SEO dla startupów – jak SEO wspiera rozwój młodych firm?
Spis treści
Startup – co to takiego
Rozpoczynając przygodę z przedsiębiorczością, wiele osób zastanawia się: startup? co to?
Krótko mówiąc, startup to firma, organizacja lub przedsiębiorstwo, których model biznesowy jest w ciągłym toku rozwoju i który w odróżnieniu od tradycyjnych korporacji, charakteryzuje się innowacyjnym podejściem do rozwiązywania problemów. Warto zrozumieć, że startup to nie tylko firma, ale specyficzny rodzaj przedsiębiorstwa. Startup podlega ciągłemu rozwojowi i nieustannej optymalizacji związanej z ich źródłami finansowania. Często są to firmy technologiczne, ale startup może działać w dowolnej branży. Dowodem na to jest rosnąca popularność startupów. Sukces startupów wynika również z niskich kosztów rozpoczęcia działalności, co sprawia, że są one szczególnie atrakcyjne dla młodych ludzi. Przykłady takich startup’ów można mnożyć. Startupem stał się w ten sposób Facebook stworzony przez Marka Zuckerberga , czy Google założone przez Larryego Page’a i Sergeya Brina. Z naszego podwórka można wymienić polskie startupy, chociażby startup Brand24 stworzony przez Michała Sadowskiego, który działa od 2011 r. i został jednym ze zwycięzców konkursu na najlepszy startup – Aulery 2012 r. . Mimo to, pomysł na biznes i uruchomienie strony internetowej to dopiero początek drogi.
Czym jest SEO dla startupów?
SEO dla startupu to nic innego jak optymalizacja techniczna obecności online nowego biznesu, celem zwiększenia widoczności strony, zwiększenia ruchu organicznego i wspierania wzrostu. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (search engine marketing) poprawia widoczność witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Kluczowe znaczenie mają usługi seo, które pomagają startupom przyciągać klientów, generować leady i zwiększać przychody.
Startup SEO poprawia również świadomość marki, wiarygodność i jakość treści. Krótko mówiąc, celem SEO jest zwiększyć szansę na rozwój Twojego startupu.
Czy startupy potrzebują SEO?
Startup jak każda inna firma, która chciałaby zwiększyć ruch w organicznych wynikach wyszukiwania potrzebuje strategii SEO. SEO jest kluczowe dla startupów, aby uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, zwiększyć ruch i przychody, dlatego ważne jest budowanie autorytetu. Co więcej, startupy jako nowo powstające firmy, mają ograniczone budżety na marketing, a pozycjonowanie stron pozwoli na zwiększenie ruchu na stronie internetowej.
Potrzebujesz ludzi, którzy znajdą Twoją stronę internetową. Ale nie jest to łatwe, gdy konkurujesz z setkami lub tysiącami podobnych firm. Dlatego tak ważna jest strategia seo.
Niektóre badania w tej dziedzinie pokazują, że:
- 60% okazji zakupowych zaczyna się w Internecie (https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/online-shopping-beheavior-statistics/)
- 53% konsumentów twierdzi, że przed podjęciem decyzji o zakupie wyszukuje produkty za pomocą wyszukiwarki (https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/shopping-research-before-purchase-statistics/)
- 49% marketerów podaje, że wyszukiwanie organiczne ma najlepszy zwrot z inwestycji spośród wszystkich kanałów marketingowych (https://www.searchenginejournal.com/digital-marketing-channel-highest-roi/263757/)
- 61% marketerów B2B twierdzi, że SEO i ruch organiczny generują więcej potencjalnych klientów niż jakiekolwiek inne działania w mediach społecznościowych (https://www.hubspot.com/marketing-statistics?__hstc=200554097.a97bf785557e9369592866ef220af2ec.1724173773456.1724173773456.1724173773456.1&__hssc=200554097.2.1724173773456&__hsfp=1978458028)
Właśnie dlatego startupy każdej wielkości potrzebują strategii seo.
Zalety SEO dla startupów
Mówią, że możesz doprowadzić konia do wody, ale nie możesz zmusić go do picia. To samo dotyczy użytkowników online – możesz przyciągnąć odwiedzających na swoją stronę internetową, ale dobrze będzie jeszcze przekształcić ich w klientów. I tutaj pojawia się solidna strategia seo (search engine optimization).
Najważniejsze zalety SEO dla startup:
- Ekonomiczne i zapewniające wysokie zwroty z inwestycji
- Buduje zaufanie i wiarygodność marki
- Zwiększa świadomość marki i buduje autorytet strony
- Pomaga startupom zdobyć większy udział w rynku
- Pomaga budować widoczność strony i jakość Twojej witryny
- Zwiększa współczynniki konwersji i przychody
- Pomaga startupom dotrzeć do ich rynku docelowego
- Poprawia doświadczenia, zaangażowanie i zachowanie użytkowników
- Poprawia wydajność i dostępność strony głównej
- Pomaga startupom stać się autorytetem w swojej branży
Działania seo są więc najbardziej opłacalnym sposobem na rozpoczęcie nowego biznesu i czerpanie korzyści z długoterminowych rezultatów.
Czym jest seo dla startupu?
Dobrą optymalizację techniczną strony Twojego startupu cechuje konkretnie dobrany plan, wokół którego działania seo skupiają się na kilku ważnych elementach. Nie ma uniwersalnego podejścia do seo dla startupów.
Konkretnie dobrany plan na działania seo powinny uwzględniać:
- SEO na stronie (On-site i Off-site) dla startupów
- Techniczne SEO dla startupów
- Lokalne SEO dla startupów
- Marketing treści dla startupów
- UX/UI
- Analityka i raportowanie SEO (search engine optimization)
SEO na stronie dla startupów
Analiza strony On-site to między innymi: tytuł strony głównej, nagłówki, linkowanie wewnętrzne, przyjazne adresy URL, szybkość ładowania, stosunek treści strony do kodu, optymalizacja grafik czy artybut ALT. Z kolei analiza strony Off-site, to badanie poza witryną, mające na celu poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Zaliczamy do tego linki zwrotne, media społecznościowe, wzmianki o marce, zdobywanie opinii online, czy wizytówka Google. Obie te analizy są bardzo ważne dla widoczności strony.
Techniczne SEO dla startupów
Najważniejszym elementem każdej witryny jest audyt seo. Jeśli jest to nowa witryna, audytu seo nie powinno się pomijać. Jest to proces analizy pod kątem optymalizacji struktury strony. Audyt SEO obejmuje wiele czynników, od analizy technicznej, poprzez treści, linki, a kończąc na doświadczeniu użytkownika. Prawidłowe wdrożenie wszystkich zaleceń z audytu seo, zagwarantuje, że wyszukiwarka Google będzie miała dostęp do witryny i będzie ją skutecznie interpretować co pozwoli na wyższe wyniki wyszukiwania i wzroście widoczności. Techniczne seo to także między innymi struktura witryny, naprawianie błędów kodu np. (404) czy optymalizacja pliku robots.txt. Techniczne SEO jest skomplikowane, ale bardzo ważne.
Lokalne SEO dla startupów
Lokalna optymalizacja strony powinna zawierać strategie, która pomoże ludziom znaleźć Twój stacjonarny startup online. Najważniejsze aspekty, dla strategii seo lokalnie jest: tworzenie profilu firmy w Google, dodawanie swojej firmy do Map Google, tworzenie treści zlokalizowanych, dodawanie lokalnych słów kluczowych do treści, zdobywanie lokalnych recenzji, lokalne budowanie linków i dodawanie NAP (nazwa, adres, numer telefonu) do swojej witryny. Pozycjonowaniu lokalnym może pomóc też rejestracja startupu w lokalnych katalogach biznesowych i branżowych portalach (np. Yelp, Yellow Pages, Zumi.
Marketing treści strony dla startupów
Treści są istotne, ważne i pozwalają na budowanie solidnej podstawy seo dla startupu. Przede wszystkim budują zaufanie startupu, przyciągają i angażują grupę docelową na twojej witrynie. Skuteczny marketing treści pozycjonuje startup jako autorytet w branży. Rodzaje treści w obrębie witryny powinny skupiać się na blogu. To pozwala też na budowaniu eksperckości i jest przyjazne dla robotów google. Poza witryną, powinny obejmować takie obszary jak: posty w mediach społecznościowych, biuletyny informacyjne, newslettery, podcasty czy infografiki. Taki marketing treści jest bardzo skuteczny, nawet niewielki wysiłek jak znalezienie odpowiedniego słowa kluczowego może rozwinąć Twój startup.
UX/UI
UX/UI to wrażenia i doświadczenia użytkownika podczas interakcji na podstawie Twojej strony. Zawartość strony powinna być estetyczna, przejrzysta, intuicyjna i w sposób ogólny łatwa. Dobrze zaprojektowane UX/UI powinny zawierać elementy, które pomagają użytkownikom w nawigacji i korzystaniu z witryny. Upewnij się, że Twoja witryna jest dostosowana i responsywna na urządzeniach mobilnych.
Analityka i raportowanie SEO
Analiza wyników jest ważna dla każdego startupu, ponieważ pomaga monitorować i oceniać skuteczność strategii i działań. Polega ona na śledzeniu, analizowaniu, mierzeniu i raportowaniu działań. Zdobycie tych informacji, pozwoli Ci prężnie rozwijać startup, pomoże Ci w podejmowaniu świadomych i ważnych decyzji. Taka analiza ułatwi między innymi ustalenie priorytetów zadań SEO, wykaz zwrotu inwestycji startupu, opracowanie dalszej strategii seo, kreśli obszary, na których należy skupić działania SEO. Dzięki temu Twój startup będzie rósł w siłę. Do popularnych narzędzi, króre pozwolą Ci monitorować i analizować działania seo należą:
- Google Search Console
- Ahrefs i SEMrush
- Google Looker Studio
- Senuto
- Google Keyword Planner
- Google Analytics
Startup skazany na sukces
Startup rządzi się swoimi prawami, podobnie jak branża SEO. Wystarczy tylko kilka prostych narzędzi i mechanizmów działania, do tego, aby osiągnąć swój sukces. Przede wszystkim skup się na najważniejszych rzeczach – strategii seo. Najpierw utwórz przyjazną dla użytkownika witrynę, ustal zawartość stron i osadź je w dobry content marketing. Twórz odpowiednie treści, które pomogą być wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Do tworzenia treści użyj odpowiednich narzędzi. Twórz słowa kluczowe. Ustal swoje cele seo – umieszczaj niektóre strony wyżej w wyszukiwarce Google, zwiększ konwersje o 5% w ciągu roku zwiększ czas, jaki użytkownicy spędzają na Twojej stronie. Działaj ze swoją strategią seo i wytycznymi Google – optymalizacja strony, ranking strony, linki wewnętrzne, umieszczaj odpowiednią ilość adresów url, publikuj artykuły blogowe. Przeprowadź analizę konkurencji i mierz swoje działania. Te kroki mogą przynieść długoterminowe korzyści, a Twój startup będzie wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Adelina Jańczak
Od 2013 r. związana z marketingiem. Ukończyła studia ze specjalizacją marketing i PR na wydziale zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Swoje pierwsze kroki w branży stawiała pracując w Agencjach kreatywnych, PR-owych oraz Eventowych.