Co to jest Content Gap – Definicja
Definicja i konsekwencje Content Gap
Content gap czyli “luka w treści” to sytuacja, w której na danej stronie internetowej brakuje treści i słów kluczowych, które często pojawiają się w wyszukiwaniach użytkowników i które targetuje już konkurencja. W wyniku tego zjawiska strona traci dużo potencjalnych klientów, sukcesywnie zabierają ich konkurenci, których treści są bogate w frazy cieszące się dużą wyszukiwalnością i zainteresowaniem wśród użytkowników.
Zjawisko i konsekwencje Content Gap w sprawny sposób odpowiadają więc na pytanie dlaczego nie powinniśmy publikować treści na stronie bez wcześniejszego researchu istotnych słów kluczowych. Brak targetowania słów kluczowych o dużym potencjale spycha nas na dalsze pozycje w wynikach wyszukiwania przez co tracimy szansę na przyciągnięcie uwagi użytkowników i potencjalną konwersje.
Przeprowadzenie analizy Content Gap pomoże zidentyfikować frazy, często te z długim ogonem, o które warto będzie uzupełnić treści na stronie, dzięki czemu treści staną się bardziej atrakcyjne dla użytkowników – pomogą przykuć jego uwagę, a po wejściu w konkretny wynik wyszukiwania zatrzymać go na stronie, na której znajdzie to, czego szukał. Treści bogate w frazy cieszące się dużą wyszukiwalnością zostaną także pozytywnie ocenione przez algorytm wyszukiwarek.
Narzędzia do analizy Content Gap
Analizę luk w treści przeprowadzić możemy w specjalnej sekcji oferowanej przez narzędzie Ahrefs. Content Gap Ahrefs pozwala na porównanie i analizę dziesięciu konkurentów jednocześnie i słów kluczowych, które w przypadku przynajmniej jednego z nich rankują w TOP10 i jednocześnie nie rankują do naszej witryny W ramach analizy w sekcji Content Gap Ahrefs możemy nie tylko porównywać całe domeny, ale także konkretne adresy URL, mogą to być teksty znajdujące się na poszczególnych kategoriach lub artykuły na blogu. Dzięki temu możemy uzyskać szczegółowe dane na temat luk w naszym contencie w porównaniu do konkurencji i tym samym znaleźć cenne frazy, które warto będzie uzupełnić w konkretnych tekstach na naszej stronie internetowej. To pozwala nam dostosować nasz content do aktualnych trendów w wyszukiwaniu oraz efektywnie konkurować o lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Źródło: Ahrefs.com
Tworząc treści od zera lub planując ich optymalizację i rozbudowę, w celu zidentyfikowania konkretnych elementów do poprawy i wartościowych fraz do dodania, możemy posłużyć się narzędziem SEO Surfer. Narzędzie to na podstawie treści konkurencji, ich długości i nagromadzenia fraz będzie sugerowało konkretną ilość słów kluczowych i nagłówków jakie powinny znaleźć się w treści, a także ogólną ich długość.
W przypadku optymalizacji treści, którą już posiadamy na naszej stronie, określi także nasz content score, który będziemy mogli porównać z wynikami konkurencji. Dzięki temu podejściu możemy podejmować bardziej efektywne decyzje dotyczące strategii contentowej i optymalizacji, co przekłada się na lepsze wyniki w wyszukiwarkach oraz większą atrakcyjność treści dla naszych użytkowników.
Źródło: SurferSEO
Tworząc strategię contentową podstawowy reaserch i analizę popularnych fraz i ich miesięczny wolumen wyszukiwania sprawdzić możemy również w planerze słów kluczowych. Narzędzie oprócz wolumenu wprowadzanych przez nas fraz będzie sugerowało frazy zamienne o większym wolumenie wyszukiwania, dzięki czemu zyskamy alternatywne, często lepsze frazy, które warto będzie umieścić w treściach na naszej stronie internetowej. Podobną funkcję spełnia także narzędzie Senuto.
Posiadając już słowa kluczowe związane z daną branżą możemy przejść do “ręcznej analizy” wyników wyszukiwania. Wpisując dane słowo w wyszukiwarce i uzyskując konkretne wyniki możemy sprawdzić jakie treści pojawiają się na pierwszych pozycjach dla danego zapytania, to da nam dodatkowy pogląd na to jakie treści warto tworzyć. Warto przyjrzeć się także jak dawno powstały konkretne treści, które znajdują się na pierwszych pozycjach. Najczęściej użytkownik wybierał będzie treści jak najbardziej aktualne, to co zostało stworzone kilka lat temu zaliczy do prehistorii.
Podsumowanie
Analiza content gap stanowi kluczowy element strategii contentowej, dzięki niej możemy określić istotne braki w treściach oraz wskazać miejsca lub fragmenty treści z widocznym potencjałem, które wymagają dodatkowej optymalizacji. Analiza Content Gap nie jest jednak działaniem jednorazowym, wraz z rozwojem rynku pojawiają się nowi konkurenci z nowymi ofertami, ciągłym zmianom ulegają też intencje użytkowników, w związku z czym aby utrzymywać konkurencyjną pozycję oraz zainteresowanie użytkowników, treści należy poddawać regularnym analizom.
Monika Król
Z branżą SEO związana od 2022 roku, pierwsze doświadczenie zdobywała prowadząc działania organiczne na rynku polskim i zagranicznym. Stale dąży do doskonalenia i poszerzania swojej wiedzy. Stawia na połączenie SEO i UX aby osiągać najlepsze rezultaty dla swoich projektów. Prywatnie miłośniczka sportu, wypracowaną dzięki niemu dyscyplinę, determinację i umiejętność skupienia przenosi na grunt zawodowy.