Co to jest Google Trends i jak z niego korzystać?Google Trends to narzędzie stworzone przez firmę Google, które pozwala zaspokoić ciekawość zwykłych użytkowników, ułatwia pracę specjalistom SEO oraz osobom planującym content dla swoich firm. Usłyszałeś gdzieś słowo bądź wyrażenie, które było Ci dotąd nieznane, a w jednej chwili wszyscy o nim mówią? Czy może chcesz stworzyć kampanię reklamową, ale nie wiesz, które tematy są obecnie na czasie? Jeśli tak, zapraszamy do lektury, podczas której dowiesz się, jak korzystać z Google Trends!

Google Trends – czym jest to narzędzie?

Google Trends umożliwia uzyskanie informacji na temat obecnie panujących trendów w wyszukiwarce Google. Narzędzie to pokazuje wykres popularności danej frazy, która nas interesuje. Należy jednak pamiętać, że z jego pomocą nie sprawdzimy ilości wyszukiwania danego słowa kluczowego, tylko jej popularność w danym okresie czasu, z podziałem na interesującą nas lokalizację.

Jak korzystać z Google Trends?

Aby zacząć korzystać z Google Trends, wystarczy wejść na stronę https://trends.google.pl/trends/ i wpisać słowo, które nas interesuje. Jako przykład posłużmy się frazą „skoki narciarskie” dla regionu Polska.

Co to jest google trends

Jak interpretować dane z Google Trends?

Po wyszukaniu frazy pojawi się ekran z informacjami i statystykami. Warto więc wiedzieć, jak je interpretować, żeby móc je prawidłowo wykorzystać.

Zainteresowanie w ujęciu czasowym

Google trends zainteresowanie w ujęciu czasowym

Jako pierwszy ukazany jest wykres przedstawiający zainteresowanie w ujęciu czasowym. Zaprezentowany jest on w zakresie wartości 0-100, gdzie 100 oznacza maksymalne zainteresowanie, 50 dwukrotnie mniejszą popularność hasła, a 0 – brak zainteresowania w danym czasie. Powyższy wykres ukazuje przedział roczny zainteresowania frazą, dostępne są również inne zakresy, takie jak:

  • Ostatnia 1 godz.
  • Ostatnie 4 godz.
  • Ostatni dzień
  • Ostatnie 7 dni
  • Ostatnie 30 dni
  • Ostatnie 90 dni
  • Ostatnie 5 lat
  • 2004 – dziś

Każdego z tych przedziałów warto używać w zależności od sytuacji. Jeżeli chcemy sprawdzić sezonowość danej frazy, zalecane jest ustawienie okresu obejmującego przynajmniej ostatnie 12 miesięcy, a nawet kilka lat. Jeżeli z kolei szukamy frazy związanej z jakimś wydarzeniem, które nagle zrobiło się popularne, wtedy lepszą opcją będzie wybranie krótszych przedziałów (ostatni dzień, 4 godziny, a nawet 1 godzina).

Istnieje również możliwość ustawienia kategorii, dla której chcemy sprawdzić popularność danej frazy:

Jak korzystać z Google Trends?

Jak korzystać z Google Trends - krok 2

Opcja ta jest szczególnie przydatna, kiedy chcemy sprawdzić popularność homonimu, na przykład „rakieta”. Jeżeli mamy na myśli „rakietę tenisową”, należy wybrać sport, natomiast w przypadku „rakiety kosmicznej” lepiej sprawdzi się kategoria „nauka”. W zależności od tego, jaką kategorię wybierzemy, wykresy popularności mogą się od siebie różnić.

Ostatnią zakładką, którą możemy zmienić, jest miejsce wyszukiwania. Niektóre frazy mają inną popularność w Google, a inną np. na Youtube. W przypadku frazy „SEO”, wyniki prezentują się następująco:

zainteresowanie w ujęciu czasowym - wyszukiwarka google

Popularność dla frazy „SEO” w Google

zainteresowanie w ujęciu czasowym - YouTube

Popularność dla frazy „SEO” w wyszukiwarce Youtube

Zainteresowanie według podregionu

Fraza „skoki narciarskie”

Zainteresowanie według podregionu pozwala nam określić, w której części kraju fraza była najpopularniejsza. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, czy ma ona charakter regionalny, czy ogólnokrajowy. Jak widać, w przypadku „skoków narciarskich” (screen powyżej), popularność frazy jest na wysokim poziomie w skali całego kraju, z przewagą południa Polski. Natomiast jeśli sprawdzimy frazę „jarmark dominikański” (screen poniżej), można zauważyć, że cieszy się ona największym zainteresowaniem na północy kraju – tam, gdzie jarmark się odbywa.

trendy wyszukiwania google według regionu

Fraza „jarmark dominikański”

Podobne tematy/Podobne zapytania.

Na samym końcu zestawienia znajdziemy dwie zakładki, które pokażą nam, jakie podobne tematy i zapytania wpisywali inni użytkownicy. W obu przypadkach można wybrać dwie opcje. Pierwsza z nich – „Zyskujące popularność” – czyli takie, które do tej pory nie były wyszukiwane, ale z jakiegoś powodu się to zmieniło. Drugie kryterium – „Najpopularniejsze” – to tematy, które popularność już posiadają i która określana jest w skali od 0 do 100, na tej samej zasadzie, która była opisana w podrozdziale „Zainteresowanie w ujęciu czasowym”

wyszukiwania zyskujące popularność w Google Trends

Podobne tematy i zapytania dla frazy „skoki narciarskie”

Import danych z Google Trends

Istnieje również możliwość pobrania danych, które nas interesują. Można zrobić to na kilka sposobów.

  1. Pobranie pliku CSV

statystyki wyszukiwania google - jak udostępnić

Po pobraniu pliku można zestawić dane z innymi statystykami bądź informacjami.

  1. Pobranie fragmentu kodu HTML

statystyki google - udostępnianie kodem html

Dane z Google Trends można umieścić na stronie www wklejając udostępniony kod.

najpopularniejsze wyszukiwania google - udostępnianie na social media

Po wybraniu tej opcji, możemy umieścić wykres na naszym Facebooku, Twitterze, LinkedIn bądź Tumblr.

Porównywanie wyników w Google Trends

Kolejną przydatną opcją Google Trends jest porównywanie wyników. Nie wiesz, w które miejsca najchętniej latają Polacy? A może zastanawiasz się, czy częściej wyszukujemy w Google góry, czy morze? Jeśli tak, Google Trends przedstawi Ci te dane w czytelny, przystępny sposób i odpowie na część pytań.

W celu porównania wyników, wystarczy kliknąć „porównaj”. Opcja ta znajduje się obok pierwszej wpisanej frazy.

jak porównać wyniki w google trends

Posłużmy się przykładem, żeby zobaczyć, jak to działa. W tym celu wykorzystamy frazy: „czerwona sukienka” i „niebieska sukienka”.

Zakres czasu został ustawiony na 12 miesięcy, dzięki czemu można zobaczyć, jak popularność obu fraz zmieniała się w ciągu roku.

popularność wyszukiwania google - porównanie wyników

Porównanie na wykresie wyraźnie pokazuje, że bardziej popularna jest sukienka czerwona, szczególnie w okresie listopad-grudzień.

Istnieje także możliwość sprawdzenia popularności obu sukienek w podziale na podregiony:

popularność wyszukiwania google - porównanie wyników według podregionu

Również w tym przypadku można zauważyć, że czerwona sukienka zdominowała zestawienie.

Jak używać Google Trends w SEO?

Czy narzędzie Google Trends może być wykorzystywane w SEO? Jak najbardziej! Dzięki temu narzędziu specjalista może określić, jaka jest sezonowość danej frazy i na jej podstawie określić plan działań dla danej frazy. SEO-wiec może też szukać inspiracji, dzięki którym zaplanuje dalsze działania contentowe. Analiza danych z Google Trends pozwala dodatkowo zrozumieć, dlaczego na stronie występują spadki bądź wzrosty, mimo stabilnej widoczności. Być może jest to właśnie związane ze spadkiem bądź wzrostem popularności danej frazy kluczowej? Tak naprawdę narzędzie to można wykorzystać na wiele różnych sposobów, wszystko zależy od kreatywności i obszaru, po którym się w danym momencie poruszamy.

Dlaczego warto korzystać z Google Trends?

Google Trends to narzędzie, z którego warto pozyskiwać dane z kilku powodów:

  • Dzięki Google Trends jesteśmy w stanie określić sezonowość danej frazy kluczowej i na jej podstawie planować okresowe kampanie.
  • Pozwala określić, czy nagły wzrost popularności danej frazy to jednorazowy skok, czy raczej cykliczna zależność. Wiedza ta może nas uratować również przed promowaniem frazy, która zrobiła się popularna tylko na chwilę, a później zainteresowanie nią spadło.
  • Umożliwia porównanie popularności danych fraz i ułatwia przekonanie drugiej strony, do skupienia się na frazie z większą popularnością.
  • W przypadku nagłych wzrostów bądź spadków może się okazać, że wpływ na to miała popularność jednej bądź więcej fraz.
  • Szukanie inspiracji – korzystając z narzędzia pod kątem danej frazy, można znaleźć nowe pomysły z nią związane i dzięki, np. podpowiedziom, które tematy zyskują na popularności, można stworzyć artykuły/posty/shortsy, zanim zrobi to konkurencja.
  • Tworzenie różnego typu raportów. Dzięki statystykom wyszukiwania Google, które otrzymamy dzięki Google Trends, możemy sporządzić raporty dla klientów. Pomoże to nam przekonać ich, że dana fraza jest popularna tylko dla danego regionu, albo że jej sezonowość przypada na zupełnie inny okres i obecnie warto zająć się innymi tematami.
  • Można zaspokoić po prostu swoją ciekawość związaną z danym trendem i sprawdzić statystyki dla określonej frazy lub porównać kilka z nich.

Komu dedykowane jest to narzędzie?

Z Google Trends tak naprawdę może korzystać każdy. Narzędzie przyda się zarówno specjalistom SEO, osobom pracującym w content marketingu oraz wszystkim tym, którzy chcą się wstrzelić w obecnie panujące trendy, na Facebooku, Twitterze, TikToku itd.

Podsumowanie

Google Trends to narzędzie, które jest przydatne w wielu dziedzinach marketingu. Można z niego korzystać w SEO do tworzenia raportów i przygotowywania strategii, planowania contentu oraz pracy w Google Ads. Można go używać też ze zwykłej ciekawości. Fakt, że jest to narzędzie darmowe to dodatkowy atut, który sprawia, że nie można koło niego przejść obojętnie. Tylko od naszej kreatywności i podejścia do tematu zależy, w jaki sposób wykorzystamy Google Trends w naszej codziennej pracy.

Maciej Ufnowski
Autor wpisu

Maciej Ufnowski

Swoją przygodę w świecie SEO rozpoczął w 2021 roku. Od tego momentu stale się rozwija i zdobywa wiedzę. Lubi czerpać inspiracje od innych członków zespołu, jak i dzielić się swoimi pomysłami oraz pomagać mniej doświadczonym kolegom i koleżankom. Nie boi się wyzwań, do projektów podchodzi indywidualnie, żeby wyciągnąć z nich jak najwięcej korzyści dla klienta.

1 komentarzy
  • Artykuł interesujący, ciekawie zredagowany, pozwala dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.Polecam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności