Co to jest White Hat SEO - definicja w słowniku SEOWhite Hat SEO to określenie na działania z zakresu SEO, które są zgodne z wytycznymi wyszukiwarek i realnie prowadzą do poprawy jakości witryny, a co za tym idzie – jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Termin ten jest przeciwieństwem Black Hat SEO, czyli nieuczciwych praktyk stosowanych w celu oszukania algorytmów, a często również użytkowników.

Aktualizacje algorytmów pozycjonowania a White Hat SEO

Co ciekawe, terminy White Hat SEO i Black Hat SEO pojawiły się znacznie później niż pierwsze wersje algorytmów pozycjonowania Google. Przełomowym momentem był rok 2011, w którym wyszukiwarkowy gigant rozpoczął wypuszczanie serii aktualizacji mających na celu ograniczenie nieprzydatnych wyników i poprawę wrażeń użytkowników. W tym czasie zaczęto stosować terminy White Hat SEO i Black Hat SEO, które wywodzą się ze świata cyberbezpieczeństwa, gdzie mają podobne znaczenie (etyczne i nieetyczne hakowanie).

Kolejne zmiany w algorytmach skupiały się na promowaniu wartościowych treści przy jednoczesnym penalizowaniu nieuczciwych praktyk, takich jak nadmierne upychanie słów kluczowych czy spamowanie linkami niskiej jakości (często na tzw. farmach linków, czyli stronach stworzonych wyłącznie po to, aby umieścić w nich tysiące linków zewnętrznych). Obecnie techniki stosowane przez Google i inne wyszukiwarki są już bardzo zaawansowane, przez co wszelkie niewłaściwe działania szybko otrzymują kary w postaci obniżonej pozycji na liście wyników (a przynajmniej w teorii tak powinno być).

Jakie praktyki są zaliczane do White Hat SEO?

Podstawowym celem White Hat SEO jest dostosowanie stron dla użytkowników w taki sposób, aby mogli sprawnie poruszać się po serwisie oraz otrzymać przydatne dla nich informacje. Dlatego niezmiernie istotną kwestią jest przygotowywanie treści o dużej wartości merytorycznej, które skutecznie odpowiadają na potrzeby użytkowników. Należy przede wszystkim unikać duplikacji zawartości, spamowania czy prób oszukania algorytmów Google. Niektóre praktyki White Hat SEO to:

  • optymalizacja znaczników HTML i nagłówków, co pozwala utrzymać przejrzysty układ strony;
  • publikowanie poprawnej, wartościowej zawartości na stronie, bez plagiatów i nadmiernej duplikacji;
  • optymalizacja stron pod kątem UX, czyli doświadczeń użytkownika.

To tylko część z bardzo długiej listy wytycznych Google i innych wyszukiwarek. Odpowiednie zadbanie o każdy z tych czynników to długotrwały, pracochłonny proces – efekty są jednak bardzo korzystne, a ponadto utrzymują się przez długi czas. Co ważne, w przeciwieństwie do technik Black Hat SEO wdrażanie zadań z zakresu White Hat SEO nigdy nie wiąże się z nałożeniem kary na stronę.

Dlaczego warto wdrożyć działania z zakresu White Hat SEO?

Główną korzyścią wynikającą ze stosowania praktyk White Hat SEO jest skuteczna i długotrwała poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Google i inne wyszukiwarki z biegiem czasu kładą coraz większy nacisk na jakość treści, co sprawia, że dobrze prowadzone strony mogą liczyć na lepsze efekty pozycjonowania. Dodatkowo zasady White Hat SEO dość dobrze uzupełniają się z zalecanymi praktykami w zakresie UX. To sprawia, że zadbanie o SEO pozwoli jednocześnie zapewnić lepsze wrażenia użytkownikom, a tym samym – budować renomę i zaufanie do strony. Wszystko to przekłada się na realne efekty w postaci zwiększonej konwersji na witrynie i możliwość dotarcia do większej grupy docelowej.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności