Co to jest accelerated mobile pages?AMP, czyli „Accelerated Mobile Pages” („przyspieszone strony mobilne”) to rozwijana przez Google inicjatywa open source, która ma na celu poprawę UX stron na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu użytkownicy odwiedzający witryny internetowe z poziomu smartfona lub tabletu mogą liczyć przede wszystkim na szybsze ładowanie i łatwiejszy dostęp do interesujących treści.

Co to jest AMP?

Od technicznej strony AMP jest frameworkiem, który służy do przygotowywania witryn w nieco okrojonej, ale wciąż czytelnej wersji dostosowanej do urządzeń mobilnych. Plik HTML wykonany z użyciem AMP wykorzystuje nieco inne znaczniki i atrybuty – jednym z wymaganych elementów jest tag „<html amp>” lub „<html ⚡>” w miejsce standardowego „<html>”. Do tego należy dołączyć bibliotekę JavaScript AMP, która zawiera skrypty zapewniające szybsze ładowanie na smartfonach i tabletach oraz usunięcie zbędnych elementów. Ostatnim elementem frameworku jest AMP Cache – zbiór danych tymczasowych wykorzystywanych do hostingu i walidacji stron AMP. W przypadku większości witryn cache jest obsługiwane przez Google.

Dlaczego warto przygotować stronę w wersji AMP?

Dostosowanie stron pod kątem urządzeń mobilnych wymaga również uwzględnienia korzystania ze smartfonów w bardzo różnych lokalizacjach – nawet tych o słabszym zasięgu. Prędkość transferu nie zawsze będzie wystarczająca, aby załadować pełną wersję strony. Właśnie z tego względu opracowano framework AMP: dzięki wykorzystaniu bibliotek i odpowiedniemu przygotowaniu kodu HTML można zredukować witrynę do najpotrzebniejszych elementów, które ładują się błyskawicznie nawet w przypadku połączeń 3G. To również szybszy dostęp do informacji dla użytkowników korzystających ze standardowego połączenia internetowego, za pośrednictwem komputera czy laptopa.

Co ważne, strony AMP zajmują wielokrotnie mniej miejsca na serwerze i w pamięci przeglądarki. To prowadzi do mniejszych kosztów obsługi ruchu sieciowego, a także potencjalnie pozwala na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania dzięki szybszemu ładowaniu.

Na co zwracać uwagę wdrażając AMP na stronie?

Podczas wdrażania Accelerated Mobile Pages warto pamiętać, że wiąże się to z utrzymywaniem dwóch wersji serwisu – standardową oraz AMP. Wersja Accelerated Mobile Pages jest zdecydowanie uboższa w elementy wizualne czy dodatkowe elementy takie jak formularze i JavaScript stron trzecich. Ponadto należy pamiętać o tym, aby:

  • elementy multimedialne muszą korzystać z niestandardowych elementów jak amp-img,
  • powinno się używać rozszerzenia amp-anim dla animowanych gifów,
  • do osadzania lokalnych, hostowanych filmów wideo poprzez HTML5, istnieje niestandardowy tag zwany wzmacniaczem video.
  • By Google wykrył wersję AMP, powinno się używać tagu <link rel=”amphtml” href=”http://www.przyklad.com/blog-post/amp/”>

W celu przetestowania prawidłowej implementacji AMP warto skorzystać z narzędzia https://search.google.com/test/amp .

Czy obecność wersji AMP to czynnik rankingowy Google?

Sam fakt korzystania z AMP nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google. Przygotowanie witryny w uproszczonej wersji ma jednak wpływ na szybkość ładowania, zwłaszcza przy słabszych połączeniach. Warto zwrócić na to uwagę szczególnie ze względu na fakt, że większość użytkowników opuszcza stronę już po 3 sekundach oczekiwania na załadowanie treści. AMP pozwala na przyspieszenie ładowania nawet o 80%, co znacząco przekłada się na ocenę algorytmu Google.

Co istotne, framework AMP obejmuje nie tylko strony internetowe. Z użyciem tego rozwiązania można ponadto przygotować uproszczone maile i reklamy – jednym z serwisów, które obsługują technologię AMP, jest Google Ads.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności