Co to jest Direct Answers - definicja

Direct Answers to krótkie (z reguły 2-3 zdaniowe) odpowiedzi na zapytanie zadane do wyszukiwarki internetowej. Google zaciąga krótkie treści z witryny i wyświetla je bezpośrednio w widoku wyszukiwarki. Wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania, stąd często określa się je jako „wynik zerowy”, ponieważ dopiero pod nim pojawiają się klasyczne, organiczne wyniki wyszukiwania. Ideą wprowadzenia tego elementu do SERP-ów (wyników wyszukiwania) jest wygoda użytkownika, który aby uzyskać odpowiedź na swoje pytanie nie musi wchodzić na konkretną stronę, a może to zrobić bezpośrednio w wyszukiwarce.

Algorytmy zajmujące się implementowaniem Direct Answers do wyników wyszukiwania zostały wprowadzone w kwietniu 2016 roku. Początkowo – jak w wielu podobnych wdrożeniach – główne funkcjonalności zostały przygotowane pod język angielski i dla lokalizacji USA, ale w momencie premiery Google udostępnił je także kilku europejskim państwom, co po fazie testów rozszerzono i po pewnym czasie wdrożono globalnie.

Jak już wspomniano – Direct Answers to dodatkowy element wyświetlający się pomiędzy naturalnymi  i płatnymi wynikami wyszukiwania, prezentujący bezpośrednią odpowiedź na wpisane zapytanie. Warto jednak dodać, że nie są wyświetlane dla każdego rodzaju zapytań i pojawiają się przeważnie w sytuacji, gdy Google zinterpretuje wyszukiwaną frazę jako pytanie – ze szczególnym naciskiem na frazy typu: „co to jest…?”, „czym są…?” itp. Widać to choćby po poniższym zrzucie ekranu:

answer box przyklad dla zapytania e-commercePowyższy przykład obrazuje wyniki wyszukiwania dla zapytania „co to jest e-commerce”, na którym widnieją również płatne linki sponsorowane Google Ads. Oczywiście istnieją również sytuacje, w których Answer Box pojawi się bez reklam Google Ads:

answer box zapytanie "reklama"W obu zaprezentowanych przykładach, definicja pobierana jest z pierwszej strony wyświetlanej w naturalnych wynikach wyszukiwania – w tym przypadku, z Wikipedii. Nie jest to jednak regułą, ale warto odnotować, że w Answer Box wyświetlane są treści  jedynie ze stron znajdujących się w TOP10 wyników wyszukiwania.

Same korzyści?

Tam gdzie jedyni odnoszą korzyści, drudzy mogą ucierpieć. Dość logicznym następstwem wprowadzenia Direct Answers jest obniżenie współczynnika CTR dla tego typu zapytań. Użytkownik, który znalazł odpowiedź na swoje pytanie już w Answer Boxie, może nie odczuwać potrzeby wchodzenia w dany wynik wyszukiwania, aby doczytać o szczegółach definicji. W takim wypadku strony takie jak Wikipedia mogą tracić znaczny procent ruchu. W takiej sytuacji warto zadać sobie pytanie, czy ruch tracony w ten sposób byłby wartościowy? Jeśli Twoim głównym źródłem monetyzacji jest wyświetlanie reklam – owszem, wówczas możesz znacząco stracić. Jeśli jednak prowadzisz sklep i masz taką sytuację na swoim blogu – wówczas i tak pozyskałbyś ruch z niskim potencjałem na konwersję. 

Oczywiście jest też druga strona medalu – dla niektórych zapytań, ukazanie się treści w Direct Answers może wpłynąć na zwiększenie klikalności na daną podstronę, kosztem pozostałych  stron prezentowanych w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Ponadto, nawet jeśli stracisz ruch na pojawieniu się w Direct Answers, weź pod uwagę, że sam wynik może czytać znaczna liczba użytkowników i może przynieść Ci to znaczące korzyści z wizerunkowego punktu widzenia

Jak zoptymalizować treść na stronie aby wyświetlała się w Direct Answers?

Niestety, nie ma specjalnego kodu, który mógłby oznaczyć daną definicję, aby ta kandydowała do wyświetlenia w polecanych fragmentach. Co w takim wypadku należy zrobić aby znaleźć się w Answers Box? Z pewnością należy zadbać o:

  • tworzenie unikalnych, rzetelnych i rozbudowanych treści, skupiających się na odpowiedzi na zadane pytanie,
  • posiadanie strony dostosowanej do urządzeń mobilnych,
  • obecność w TOP10 wyników wyszukiwania dla danego zapytania,
  • tworzenie treści poświęconych konkretnemu zagadnieniu/definicji
  • umieszczenie kluczowej dla danego artykułu definicji na samym początku wpisu,
  • umieszczenie frazy kluczowej w nagłówku oraz tytule strony,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
  • wydłużenie długości sesji użytkowników, przebywających na stronie,

Ciekawostką jest jednak to, że Google daje nam możliwość zablokowania tego mechanizmu poprzez dodanie tagu <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>

Źródła:

  • https://support.google.com/webmasters/answer/6229325?hl=pl 
  • https://searchenginewatch.com/sew/opinion/2414342/google-answer-boxes-the-what-why-and-how

 

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

1 komentarzy
  • DA potrafi tez skutecznie … zepsuć SEO dostarczając ruch organiczny, który nie konwertuje. Przykładowo „prawo jazdy kat b cena” i wypozycjonujesz jakiś WORD z małej miejscowości, który tego ruchu po prostu nie potrzebuje.

    Warto też zaznaczyć, że przebudowa adresów URL powoduje całkowitą utratę DA i to nie wróci przez wiele miesięcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *