Czym jest Ahrefs?

Ahrefs to zaawansowane i bardzo popularne narzędzie wykorzystywane przez specjalistów SEO na całym świecie. Początkowo skupiał się na analizowaniu profilu linków, jednak z biegiem czasu rozbudowywano go o kolejne funkcjonalności, przez co aktualnie możemy mówić o bardzo potężnym narzędziu, które stanowi fundament pracy wielu osób zajmujących się pozycjonowaniem stron. Mówimy tu m.in. o analizie słów kluczowych, badaniu widoczności w wyszukiwarkach takich jak Google, Yandex, Yahoo czy Bing, prostym audycie strony czy analizie konkurencji. Podsumowując – Ahrefs dostarcza cennych informacji, dzięki którym specjalista SEO jest w stanie skuteczniej pozycjonować stronę.

Ahrefs logo
Logo narzędzia Ahrefs. Źródło: ahrefs.com

Nauka obsługi Ahrefsa

Twórcy narzędzia podeszli bardzo poważnie do kwestii edukacji swoich użytkowników i w związku z tym stworzyli dwa tryby edukacyjne:

  • (Darmowy) Jak używać Ahrefsa? Jest to zestaw ok. 60 lekcji, z których dowiesz się jak korzystać z narzędzia. Plusem jest to, że nie musisz nawet posiadać konta w Ahrefsie i możesz poznać jego możliwości bez konieczności wykupienia jakiegokolwiek planu,
  • (Dla posiadaczy płatnego planu): Ahrefs Certification Course – 55 lekcji, ponad 7h nauki, które kończą się otrzymaniem certyfikatu. Potężna dawka wiedzy, która pozwoli poznać wszystkie tajniki narzędzia.

Tak więc bez zbędnego zagłębiania się w kwestie teoretyczne, przejdźmy do praktycznego zastosowania Ahrefsa w codziennej pracy SEO-wca.

Do czego może Ci się przydać Ahrefs?

W tym poradniku skupimy się głównie na praktycznym zastosowaniu Ahrefsa. Mając na uwadze fakt, że każda funkcjonalność została dokładnie przedstawiona na stronie twórców, zamiast opisywać daną sekcję pod kątem jej możliwości, będziemy pisać o tym w jakiej sytuacji może Ci się ona przydać. A teraz do rzeczy.

Analiza domeny

  • Analiza domen linkujących i wykrywanie spamu (Profil linków -> odsyłające domeny). Oprócz przeglądania całego profilu linków, warto co jakiś czas skupić się wyłącznie na nowych domenach linkujących (ustawienie filtru na “Nowe”) i zweryfikowanie czy do strony linkuje niepokojący nas spam. Pamiętajmy jednak, że nie każdy podejrzany link musi być powodem do niepokoju – algorytm Google dobrze radzi sobie z tego typu linkami i niweluje ich znaczenie. Zdecydowanie korzystniejsze będzie skupienie się na pozyskiwaniu nowych domen linkujących, niż zaprzątanie sobie głowy pojedynczymi spamerskimi odnośnikami,
  • Analiza widoczności i pozycji słów kluczowych – jedną z najpopularniejszych sekcji Ahrefsa jest analiza widoczności stron (do TOP100) oraz pozycji słów kluczowych. Daje to bardzo czytelne pojęcie o tym, w którym miejscu jest aktualnie strona i jaki mniej więcej powinien być ruch generowany z Google. Ahrefs estymuje wyniki uwzględniając sezonowość zapytań, co daje dodatkowy punkt widzenia na to, jak aktualna widoczność efektywnie działa w danym okresie roku. Ponadto świetną opcją w Ahrefsie jest porównanie pozycji słów kluczowych w dwóch różnych dniach, co może sprawdzić się w czasie większych fluktuacji pozycji w Google,
  • Analiza anchor textów – np. w przypadku gdy ustalasz strategię link buildingową i planujesz jakie anchory użyjesz w swoich publikacjach sponsorowanych,
  • Wyszukiwanie broken linków – jeśli pojawi się jakiś link zewnętrzny kierujący do naszej strony z błędem 404, warto go zaktualizować u źródła, albo przekierować błędny URL na poprawny lub zbliżony tematycznie,
  • Identyfikacja najlepiej podlinkowanych podstron (podstrony -> najlepsze wg linków), przydatne przy ustalaniu strategii LB i zestawienie tego z pozyskiwanym ruchem organicznym,
  • Wyszukiwanie błędów w linkowaniu wewnętrznym (np. Linki wewnętrzne -> target http code -> 404) – jedna z metod na to, aby sprawdzić czy nie posiadamy broken linków w obrębie swojej własnej strony,
  • Analizowanie spadków/wzrostów po jakimś konkretnym wydarzeniu (np. update algorytmu czy migracja) – w takiej sytuacji, porównanie widoczności z dwóch konkretnych dat jest kluczowe. Ahrefs posiada tę zaletę, że pokazuje również te frazy, które wypadły z TOP100, co nie zawsze jest takie oczywiste dla innych narzędzi. Do analizy po aktualizacjach algorytmu przydatna jest również Analiza najefektywniejszych podstron (Wyszukiwanie organiczne -> najlepsze podstrony, następnie w filtrach ustaw tryb “Porównaj strony” i oznacz “aktualizacje Google” w tym miejscu:
Co to jest Ahrefs - najlepsze podstrony

Bazowo porównuje się tutaj 10 najlepszych stron, można ustawić więcej. Istnieje możliwość filtrowania po konkretnym zagłębieniu (np. /blog) dzięki czemu sprawdzimy jak na daną aktualizację algorytmu zareagowała sekcja blogowa, poniżej przykład dla Nowafarmacja.pl:

Co to jest Ahrefs - porównanie najlepszych podstron

Na tym konkretnym przykładzie widać, że aktualizacja z 2023-03 przyniosła konkretne wzrosty dla tych 10 najlepszych podstron.

Co to jest Ahrefs - podgląd aktualizacji algorytmu Google
  • Identyfikacja podstron, które tracą moc na przekierowaniu 301 (Podstrony -> Najlepsze wg linków, a następnie w filtrowaniu ustaw “HTTP code” na 3xx Redirect). W takich sytuacjach można walczyć o to, aby w artykułach sponsorowanych prosić o zmianę linka na aktualny. Kolejną sytuacją, w której może się to sprawdzić może być przygotowanie do migracji i sprawdzenie ile adresów z poprzednich wersji serwisu dalej posiada znaczną liczbę linków zewnętrznych – być może będziemy musieli również uwzględnić je w mapie przekierowań, aby nie stracić mocy linków),
  • Rank tracker – w tym miejscu możemy na bieżąco analizować aktualną kondycję serwisu i monitorować wybrane frazy kluczowe,
  • Audyt strony – podobnie jak w przypadku rank trackera, opcja limitowana. Zawiera podstawową analizę serwisu pod kątem technicznym,
  • Rank tracker: Share of voice – wskaźnik prezentujący procent wszystkich możliwych kliknięć organicznych (z SERP) dla śledzonych słów kluczowych lądujących na Twojej stronie. Przykład: Jeśli śledzisz tylko jedno słowo kluczowe, a wszystkie 10 najlepszych pozycji w Google zajmują strony Twojej witryny (co oznacza, że ​​uzyskujesz cały możliwy ruch z tego słowa kluczowego) — Twój udział w głosach wynosi 100%. Ale jeśli zajmujesz tylko pierwsze miejsce, podczas gdy reszta jest zajęta przez konkurencję, Twój udział w głosach wyniesie około 30% (w zależności od krzywej CTR wyników wyszukiwania dla tego konkretnego słowa kluczowego).

Porównanie na tle konkurencji

Do czego może się przydać? M.in.:

  • Wyszukania domen, które linkują do stron konkurencji, ale nie do nas (More -> Link Intersect). Podajemy domeny konkurencji, następnie swoją i otrzymujemy informację gdzie linkują konkurenci, a my nie. Takie braki warto uzupełniać,
  • Porównanie widoczności na tle konkurencji – (wyszukiwanie organiczne -> organic competitors) porównanie widoczności (i ekwiwalentu reklamowego) na tle konkurencji; przydatne w porównywaniu konkretnych landingów,
  • Wyszukiwanie fraz, na które konkurencja rankuje, a my nie (Content gap) – potężne narzędzie, które może znacząco pomóc nam w budowaniu struktury serwisu czy planowaniu strategii contentowej,

Planowanie działań

Do czego może się przydać? M.in.:

  • Wyszukiwanie słów kluczowych (Keywords Explorer) – sekcja dająca szereg bardzo przydatnych informacji. Oprócz sprawdzenia jak często wyszukiwana jest dana fraza, mamy możliwość podejrzenia trendu wyszukiwania od 2015 roku, aktualny wygląd SERP-ów (do 2 lat wstecz), historia pozycji przez 2 ostatnie lata, pytania powiązane z tą frazą (świetne do tworzenia pomysłów na teksty blogowe) itd.
  • Tworzenie propozycji tematów blogowych (Keywords explorer -> Pytania) – w sekcji z pytaniami mamy możliwość podejrzenia wszystkich pytań powiązanych z daną frazą kluczową. Jeśli mamy konkretniejsze wymagania, a temat jest stosunkowo obszerny, warto korzystać z filtrów. I tak, możemy podejrzeć np. pytania, dla których przynajmniej jeden wynik w TOP5/10 posiada DR niższy niż 10 (Filtry -> Lowest DR in top 5 ustawiony na np. 10), dzięki czemu znajdziemy tematy, dla których przynajmniej jeden wyniki w TOP5 jest w zasięgu słabej strony, która dopiero startuje z działaniami SEO,
  • Weryfikacja ile procent ruchu z danej frazy zgarnia konkretny wynik w SERP-ach (Link) – na bazie estymacji Ahrefs jest w stanie szacować ile wejść generuje konkretny wynik wyszukiwania, dla konkretnej frazy kluczowej. Jest to o tyle przydatne, że możemy podejrzeć jak dana fraza rozkłada ruch – dajmy na to inny poziom ruchu zgarnie wynik na 5 pozycji dla frazy “buty”:
Co to jest Ahrefs - podział ruchu z serpów wg konkretnej frazy

a inny dla “buty czarne na koturnie”

Co to jest Ahrefs - podział ruchu z serpów, drugi widok

w drugim przypadku warto podkreślić, że wynik zaczyna się od 2 pozycji, bo na 1 jest box graficzny, który zgarnia część ruchu.

  • Przeglądanie Historii reklam Google Ads ( https://app.ahrefs.com/keywords-explorer/google/pl/ads-history/domains?keyword=buty )- analiza intensywności reklam PPC dla danej frazy,
  • Batch analysis (analiza seryjna) – w sytuacji, gdy planujemy sprawdzić większą liczbę domen pod kątem profilu linków, ruchu, widoczności itd., warto korzystać z opcji masowego sprawdzania, ponieważ nie wyczerpuje to limitów na klasyczną weryfikację domen. W tym miejscu można przeanalizować do 200 domen jednocześnie,
  • Content explorer i Analiza popularności tematu – podając konkretną frazę kluczową mamy możliwość przeszukania Internetu w celu otrzymania szeregu informacji o tej frazie – jej popularność w czasie, autorzy czy domeny udzielające się w tym temacie itd. Co istotne, podając frazę kluczową mamy opcję wyboru czy przeszukanie Internetu ma się odbywać na zasadzie poszukiwania tej treści w tagu title, contencie, samym URL-u lub we wszystkich tych elementach(robimy to w polu wyboru obok pola do wpisywania frazy). W wynikach dla danej frazy pojawi się lista stron/autorów itd., ale nie jest to lista sortowana wg serpów, a „powiązania” i istnieje możliwość zmiany sortowania;
  • Content explorer – prawdziwą siłą tej sekcji są Przypadki użycia (use cases):
Content explorer Ahrefsa - widok główny

i tak mamy tu np. “broken link building opportunities by topic” gdzie możemy znaleźć miejsca, w których możemy pokusić się o podmianę linku konkurencji. Na przykładzie -> piszemy teksty o SEO, więc w polu “wprowadź temat” wpisujemy “SEO”. Mamy wówczas taki wygląd, ponieważ filtry zostały ustawione po wejściu w odpowiednią opcję “Use cases”:

Content explorer Ahrefsa - krok 1

Teraz sprawdzamy jakie strony posiadające linki zewnętrzne, aktualnie zwracają błąd 404:

Content explorer Ahrefsa - krok 2

Ciekawym wynikiem wydaje się strona https://www.matthewbarby.com/seo-tips/ , którą potencjalnie można byłoby zastąpić, tworząc swoją treść pod “seo tips”. Sprawdzamy skąd mają linki:

Content explorer Ahrefsa - krok 3

I w takim Hubspocie, w tekście https://blog.hubspot.com/marketing/build-inbound-links posiadają link pod “Image source”. Oczywiście to tylko przykład, ale w założeniu, tworząc treść pasującą do podlinkowanej podstrony (musielibyśmy stworzyć artykuł z podobną wskazówką jak zrobił to matthewbarby.com), moglibyśmy napisać do hubspota, aby podmienił niedziałający link na nasz, który zawiera takie same informacje.

Dodatkowo, warto spojrzeć sobie na przypadki opisane tutaj, ponieważ opisano tam możliwości Content Explorera znacznie obszerniej.

Poradnik Ahrefsa – Podsumowanie

Niewątpliwie mówimy o narzędziu dostarczającym specjalistom SEO szeregu danych, które stanowią podstawę do ich codziennej pracy. Wystarczy tutaj wspomnieć, że wielu specjalistów na pytanie „Jeśli miałbyś wybrać tylko jedno narzędzie, dzięki któremu realizowałbyś działania SEO to co byś wybrał?”, bardzo często wymienia Ahrefsa.

Powyższy tekst skupił się na praktycznych możliwościach wykorzystania Ahrefsa, jeśli jednak interesowałby Cię kurs video lub teksty zawierające więcej grafik i objaśnień – zachęcamy do skorzystania z oficjalnego kursu Ahrefsa, który opisaliśmy na początku tego tekstu.

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności