Profil linków to informacja o liczbie i jakości linków zwrotnych kierujących do danej domeny. Linki zwrotne zwane również linkami przychodzącymi bądź backlinkami. Są to odnośniki do naszej witryny umieszczone na innych stronach w sieci. Odgrywają one bardzo ważną rolę w ustalaniu rankingu Google, dlatego proces pozyskiwania backlinków jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania. Im serwis posiada mocniejszy profil linków zwrotnych, czyli posiada wartościowe odnośniki z innych miejsc w sieci i są one porównywalne bądź mocniejsze od konkurentów, tym serwis ma większe szanse na pokonanie ich w rankingu wyników organicznych.

Określanie mocy profilu linków to kwestia uzależniona od wielu czynników i sugerowanie się jednym wskaźnikiem może być w pewnych sytuacjach mylące. Co prawda istnieje wiele narzędzi, które oferują określenie mocy profilu linków w skali punktowej, jednak trzeba mieć świadomość, że każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety, np. różną bazę danych (każde narzędzie skanuje Internet i tworzy własną bazę danych) czy inny algorytm wyliczania mocy domeny. Dlatego warto analizować profil linków domeny szerzej, korzystając z kilku rozwiązań i uwzględniając kilka czynników. 

Do uproszczonej analizy profilu linków zwrotnych wykorzystywane są różnego rodzaju narzędzia SEO, a dla przykładu użyć możemy Ahrefs.com czy Majestic.com, w których znajdziemy następujące metryki:

  • Domain Rating (DR) – pokazuje siłę profilu linków wybranej witryny w porównaniu do innych witryn w bazie danych Ahrefs w 100-stopniowej skali
  • Odsyłające domeny – całkowita liczba unikalnych domen linkujących do wybranego serwisu
  • Odsyłające domeny dofollow (DF) – całkowita liczba unikalnych domen linkujących do wybranego serwisu przez linki przenoszące moc
  • Trust Flow – wskaźnik “zaufania” do strony z narzędzia Majestic. Im wyższa liczba, tym lepiej. W tym przypadku warto analizować tę liczbę w odniesieniu do innych stron, które bierze się pod uwagę. Tj. w niektórych branżach 30 to bardzo dobry wynik, a w innych 50,
  • Domeny in/domeny out – stosunek liczby domen linkujących do wychodzących. Im wyższy wskaźnik tym lepiej,

Oczywiście to uproszczona forma weryfikacji czy profil linków danej domeny reprezentuje odpowiednią wartość. Jednak do pobieżnej analizy serwisów zestawienie tych statystyk powinno w wielu przypadkach okazać się wystarczające. Należy mieć jednak świadomość, że wiele serwisów blokuje ruch narzędzi takich jak Ahrefs czy Majestic, przez co ich ocena mocy profilu linków może być stworzona na bazie niepełnych informacji. Ma to znaczenie w przypadku domen, które korzystają m.in. z linkowania wykorzystującego zaplecza SEO, które z reguły blokują roboty najpopularniejszych narzędzi monitorującymi backlinki

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności