Co to jest long tail - definicja w słowniku SEOLong tail, czyli dosłownie „długi ogon”, to określenie na dłuższe frazy kluczowe o mniejszej popularności w wyszukiwarce, jednak o większym potencjale pod względem dopasowania treści do konkretnych oczekiwań użytkownika. Tego typu hasła zazwyczaj składają się z co najmniej trzech słów; mogą mieć także formę pytań. Choć liczba wyszukiwań jest znacznie mniejsza niż w przypadku popularnych, prostych fraz (tzw. short tail), słowa kluczowe z „długiego ogona” mogą zapewniać o wiele lepszy współczynnik konwersji.

Skąd wzięło się określenie „long tail”?

Termin ten wywodzi się ze statystyki, a dokładniej z zagadnień związanych z obrazowaniem rozkładów statystycznych. Na wielu wykresach można zaobserwować wyższe wartości dla kilku początkowych pozycji, podczas gdy pozostałe wyniki rozkładają się bardziej równomiernie dla dalszych elementów. W efekcie powstaje charakterystyczny „ogon”, reprezentujący zbiór o większej liczebności, jednak o mniejszym znaczeniu poszczególnych składowych.

Określenie to zostało przeniesione do świata SEO, gdzie bardzo skutecznie ukazuje rozłożenie potencjału fraz kluczowych. Przy niemal każdym temacie znacznie większa część wyszukiwań skupia się na kilku najpopularniejszych hasłach, które jednocześnie wiążą się z ogromną liczbą wyników, a tym samym – bardzo zaciętą konkurencją. To sprawia, że przy pozycjonowaniu warto zainteresować się właśnie również frazami z „długiego ogona”. Choć potencjał poszczególnych haseł jest mniejszy, pozwalają one na skuteczniejsze konkurowanie nawet z największymi rywalami rynkowymi, a także na lepsze dopasowanie treści do oczekiwań docelowych odbiorców.

Long tail – przykłady fraz

Dokładny wygląd fraz long tail może się różnić w zależności od tematyki strony i przyjętej strategii marketingowej. Zazwyczaj są to jednak kilkuwyrazowe, złożone hasła, które lepiej precyzują cel wyszukiwań użytkownika. Dla przykładu, prowadząc sklep z odzieżą sportową, hasła takie jak „koszulka” czy „koszulka piłkarska” będą zaliczane do grupy short tail. Bardziej specyficzne wyszukiwania, np. „koszulka piłkarska męska rozmiar M”, to z kolei typowy przykład fraz long tail.

Zalety pozycjonowania na frazy long tail

Jedną z najważniejszych korzyści wynikających z pozycjonowania na frazy longtailowe jest o wiele mniejsza konkurencja w poszczególnych hasłach. To sprawia, że dotarcie ze swoim przekazem do grupy docelowej staje się zauważalnie łatwiejsze. Do tego dochodzi zazwyczaj niższy koszt działań marketingowych, a także większa szansa na utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważną zaletą jest także zwiększenie konwersji, co wynika z dokładniejszego dopasowania treści do oczekiwań użytkowników lub klientów. Warto także zaznaczyć, że algorytmy Google biorą pod uwagę tego typu frazy i premiują je w wynikach – najważniejsze zmiany w tym zakresie wprowadzono wraz z algorytmem Koliber w 2013 roku.

Nie można przy tym jednak zapominać, że solidna strategia marketingowa powinna zakładać pozycjonowania zarówno na frazy short tail, jak i long tail. Dzięki temu strona będzie w stanie zbierać ruch od użytkowników o różnych potrzebach.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności