lub kategorii w obrębie serwisu, rolę tą zwykle spełnia belka menu, jednak w przypadku zrezygnowania z jej obecności na stronie błędu 404 warto umieścić odpowiednie odnośniki w formie buttonów.

Pozorny błąd 404

Pozorny błąd 404 odnosi się do sytuacji, w której dana podstrona zwraca status 200 informujący użytkownika i roboty wyszukiwarek, że “wszystko jest ok” i strona działa jak należy, jednak znajduje się na niej typowa zawartość lub komunikat informujący użytkownika o tym, że znalazł się na stronie błędu. Informacje na temat pozornych błędów 404 również odnaleźć można w narzędziu Google Search Console.

Pozorny błąd 404 w Google Search Console

Źródło: Google Search Console -> Indeksowanie stron

Zwracany status 200 jest mylący dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Może prowadzić to do nieefektywnego indeksowania i problemów z widocznością strony. Dlatego warto monitorować ich występowanie w obrębie serwisu. Jeśli podstrona z pozornym błędem 404 ma być trwale niedostępna dla użytkowników należy ustawić na niej zwracanie kodu 404 lub zastosować przekierowanie 301 na najbliższą tematycznie stronę.

Monika Król - Specjalistka SEO
Autor wpisu

Monika Król

Z branżą SEO związana od 2022 roku, pierwsze doświadczenie zdobywała prowadząc działania organiczne na rynku polskim i zagranicznym. Stale dąży do doskonalenia i poszerzania swojej wiedzy. Stawia na połączenie SEO i UX aby osiągać najlepsze rezultaty dla swoich projektów. Prywatnie miłośniczka sportu, wypracowaną dzięki niemu dyscyplinę, determinację i umiejętność skupienia przenosi na grunt zawodowy.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności