Co to jest noindex - Definicja w słowniku SEONoindex to reguła ustalana za pomocą tagu <meta> lub nagłówka odpowiedzi HTTP, którą wykorzystuje się do kierowania zachowaniem robotów indeksujących wyszukiwarek, które obsługują regułę noindex (np. Google). W sytuacji, gdy Google bot wykryje taki nagłówek lub tag, wówczas usunie stronę z wyników wyszukiwania (SERP), nawet w przypadku, gdy kierują do niej linki zewnętrzne.

Dyrektywa noindex okazuje się bardzo przydatna w sytuacji, gdy nie mamy dostępu do katalogu głównego serwera, a mamy potrzebę kontroli dostępu do poszczególnych stron.

Jak dodać dyrektywę noindex do swojej strony?

1) Tag robots meta

Dyrektywa noindex jest definiowana na poziomie tagu robots meta, który znajduje się w sekcji „head” dokumentu HTML. Jego składnia obejmuje nazwę robota indeksującego, którego dotyczy dana dyrektywa (atrybut „name” z wartością np. „robots” – wszystkie roboty; „googlebot” – Googlebot; „bingbot” – Bingbot), a także definicję wytycznych dla robota, zamieszczaną w atrybucie „content”. Wygląda to następująco:

<!DOCTYPE html>
<html><head>
<meta name=”robots” content=”noindex”>
(…)
</head>
<body>(…)</body>
</html>

Twórcy stron internetowych mogą wykorzystywać różne wartości, w tym także kilka dyrektyw oddzielonych przecinkami. Najpopularniejsze z nich to „noindex” i „nofollow”, które służą odpowiednio do wyłączenia podstrony z indeksowania i wyłączenia podążania za linkami. Częstą praktyką jest też łączenie tych dwóch dyrektyw, co można osiągnąć również przez skrótowy zapis „none”. Warto pamiętać, że ustawienia tagu meta robots dotyczą wyłącznie podstrony, w której zamieszczono znacznik.

2) Nagłówek HTTP X-Robots-Tag

X-Robots-Tag można użyć w nagłówku HTTP odpowiedzi na żądanie określonego adresu URL. Może to wyglądać następująco:

HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 25 May 2010 21:42:43 GMT
(…)
X-Robots-Tag: noindex
(…)

Jak noindex wpływa na wyniki wyszukiwania?

Użycie noindex przekazuje informację do robotów indeksujących wyszukiwarek, że dana podstrona nie powinna być uwzględniana przy analizowaniu witryny. Oznacza to, że będzie ona całkowicie niewidoczna w wynikach wyszukiwania. Co ważne, poszczególne wyszukiwarki mogą nieco się różnić pod względem obsługi tagu robots, ale dotyczy to głównie mniej popularnych, bardziej szczegółowych dyrektyw – podstawowe ustawienia, w tym dyrektywa noindex, powinny zawsze działać tak samo.

Kiedy warto stosować noindex?

Choć z pozoru mogłoby się wydawać, że wyłączanie indeksowania poszczególnych podstron nie ma sensu z perspektywy SEO, w rzeczywistości jest to nieco bardziej skomplikowana kwestia. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że nie wszystkie podstrony mają faktyczną wartość dla pozycjonowania. Do tego niektóre z nich nie powinny być w ogóle widoczne z poziomu wyszukiwarki. Dotyczy to chociażby stron logowania czy paneli administracyjnych, które powinny być dostępne wyłącznie dla konkretnych grup użytkowników. Ponadto jeśli w ramach witryny znajdują się np. strony tymczasowe lub podstrony, które zawierają bardzo podobną treść do innych podstron, warto również wyłączyć je z indeksowania. Dzięki temu wyszukiwarka będzie mogła brać pod uwagę podstrony dostarczające realną wartość dla odbiorców. W efekcie poprawne zastosowanie dyrektyw dla robotów indeksujących może przełożyć się na lepsze efekty pozycjonowania.

Jak sprawdzić działanie dyrektywy noindex?

Po ustawieniu dyrektyw dla robotów indeksujących warto także zweryfikować ich działanie. W tym celu poleca się zastosowanie dedykowanych narzędzi dostępnych online. Najpewniejszą opcją jest przeważnie Google Search Console, jednak nie brakuje także wielu innych rozwiązań od zewnętrznych dostawców. Dodatkowo niektóre systemy CMS i pluginy zapewniają dostęp do funkcji zarządzania dyrektywami dla robotów indeksujących.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności