Co to jest WebP - Definicja w słowniku SEOWebP to stosunkowo nowy format graficzny, który skupia się przede wszystkim na kompresji plików (zarówno stratnej, jak i bezstratnej). Dzięki możliwości ograniczenia zużycia danych jest on coraz popularniejszym rozwiązaniem w wyszukiwarkach i na stronach internetowych. Kluczową zaletą jest znaczne zmniejszenie rozmiaru pliku przy jednoczesnym zachowaniu dobrej jakości.

Format WebP – krótka historia

Przeglądając grafiki i zdjęcia w sieci, coraz częściej możemy spotkać się z rozszerzeniem „.webp”. Jest to specjalny format plików graficznych rozwijany przez Google już od 2010 roku – pierwsza stabilna wersja pojawiła się jednak dopiero w roku 2018. Od tego czasu kolejne przeglądarki stopniowo wprowadzają wsparcie dla WebP. W 2024 roku grafiki tego rodzaju są obsługiwane we wszystkich największych przeglądarkach, używanych łącznie przez 97% internautów z całego świata. Jednocześnie rośnie także wykorzystanie formatu WebP na stronach internetowych. Pionierem w tym zakresie jest Google – wyszukiwarka używa WebP przy większości zapytań dotyczących grafiki, by zredukować zużycie zasobów sieciowych.

Kluczowe cechy formatu WebP

Format WebP odznacza się przede wszystkim bardzo małym rozmiarem plików, co wynika z zastosowania zaawansowanych algorytmów kompresji. Co więcej, podobnie jak PNG, WebP zapewnia obsługę kanału przezroczystości. Dodatkowo WebP wspiera animacje; do dłuższych treści wideo i animacji można wykorzystać ponadto WebM, czyli odpowiednik WebP dla plików wideo. Taka charakterystyka sprawia, że WebP jest w stanie zastąpić najpopularniejsze formaty graficzne: JPG, którego zaletą jest przede wszystkim skuteczność kompresji, PNG ze wsparciem dla przezroczystości i GIF z obsługą animacji.

Najważniejszą kwestią jest jednak wysoka efektywność kompresji zarówno stratnej, jak i bezstratnej. W porównaniu z formatami JPG i PNG rozmiar pliku WebP jest przeważnie o 25–35% mniejszy. Przy właściwych ustawieniach można osiągnąć jeszcze lepsze efekty – możliwe jest nawet kilkakrotne zmniejszenie rozmiarów pliku. To z kolei wpływa korzystnie nie tylko na zużycie zasobów sieciowych, lecz także na wrażenia użytkowników, którzy mogą liczyć na szybsze ładowanie stron korzystających z plików WebP.

Jak wdrożyć pliki WebP na swojej stronie?

Korzystanie z plików WebP wygląda w dużej mierze tak samo, jak w przypadku innych formatów graficznych. Część systemów CMS już teraz wspiera automatyczną konwersję na WebP, a w wielu z nich znajdziemy specjalne pluginy do obsługi tego formatu. Niekiedy może być potrzebne wcześniejsze przekonwertowanie pliku na WebP, co można zrobić z wykorzystaniem narzędzi online lub programów graficznych.

Same obrazy są natomiast zamieszczane na stronie za pośrednictwem zwykłych tagów HTML „source” lub „img src”. Należy mieć przy tym na uwadze, że mimo rosnącego wsparcia nie wszystkie przeglądarki obsługują WebP – dlatego dobrym pomysłem może być zamieszczenie „rezerwowego” tagu z grafiką w formacie PNG lub JPG, która będzie ładowana w razie problemów z wczytaniem pliku WebP.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *