co to jest looker studio - definicja w słowniku seoLooker Studio to nowsza, odświeżona wersja narzędzia do przygotowywania rozbudowanych, interaktywnych raportów – Google Data Studio. Jego możliwości skupiają się na analityce działań marketingowych online, uwzględniając różne platformy i kanały obsługiwane przez Google oraz szereg narzędzi zewnętrznych. Za pośrednictwem Looker Studio można kontrolować kampanie Google Ads, Google Analytics czy pozycjonowanie w wyszukiwarce, a także łatwo udostępniać dane partnerom, klientom i pracownikom.

W SAMOSEO wykorzystujemy Looker Studio do przygotowywania comiesięcznych raportów, w których prezentujemy dane dot. min. ruchu organicznego (dane z Google Search Console), ogólnej widoczności serwisu (dane z SENUTO), profilu linków (Ahrefs) czy pozycji wybranych fraz kluczowych (Stat4SEO).

Looker Studio – krótka historia

Nazwa Looker Studio funkcjonuje od października 2022 roku, zastępując wcześniej stosowaną nazwę Google Data Studio. Sama platforma z kolei powstała po połączeniu GDS z rozwiązaniami firmy Looker, niezależnego startupu oferującego oprogramowanie analityczne, co nastąpiło znacznie wcześniej – w 2019 roku.

Przez nieco ponad trzy lata obydwa narzędzia funkcjonowały w pewnym stopniu osobno: Google Data Studio skupiało się na darmowym, stosunkowo prostym rozwiązaniu pozwalającym prezentować dane z różnych narzędzi analitycznych, z kolei Looker oferował płatne usługi skierowane do biznesu. Teraz jednak Google zdecydowało się na połączenie działania tych dwóch platform, zachowując bezpłatny dostęp i oferując jeszcze więcej funkcji. Jednocześnie powstała specjalna wersja Looker Studio Pro, która zapewnia dodatkowe możliwości współpracy dla większych zespołów.

Co istotne, choć korzystanie z podstawowej wersji Looker Studio jest bezpłatne, dotyczy to jedynie standardowych źródeł danych: dodatkowe integracje mają formę płatnych modułów. Lista darmowych źródeł obejmuje m.in. wszystkie usługi marketingowe Google.

Jakie dane można analizować w Looker Studio?

Pobieranie danych w ramach narzędzia Looker Studio odbywa się za pośrednictwem tzw. connectorów, czyli specjalnych modułów służących do zbierania informacji analitycznych. Domyślnie użytkownicy mają do dyspozycji 20 wbudowanych konektorów, które obejmują serwisy takie jak:

  • Google Analytics i Google Ads;
  • Google Sheets i File Upload (usługa do pobierania arkuszy kalkulacyjnych CSV);
  • chmurowe rozwiązania Google – BigQuery, Cloud SQL, Cloud Spanner, GCS;
  • Google Search Console;
  • YouTube Analytics;
  • Campaign Manager 360 i Display & Video 360.

Pełna lista darmowych konektorów obejmuje jeszcze kilka serwisów i integracji oferowanych przez Google. Oprócz tego znajdziemy kilkaset innych źródeł danych, jednak są one w większości płatne.

Co więcej, każdy może stworzyć swój własny connector i opublikować go w bazie Looker Studio. Przykładem może być nasz connector stworzony dla narzędzia Stat4SEO, który opisaliśmy w tym tekście – Connector do Stat4Seo w Google Data Studio.

Raport Looker Studio - przykład fragmentu raportu

Rys. Fragment przykładowego raportu Looker Studio

Jak zacząć korzystanie z Looker Studio?

Uzyskanie dostępu do narzędzia Looker Studio jest bardzo proste – wystarczy dysponować kontem Google. Aby skorzystać z platformy, należy przejść do głównej strony Looker Studio i zalogować się do swojego konta. Następnie możemy przeglądać przykładowe raporty lub wygenerować analizę dla wybranej strony czy kampanii.

Dlaczego warto korzystać z Looker Studio?

Główną zaletą platformy Looker Studio jest łączenie danych z licznych źródeł w przejrzyste, czytelne i kompletne raporty. Zebrane w ten sposób informacje stanowią bardzo dobry punkt wyjścia do dalszych analiz, a także do wprowadzenia zmian mających na celu optymalizację działań marketingowych. Samo korzystanie z Looker Studio jest bardzo intuicyjne – wśród dostępnych opcji można znaleźć m.in. wyświetlanie danych tylko z konkretnego zakresu dat, co pozwala łatwo sprawdzić efekt poszczególnych kampanii czy decyzji.

Co ważne, Looker Studio oferuje także spore możliwości współpracy przy raportach. Podobnie jak w przypadku aplikacji Google Docs czy Google Sheets, udostępnianie danych i wspólne edytowanie należy do najważniejszych funkcjonalności narzędzia. Nie zabrakło także opcji kontroli dostępu – w ten sposób można np. umożliwić klientowi jedynie wprowadzanie komentarzy, podczas gdy współpracownicy będą mogli wprowadzać różne modyfikacje w raportach.

Looker Studio – najważniejsze funkcje

Przez ponad 7 lat platforma Google Data Studio stanowiła jedno z głównych narzędzi analitycznych Google, jednak obecnie została ona wyparta przez Looker Studio. Wraz z nową wersją przychodzi także kilka nowych funkcjonalności, w tym:

  • dostęp do wersji darmowej i płatnej (biznesowej),
  • nowe, bardziej przejrzyste metody modelowania danych,
  • wbudowana integracja z Arkuszami Google,
  • większa swoboda w wyświetlaniu i modelowaniu danych,
  • ponad 50 wspieranych rodzajów baz danych (za pośrednictwem konektorów),
  • opcja łączenia danych z różnych źródeł.

Wszystko to sprawia, że Looker Studio stanowi bardzo wartościowe wsparcie przy prowadzeniu kampanii online. To z pewnością narzędzie, z którym warto się zapoznać – jego wykorzystanie może znacznie pomóc w planowaniu i realizacji działań marketingowych.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności