Co to jest Above the Fold? Słownik SEO„Above the fold”, czyli dosłownie „ponad zgięciem”, to termin określający tę część strony, która jest widoczna dla użytkownika w pierwszej kolejności. Zwrot wywodzi się z prasy drukowanej, gdzie informacje nad zgięciem musiały być przygotowane tak, by z jak największą skutecznością przykuć uwagę potencjalnego czytelnika. Zawartość above the fold jest jednak równie istotna w świecie SEO i marketingu online.

Co powinno znaleźć się „nad zgięciem”?

Sekcja above the fold powinna zawierać kluczowe elementy zawartości strony wraz z podstawowymi informacjami o firmie lub właścicielu witryny. W większości przypadków „nad zgięciem” umieszcza się:

  • logo firmy lub witryny wraz z menu nawigacyjnym;
  • nagłówek H1, czyli np. tytuł danej sekcji, tytuł artykułu czy nazwę produktu;
  • linki nawigacyjne w postaci tzw. breadcrumbs, czyli niewielkie odnośniki wskazujące ścieżkę do aktualnej lokalizacji na stronie;
  • początek zawartości podstrony – np. lead artykułu czy wstępny opis produktu.

Dlaczego warto zwrócić szczególną uwagę na zawartość above the fold?

Odpowiednie przygotowanie treści „nad zgięciem” to kluczowe zadanie przy wszystkich działaniach związanych z publikowaniem treści online. Dlaczego jest to tak ważne? Jest to przede wszystkim sposób na zapewnienie jak najlepszych doświadczeń dla użytkowników (UX – „user experience”). Above the fold to część strony, która będzie widoczna w pierwszej kolejności po załadowaniu witryny. Z tego względu należy zadbać, by skutecznie przykuć uwagę odbiorcy już od początku, a jednocześnie przedstawić od razu najbardziej wartościowe informacje.

Above the Fold a SEO

Co ważne, układ treści strony to jeden z czynników analizowanych przez wyszukiwarkę Google przy ustalaniu kolejności wyników. Zawartość above the fold jest brana pod uwagę przede wszystkim przez algorytm Page Layout, który ocenia, jak łatwo znaleźć potrzebne informacje na wybranej witrynie. Oznacza to, że odpowiedni podział treści na stronie może korzystnie wpłynąć na jej widoczność na liście rezultatów wyszukiwania. Co więcej, z uwagi na fakt, że jest to pierwszy obszar strony przedstawiany użytkownikowi, reklamy w sekcji above the fold są o wiele skuteczniejsze, co widać zarówno po liczbie wyświetleń, jak i wskaźnikach takich jak współczynnik konwersji. Odpowiednie przygotowanie treści pozwoli dodatkowo uniknąć wysokich wartości tzw. bounce rate, czyli współczynnika odrzuceń, określającego, ilu użytkowników opuszcza stronę od razu po wejściu.

Jak odpowiednio przygotować sekcję above the fold?

Podobnie jak w przypadku innych czynności z zakresu SEO, skuteczność działań zależy zarówno od przygotowanej zawartości, jak i struktury witryny. Należy zadbać, by treść „nad zgięciem” była faktycznie przydatna dla użytkownika i zachęcała do dalszego czytania lub skorzystania z oferty. Ponadto niezbędne jest właściwe opracowanie struktury strony – mowa w szczególności o zastosowaniu tagów H1 i H2, które wyznaczają tytuł podstrony i kolejne nagłówki. Poprawne przygotowanie treści above the fold może przełożyć się zarówno na wyższą pozycję w wyszukiwarce, jak i na wzrost zadowolenia użytkowników.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności