Co to jest SERP - definicja w słowniku SEOSERP, czyli „Search Engine Results Page”, to określenie na stronę wyników wyszukiwania, np. w Google. Rezultaty są wyświetlane według wprowadzonego zapytania, a kolejność stron zależy od ocen przyznawanych przez algorytmy wyszukiwania. W przypadku Google SERP obejmuje zarówno organiczne wyniki wyszukiwania, jak i reklamy PPC.

Jak wygląda SERP?

Już od wielu lat zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową zarówno w Polsce, jak i na świecie jest Google. Amerykański gigant przetwarza ok. 8,5 miliarda zapytań dziennie, nieustannie analizując dane dotyczące różnych stron, by dostarczyć użytkownikom najlepiej dopasowane wyniki. Warto zatem spojrzeć się budowie SERP na przykładzie właśnie tej wyszukiwarki. Po wpisaniu hasła w Google otrzymujemy rezultaty w formie kolejnych odnośników, które składają się z tytułu strony i jej krótkiego opisu. Nad nimi przeważnie znajdują się dwie lub trzy reklamy – są to pozycje pochodzące z płatnego systemu Google Ads. Zarówno wyniki nieorganiczne (reklamowe), jak i organiczne są dopasowane do słów kluczowych znajdujących się we wprowadzonym zapytaniu.

Zależnie od typu wyszukiwania przy liście wyników mogą znajdować się także dodatkowe elementy. Jednym z przykładów jest ramka z Map Google, która wyświetla się po wyszukaniu konkretnej firmy lub lokalu. Jeśli z kolei chcemy znaleźć sklepy lub punkty usługowe konkretnego rodzaju, nad wynikami organicznymi pojawi się ramka z kilkoma lokalizacjami, również pochodzącymi z Map. Podobne działanie można zauważyć przy wyszukiwaniu konkretnych produktów – Google wyświetla wtedy oferty ze sklepów obok standardowych wyników. Kolejnym rodzajem zawartości wyświetlanym w SERP są filmy na YouTube.

Różnorodość wyglądu SERP-pów jest aktualnie bardzo znacząca i zależy od charakteru wpisanej frazy – zadając pytanie o usługę lokalną otrzymamy zupełnie inne elementy dodatkowe niż pytając o przepis na konkretną potrawę. Google od lat stara się dostarczać użytkownikom jak najlepszych informacji na jak najwcześniejszym etapie, dlatego każdy taki dodatkowy element wyników wyszukiwania ma przekazywać jakąś konkretną wartość.

Rich Snippets w SERP

Google nieustannie pracuje nad rozwojem SERP i prezentowaniem coraz większej ilości informacji dla użytkowników. W ostatnich latach coraz ważniejszą rolę odgrywają tzw. Rich Snippets, czyli rozbudowane wyniki wyszukiwania. Są to pozycje, które zawierają nie tylko standardowy tytuł i meta opis, lecz także dodatkowe dane – m.in. oceny produktów czy daty publikacji artykułów. Chcąc wyświetlić tego typu informacje, należy zgłębić temat znaczników Schema.org.

Kolejność wyników w SERP

Warto zaznaczyć, że kolejność rezultatów wyświetlanych na stronie z wynikami wyszukiwania nie jest przypadkowa. Każda z indeksowanych stron jest na bieżąco analizowana przez Google i porównywana z innymi witrynami pozycjonującymi się pod wprowadzonym hasłem. Aby zdobyć lepszą pozycję, należy zadbać o szereg różnych czynników – to m.in. jakość treści na stronie, poprawne wykorzystanie narzędzi SEO i tagów HTML, a także linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Tego typu działania są przeważnie częścią szeroko zakrojonej strategii pozycjonowania, którą można wdrożyć z pomocą specjalistycznej agencji marketingowej. Co więcej, należy pamiętać, że dokładny spis wyników może się różnić w zależności od lokalizacji, urządzenia czy danych zebranych przez Google na temat konkretnych internautów.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności