Co to jest Link Gap – Definicja
Link gap jest pojęciem odnoszącym się do różnicy w ilości i jakości linków przychodzących do danej domeny w porównaniu z linkami przychodzącymi do domen konkurencji. Analiza tych różnic pozwala odkryć nowe potencjalne źródła linków, z których korzysta już konkurencja, a których my jako właściciele danej domeny jeszcze nie wykorzystujemy.
Wykorzystanie strategii link gap może znacząco przyczynić się do zwiększenia ruchu na danej stronie oraz poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednakże kluczowe jest, aby nowe źródła były wysokiej jakości. Dlatego też podczas przeprowadzania analizy link gap i wyboru nowych potencjalnych źródeł, z których możemy pozyskać linki przychodzące, istotne jest branie pod uwagę konkretnych parametrów, którymi cechują się domeny dobre jakościowo.
Ważne jest także, aby w miarę możliwości wybierać te, które są powiązane tematycznie z daną branżą i cieszą się dobrą reputacją. W końcu nie chodzi tutaj o ilość, ale o jakość, a nie wszystkie domeny linkujące do stron konkurencji będą wartościowe.
Analiza link gap w oparciu o narzędzie Ahrefs – jak zidentyfikować braki w linkach?
Analizę link gap rozpocząć należy od zidentyfikowania konkurencji, co zrobić możemy w narzędziach Senuto, Ahrefs, Semrush lub ręcznie wpisując w wyszukiwarce konkretne frazy i analizując uzyskane wyniki.
Po wybraniu konkurentów możemy przejść do drugiego kroku jakim jest analiza linków przychodzących zakładce Link Intersect narzędzia Ahrefs.
Ahrefs w tej sekcji umożliwia analizę linków przychodzących do maksymalnie dziesięciu konkurencyjnych domen. Po wprowadzeniu określonych danych w narzędziu ukazuje się widok listy domen linkujących do stron konkurencji, które jednocześnie nie linkują do naszej witryny. Listę tą mamy możliwość sortować po parametrze Domain Rating, dzięki czemu w pierwszej kolejności skoncentrujemy się na domenach mających większy potencjał. W dalszej analizie warto wziąć pod uwagę ruch domeny czyli liczbę użytkowników odwiedzających witrynę w określonym czasie.
Po kliknięciu w konkretny wynik narzędzie umożliwia nam przegląd statystyk linków, a klikając na konkretną liczbę linków pod danym konkurentem, uzyskujemy widok, który pozwala szybko sprawdzić, czy dany link ma atrybut „dofollow”, oraz zobaczyć, pod jakim anchorem jest umieszczony, dzięki czemu zyskujemy wgląd w strategię linkowania obraną przez konkurentów.
Całą listę można również łatwo wyeksportować i dalszą analizę prowadzić w narzędziu Excel lub Google Sheets.
Jak wykorzystać link gap?
Mając gotową listę wartościowych domen możemy, poprzez kontakt z ich właścicielami i prośby o możliwość umieszczenia linku zwrotnego, publikację treści sponsorowanej czy też gościnnej, pozyskać interesujące nas odnośniki. W przypadku prośby o umieszczenie linku w gotowym materiale, powinien być on naturalnie wkomponowany w treść i odpowiadać kontekstowi witryny. Jeśli proponujemy publikację treści gościnnej, powinniśmy dostarczyć wartościowy i unikalny materiał, który będzie interesujący dla odbiorców.
Przeprowadzenie analizy link gap nie jest działaniem jednorazowym. Profil linków domen konkurencyjnych będzie regularnie aktualizowany, w związku z czym analiza link gap i działania związane z pozyskiwaniem nowych linków do naszej domeny również powinny być prowadzone regularnie.
Monika Król
Z branżą SEO związana od 2022 roku, pierwsze doświadczenie zdobywała prowadząc działania organiczne na rynku polskim i zagranicznym. Stale dąży do doskonalenia i poszerzania swojej wiedzy. Stawia na połączenie SEO i UX aby osiągać najlepsze rezultaty dla swoich projektów. Prywatnie miłośniczka sportu, wypracowaną dzięki niemu dyscyplinę, determinację i umiejętność skupienia przenosi na grunt zawodowy.
Oprócz oceny ilości i jakości linków, ważne jest też zrozumienie kontekstu i znaczenia tych linków dla konkurencyjnych stron. Nie zawsze ilość linków decyduje o skuteczności kampanii SEO, dlatego warto również analizować ich naturalność, różnorodność i zgodność z tematyką witryny.