Strategia SEO – Czym jest i jak ją stworzyć?
Strategia SEO to podstawa każdej kampanii pozycjonowania stron. Bez właściwego planu Twoja witryna może być widoczna na frazy, które nie są dla Ciebie wartościowe i nie przyniosą oczekiwanych korzyści. Jeśli chcesz działać w sposób przemyślany, generować wartościowy ruch organiczny, który przekłada się na realne korzyści biznesowe – musisz przygotować odpowiedni plan, który pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję. W poniższym tekście przedstawimy najważniejsze elementy strategii SEO i pokażemy, jak sprawdza się to w praktyce.
Spis treści
Czym jest strategia SEO?
Strategia SEO to kompleksowy plan działania, którego celem jest poprawa widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu witryna ma większe szanse na osiągnięcie wyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych, co przekłada się na większy ruch, a w efekcie potencjalny wzrost sprzedaży lub innych wskaźników biznesowych.
Zaplanowanie skutecznej strategii SEO musi uwzględniać specyfikę działania wyszukiwarki. Google ma za zadanie dostarczyć wyniki wyszukiwania zaspokajające potrzeby użytkowników, dlatego bardzo istotne jest zrozumienie intencji wpisanego słowa kluczowego. Czy po wpisaniu frazy „olej z czarnuszki” w wynikach wyszukiwania powinny pojawić się artykuły blogowe dot. olejku z czarnuszki, czy sklep, który umożliwia zakup takiego produktu? To pytania, na które Google musi znać odpowiedź, a pomagają mu w tym coraz nowsze wersje algorytmów wyszukiwania. Specjaliści SEO muszą być na bieżąco z jego zmianami, a następnie reagować i tworzyć strony w taki sposób, aby zaspokajać potrzeby użytkowników.
Elementy strategii SEO
Z jakich elementów powinna składać się strategia SEO? Wśród najważniejszych wymienić można m.in.:
- Poznanie biznesu klienta – pierwsze rozmowy na ten temat przeprowadza się już na etapie przygotowania oferty, aby jak najefektywniej dopasować ją do realiów branży, biznesu oraz oczekiwań klienta.
- Analizę słów kluczowych – research fraz to jeden z istotniejszych elementów każdej kampanii, który wytycza pewien kierunek pracy na dłuższy okres. Analiza aktualnej widoczności strony, analiza konkurencji, uwzględnienie fraz istotnych biznesowo, a także tych wspierających (np. frazy poradnikowe wykorzystywane na blogu, które mają na celu wsparcie fraz sprzedażowych) – to wszystko wpływa na efektywność doboru fraz. Jakie narzędzia będą tu pomocne?
– Ahrefs,
– SENUTO,
– Google Search Console.
Ogromną wartością jest także rozmowa z klientem, który może nakierować specjalistę na frazy dot. konkretnych produktów czy usług. - Audyt SEO/UX – który ma za zadanie przede wszystkim wskazać słabe elementy serwisu, których poprawienie może pozytywnie wpłynąć na ocenę strony przez algorytmy wyszukiwarek. Ważne jest jednak, aby w analizach uwzględnić także zagadnienia dot. użyteczności (UX), ponieważ czynniki behawioralne są coraz istotniejsze w ocenie jakości strony.
- Analizę struktury serwisu – znając słowa kluczowe, biznes klienta, cele oraz konkurencję, jesteśmy w stanie przeanalizować, czy aktualna struktura serwisu jest odpowiednia i czy dzięki niej można w pełni wykorzystać jego potencjał. Stworzenie przemyślanej i czytelnej struktury to ułatwienie nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale również użytkowników, którzy chcą, aby strona była intuicyjna, pozwalała na łatwe odnalezienie się w strukturze, a także ułatwiała nawigację po witrynie.
- Strategię contentową – rozumianą jako analizę oraz tworzenie treści na stronie. Analiza obejmuje zarówno serwis klienta, jak i strony konkurencji, ponieważ dopiero po analizie tego, co pojawia się w TOP10 wyników wyszukiwania można ocenić, co tak naprawdę Google chce widzieć na czołowych pozycjach. Mówimy tu m.in. o analizie pod kątem intencji użytkownika, tj. jakiego rodzaju strony pojawiają się na dane zapytanie i jakich informacji dostarczają. Następnie przychodzi czas na tworzenie treści – jeśli już wiemy, jaki jest stan strony pod kątem treści oraz jaką przewagę ma tu konkurencja, czas na uzupełnienie tej luki i zyskanie przewagi. Dodawanie merytorycznych treści przekazujących kompleksową wiedzę na temat konkretnego zagadnienia to bardzo istotny element kampanii SEO. Jeśli to klient dostarcza treści, agencja może przygotowywać wytyczne dla copywritera, a następnie analizować je pod kątem SEO. Jeśli jednak klient nie ma takich możliwości, agencja może robić to po swojej stronie.
- Strategię link buildingu – pozyskiwanie linków zewnętrznych to w dalszym ciągu ważny element działań SEO, który wpływa na budowanie autorytetu serwisu. Warto jednak nastawiać się na jakościowe linki, które wnoszą realną wartość, a także budują rozpoznawalność brandu.
- Analizę efektów i raportowanie – bieżące analizy wykonywane na potrzeby kampanii to jedno, a podsumowanie pewnego okresu prac to drugie. Najczęściej spotyka się raporty przygotowywane w cyklach miesięcznych, natomiast wiele zależy od specyfiki kampanii. Zakres raportowania również jest kwestią indywidualną i uzależnioną od celów prowadzonych działań.
Tak w skrócie prezentuje się strategia SEO. Realizacja tych działań powinna trwać kilkanaście, a przynajmniej kilka miesięcy, aby móc ocenić, czy przynosi odpowiednie efekty. W naszym artykule pt. Ile trwa pozycjonowanie strony? [Analiza przypadków] przedstawiliśmy, że uzyskanie pierwszych efektów to kwestia ok. 3-6 miesięcy, natomiast jeśli celem kampanii są bardziej konkurencyjne zapytania, wówczas na efekty czeka się nawet kilkanaście miesięcy.
Jak stworzyć strategię SEO? Praktyczne porady
- Określ potrzeby klientów – Twoja strona powinna być miejscem, w którym internauta znajdzie odpowiedź na swoje pytanie. Dlatego bardzo istotne jest przeanalizowanie potrzeb, demografii czy preferencji użytkowników, co ułatwi zrozumienie, jakich informacji mogą poszukiwać w sieci. Mając taką wiedzę, będziesz w stanie przeprowadzić skuteczną analizę słów kluczowych oraz wykorzystać je na swojej stronie, mając na względzie intencję użytkownika. To klucz do tego, aby ruch generowany przez SEO był kaloryczny i przekładał się na rozwój biznesu.
- Zdefiniuj cele kampanii – prowadzenie działań SEO dla samego prowadzenia może przynieść efekt, jednak w wielu przypadkach wygenerowany w ten sposób ruch może okazać się niskokaloryczny. Ustalenie celu, który mamy zrealizować dzięki SEO, to klucz do efektywności. Co może nim być? Np. wzrost pozycji konkretnych fraz, zwiększenie poziomu konwersji, budowanie rozpoznawalności marki czy po prostu zwiększenie ruchu na stronie:
Posiadając określone cele, jesteśmy w stanie na bieżąco analizować skuteczność kampanii oraz wprowadzać korekty w strategii w momencie, gdy oddalamy się od realizacji założeń.
- Używaj słów kluczowych różnego rodzaju – w kampanii warto korzystać z fraz money keywords (frazy nastawione typowo na sprzedaż), evergreen (frazy, które są aktualne przez długi czas i ich wypromowanie zapewni wysoki ruch przez wiele miesięcy czy lat), long tail (frazy dłuższe, bardziej sprecyzowane), lokalnych (jeśli Twój biznes działa w ten sposób), wspierających (frazy np. wykorzystywane na blogu w celu wsparcia fraz sprzedażowych) czy brandowych. Jeśli w kampanii uwzględniłbyś wyłącznie frazy wysoce konkurencyjne, na efekty musiałbyś czekać odpowiednio długo. Oczywiście w perspektywie masz wizję uzyskania wysokich pozycji na kalorycznej frazie, jednak w kampanii warto używać też innych fraz, dla których efekty pojawią się odpowiednio szybciej. Pozwoli to na zaprezentowanie skuteczności prowadzonych działań, a także pomału zacznie przekładać się na wzrost sprzedaży czy rozpoznawalności marki.
- Przeanalizuj konkurencję – pod lupę warto wziąć zarówno strony działające w sieci dłuższy czas, jak i takie, które powstały stosunkowo niedawno, ale zdążyły uzyskać już znaczny poziom widoczności. Skoro Google docenia ich pracę, warto podejrzeć, jakie rozwiązania stosują i do jakiego użytkownika kierują swoje treści. Mając taką wiedzę, będziesz w stanie zaplanować działania, które pozwolą Ci uzyskać przewagę nad pozostałymi stronami.
Jakie elementy mogą podlegać analizie? Praktycznie każda kwestia związana ze stroną czy linkowaniem zewnętrznym. Dla przykładu – celem kampanii jest zwiększenie ruchu na produktach? Punktem wyjścia jest sprawdzenie, ile produktów ma strona klienta, a ile konkurencja oraz jakie przynosi im to efekty w SEO:Oczywiście to dopiero punkt wyjścia do dalszych analiz, ale daje pewien obraz sytuacji, który pokaże nam w jakim miejscu jesteśmy i jak wiele możemy zyskać na zaopiekowaniu się stronami produktowymi.
- Współpracuj z klientem/agencją – ta wskazówka dotyczy obu stron, ponieważ jednostronne chęci mogą się okazać niewystarczające. Specjaliści SEO posiadają narzędzia wspomagające ich pracę, jednak to klient najlepiej zna swój biznes i branżę. Współpraca powinna odbywać się na wielu poziomach i etapach, m.in. podczas analizy obecnej sytuacji strony (Co działo się na stronie? Co wpłynęło na spadek/wzrost ruchu?), analizy słów kluczowych (które frazy są istotniejsze biznesowo, a które lepiej omijać), przygotowaniu struktury strony czy przeprowadzeniu wdrożeń (agencja powinna mieć wiedzę na temat bieżących zmian i weryfikować poprawność wdrożeń).
- Nie zapominaj o UX – generowanie ruchu to jedno, ale warto zatroszczyć się także o odczucia użytkownika będącego na stronie, aby zmaksymalizować efekt sprzedażowy. W tym celu zastanów się, jak można usprawnić użytkownikowi poruszanie się po stronie, a także zaproponuj coś unikatowego, co sprawdzi się w Twojej branży. Dobrym przykładem może być sklep x-kom.pl, który wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów zadającym sobie pytanie: „ile zyskam, wybierając laptop X, a nie Y?”, prezentując im box, dzięki któremu można sprawdzić, jaka będzie wydajność danego komputera w konkretnej grze:
Źródło: x-kom.pl.
Box pozwala sprawdzić, ile klatek na sekundę (FPS) wygeneruje laptop w danej grze (do wyboru jest ok. 10 gier), uwzględniając dwa tryby graficzne – medium oraz ultra. Dodatkowo otrzymamy informację o wydajności laptopa przedstawioną w skali punktowej, dostarczoną przez aplikację 3DMark. To świetna metoda na przedstawienie o ile lepiej radzą sobie mocniejsze laptopy w porównaniu do tych tańszych.
-
Zaplanuj strategię contentową – treści na stronie to bardzo ważny czynnik wpływający na wrażenia użytkowników, a także świetny sposób na zwiększanie widoczności strony w Google. Wszystkie treści powinny być jednak merytoryczne i przedstawiać realną wartość dla użytkownika. Skup się na tym jakie sekcje/produkty chcesz promować i sprawdź, czy znajdują się tam odpowiednie treści (również na tle konkurencji). Jeśli strona posiada blog, stwórz artykuły pomocnicze, które będą zawierały frazy wspierające sprzedaż, np. odnoszące się do porad dot. konkretnego produktu. Jeśli chcesz promować srebrną biżuterię, na blogu opisz, jak powinno się ją czyścić, pielęgnować itd. Dla użytkownika będzie to świetne źródło wiedzy, a dla Ciebie świetny sposób, aby zwiększyć rozpoznawalność marki.
-
Zaplanuj link building – jakość ponad ilość – to prawda znana nie od dziś. W przypadku linków zewnętrznych warto iść tą ścieżką i skupić się na zaufanych źródłach, które przyniosą realną wartość dla strony. W tym celu można przeprowadzać m.in. kampanie viralowe, których celem jest uzyskanie naturalnych publikacji. Jak to działa? Przygotowujemy ekspercki raport na wybrany temat (np. Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy? Raport 2024). Następnie wysyłamy go do redakcji znanych portali, które na jego bazie przygotowują rynkowe analizy. Na nasz raport powoływały się m.in. takie strony jak se.pl, antyweb.pl czy innpoland.pl.
- Korzystaj z szerokiej gamy narzędzi SEO – wszystkie narzędzia mają swoje plusy i minusy, nawet te dostarczane od Google, jak Google Search Console, PageSpeed Insights czy Google Analytics. Dlatego wsparcie się rozwiązaniami, takimi jak Ahrefs, SENUTO, Semstorm czy Screaming Frog to bardzo istotny czynnik, który pozwoli na uzupełnienie obrazu sytuacji – zarówno naszej strony, jak i konkurencji.
- Ustal harmonogram prac – w którym przedstawiony zostanie plan działania na kolejne miesiące. Przykładowy harmonogram strategii SEO może wyglądać następująco:
- Nie bój się zmian – planując działania SEO, ciężko jest przewidzieć sytuację, która będzie miała miejsce za kilka czy kilkanaście miesięcy. Być może strona ulegnie znacznym zmianom, pojawi się nowy konkurent albo Google wdroży nowe rozwiązanie do wyszukiwarki? Jeśli widzisz, że kampania po dłuższym czasie nie realizuje założonych celów, reaguj i wdrażaj rozwiązania, które pozwolą jej wrócić na dobry tor.
- Mów o negatywach – jeśli realizacja kampanii nie przebiega zgodnie z planem, warto o tym rozmawiać z klientem. Przemilczenie problemów czy niezrealizowania celu może przynieść zdecydowanie większe konsekwencje w przyszłości. Jeśli chcesz naprawić sytuację, reaguj jak najszybciej. Wielu klientów docenia szczerość i woli grać w otwarte karty.
Dlaczego stworzenie strategii SEO jest tak istotne?
Kampania SEO powinna przynosić realne korzyści, a nie tylko pusty ruch. W celu maksymalizacji efektu warto prowadzić działania wg określonego harmonogramu, który nastawiony jest na realizację celu. Na jakie efekty możesz liczyć, wdrażając w życie strategię SEO?
- Wzrost widoczności oraz wzrost ruchu – to podstawowa wartość płynąca z efektywnych działań SEO. Jeśli Twoim celem jest promowanie konkretnych fraz czy całej strony, finalnie zwiększasz ruch na stronie. Czy wpłynie to na wzrost sprzedaży? Wiele zależy od jakości ruchu, oferty, asortymentu czy polityki cenowej, jednak wzrost ruchu w większości przypadków przynosi bardzo korzystne wyniki.
- Ruch wysokiej jakości – o ile działania prowadzone są rzetelnie i wg konkretnego planu. Użytkownicy wyszukiwarek przyzwyczaili się, że wyniki oznaczone jako „Reklama” są opłacone, natomiast strony będące wysoko w wynikach organicznych prezentują odpowiednią jakość. Dlatego zaufanie do wyników nieoznaczonych jako reklama jest dużo większe.
- Budowanie wizerunku eksperta – jeśli na stronie prowadzona jest sekcja contentowa, może być świetnym miejscem na budowanie autorytetu. Rozpoznawalność marki to jedno (serwisy plotkarskie też są popularne), jednak kreowanie się na eksperta to zupełnie inna bajka. Dostarczając merytoryczne treści i promując je w Google, zyskujemy w oczach użytkowników zaufanie, co znacząco zwiększa szansę na konwersję.
- Przewaga rynkowa – przeprowadzenie analizy konkurencji to istotny element działań SEO. Jeśli jest zrobiona dokładnie, może być świetnym źródłem wiedzy, pozwalającym na wykorzystanie słabych stron konkurencji i wykazaniu naszej przewagi na tym polu.
- Minimalizowanie ryzyka przepalenia budżetu – w SEO można działać za praktycznie każdą kwotę. Jednak przeprowadzenie działań, które nie przyniosą realnej korzyści, to rzecz, której każdy chciałby uniknąć. Aby zminimalizować takie ryzyko, warto zaplanować, co i jak chcemy zrobić, a następnie mierzyć efekty i – jeśli są niezadowalające – wprowadzać udoskonalenia.
- Transparentność działań – strategia zawiera informację, co i jak zostanie wykonane w danym czasie. Jeśli pozyskamy linki czy wykonamy konkretne analizy, klient powinien otrzymać z tego raport w celu weryfikacji jakości. Jeśli agencja nie oferuje raportów czy możliwości rozmowy ze specjalistą o wykonanych działaniach, mogą pojawić się wątpliwości co do jej uczciwości.
- Wartość długoterminowa – ruch pozyskany z SEO działa długo, nawet po zakończeniu kampanii. Z biegiem czasu efekty mogą słabnąć (np. poprzez aktywności w zakresie pozyskiwania linków czy dodawania nowych treści), jednak nie nastąpi to po miesiącu czy dwóch. Uzyskane pozycje z reguły powinny być stabilne przez wiele tygodni czy miesięcy.
Podsumowanie
Skuteczna strategia SEO to klucz do zwiększenia widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Im bardziej przemyślane kroki podejmiesz, tym lepsze rezultaty osiągniesz w przyszłości.
Naszym celem jest dostosowanie strategii SEO do unikalnych potrzeb Twojej firmy. Zidentyfikujemy kluczowe frazy, które przyniosą wartość biznesową, i skutecznie je wypozycjonujemy. Rozpocznij długotrwałą i owocną współpracę z zespołem SAMOSEO.
Tomasz Mielewczyk
Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.