Specjalista SEO – jak zostać skutecznym SEO-wcem?
Zawód specjalisty SEO stale ewoluuje, co wymaga regularnej pracy nad swoim rozwojem – doskonalenia warsztatu, poznawania coraz to nowszych narzędzi usprawniających codzienną pracę czy nadążania za wytycznymi Google. To wszystko sprawia, że specjalista jest w stanie efektywniej i skuteczniej promować strony swoich klientów. Jak jednak zacząć swoją przygodę z SEO? Kim jest specjalista SEO i jakie umiejętności powinien posiadać?
Warto zacząć od tego, że specjalistą SEO może mianować się każdy – nie potrzebujesz dyplomu czy ukończonego kursu, aby promować się w sieci jako specjalista. Problem pojawia się jednak w przypadku zetknięcia się z trudniejszym problemem, a brak doświadczenia oraz wiedzy może mieć w tym przypadku znaczące konsekwencje. W tym tekście postaramy się przybliżyć kwestię tego jak rozpocząć naukę, co zrobić, aby nabrać odpowiedniego doświadczenia i jak poznać dobrego specjalistę SEO?
Spis treści
Kim jest specjalista SEO?
Specjalista SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych (i nie tylko) w popularnych wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Bing, Youtube czy Tiktok. Mówimy więc nie tylko o pozycjonowaniu stron, ale także filmów, kanałów czy profili w różnych mediach społecznościowych. Jednak najpopularniejszą definicją jest ta odnosząca się do pozycjonowania stron.
Niestety jest to bardzo pobieżne podejście do tematu, bo „specjalista SEO” to pojęcie dość szerokie. Istnieje wielu specjalistów, którzy zajmują się całą gamą zadań dot. SEO, ale są też tacy, którzy skupiają się głównie na jednym elemencie. Bo jak porównać specjalistę, który skupia się głównie na optymalizacji technicznej, a jak tego, który zajmuje się głównie pozyskiwaniem linków zewnętrznych? I tu z pomocą przychodzą specjalizacje SEO-wców.
Stanowiska w branży SEO
- Head of SEO – specyfika pracy Head of SEO zależy w dużej mierze od wielkości agencji, w której pracuje. Jeśli zespół liczy kilka osób, HoS odpowiada za koordynowanie pracy zespołu, trzymanie się standardów, przygotowuje oferty dla kluczowych klientów, weryfikuje efekty prowadzonych działań czy przydziela zadania poszczególnym pracownikom. Zdarzają się też inne przypadki – w niektórych agencjach występują mniejsze wewnętrzne zespoły – każdy z nich posiada kilku specjalistów SEO i Team Leadera. W takiej sytuacji za koordynowanie pracy zespołów odpowiadają Team Leaderzy, a Head of SEO odpowiada za strategiczny rozwój usługi SEO w firmie – ustalanie standardów, procesów, szukanie innowacji w usługach, współpracę z innymi działami (np. Research and Development) itd.
- SEO Team Leader – osoba zatrudniona na tym stanowisku ma nieco mniejszą odpowiedzialność niż Head of SEO, bo mówimy głównie o kierowanie zespołem, rozumiane jako pilnowanie terminowości i jakości usług, rozdysponowywanie zadań specjalistom czy rozmowy feedbackowe. SEO Team Leader najczęściej sam prowadzi kilku kluczowych klientów, ale trzon jego pracy to koordynowanie pracy swojego zespołu.
- Techniczny Specjalista SEO – pozycjoner wyróżniający się znaczącą wiedzą techniczną. Zna techniczne zagadnienia SEO, a jednocześnie HTML, CSS, PHP i najczęściej też JavaScript czy Python. Często odpowiada za wdrożenia zmian technicznych na stronach klientów.
- Specjalista ds. contentu – specjalista SEO, który wyróżnia się wysokimi umiejętnościami przygotowywania strategii contentowych oraz ich realizacji. Mówimy tu więc o zaplanowaniu tworzenia contentu, silosów tematycznych, przygotowywaniu wytycznych dla copywriterów /AI, optymalizacji treści (np. przy użyciu narzędzi takich jak SurferSEO) itd. Do tego stanowiska różnie podchodzi się w agencjach. Czasami jest to po prostu copywriter SEO, który odpowiada głównie za dostarczanie treści zoptymalizowanych pod kątem SEO.
- Specjalista ds. link buildingu – SEO-wiec, który skupia się w głównej mierze na pozyskiwaniu linków zewnętrznych, poszukiwaniu nowych metod linkowania czy pozyskiwaniu linków za pomocą kampanii viralowych (tworzeniu raportów/analiz, które mogą viralowo rozejść się w sieci i w konsekwencji wygenerować wiele linków zewnętrznych)
- Specjalista ds. AI w SEO – AI to nie tylko tworzenie treści, ale także pomoc w codziennych obowiązkach. Przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi, automatyzacji może podlegać wiele procesów i finalnie przekłada się to na większą efektywność pracy całego zespołu.
- Specjalista UX w SEO (SXO) – SEO sprowadza ruch – to fakt. Jednak równie istotne jest to, jak ten ruch zostanie wykorzystany. O ile SEO-wcy nie mają wpływu na ofertę klienta czy obsługę leadów, o tyle może zadbać o przyjazną stronę, która przyciągnie użytkownika na dłużej i zachęci go do skontaktowania się z firmą.
- Specjalista ds. analityki w SEO – pozycjoner, który dużą uwagę przywiązuje do kwestii analitycznych, konfiguruje narzędzia analityczne, definiuje cele, potrafi wyciągnąć wnioski dot. sprowadzanego ruchu.
- SEO Web Developer – jest specjalistą w tworzeniu i aktualizowaniu stron internetowych, doskonale zorientowanym w świecie SEO. Tworzy witryny zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania, a także programuje na zaawansowanym poziomie.
Powyższa lista obrazuje jakie możliwości oferuje branża SEO, choć warto mieć na uwadze, że podlega ona stałej ewolucji. Jeszcze 2-3 lata temu trudno było szukać stanowisk dot. wykorzystania AI w SEO, a dzisiaj jest to coraz powszechniejsza praktyka.
Przykładowe ścieżki kariery
Wiemy już, jakie są stanowiska w SEO. Warto więc zastanowić się, jak można zostać specjalistą? Czy są jakieś rekomendowane drogi, które zapewniają pewny start w świecie pozycjonowania? Poniżej przedstawiamy kilka popularnych ścieżek rozwoju.
// Ścieżka nr 1
- Stażysta/Asystent SEO – od czegoś trzeba zacząć. Jeśli nie masz zbyt dużych podstaw, warto rozważyć swoją przygodę z SEO od stażu. Wymagania co do poszczególnych stanowisk zależą w dużej mierze od agencji, jednak w wielu przypadkach Junior prowadzi już swoje projekty, więc powinien mieć pewną wiedzę o tym jak prowadzić kampanię oraz jak komunikować się z klientem – a tego można się nauczyć jako asystent/stażysta, pomagając bardziej doświadczonym specjalistom w ich kampaniach.
- Junior/Młodszy specjalista SEO – jeśli wykażesz się jako pomocnik w projektach innych specjalistów, zaczniesz otrzymywać coraz trudniejsze zadania. Na stanowisku juniorskim pojawią się pierwsi klienci, z którymi będziesz musiał sobie poradzić – zarówno na płaszczyźnie efektów jak i komunikacji. Mówimy tu jednak o prostych stronach z dużym wsparciem bardziej doświadczonych kolegów z zespołu.
- Specjalista SEO – wykazujesz się coraz większą samodzielnością, potrzebujesz coraz mniejszego wsparcia oraz przyjmujesz coraz bardziej wymagające projekty. Jesteś specjalistą, choć nie jest to ostatni szczebel na drabinie kariery!
- Ekspert SEO – SEO nie ma przed Tobą tajemnic (no, może kilka), specjalizujesz się w swojej ulubionej działce i posiadasz wiedzę pozwalającą na ewangelizację firmy w tym zakresie.
// Ścieżka nr 2
- Własny projekt – ten krok może oznacza także intensywną naukę SEO poprzez kursy czy uczestnictwo w szkoleniach. W każdym razie prowadzisz swój projekt (najlepiej kilka), w którym testujesz różne rozwiązania, ustalasz strukturę serwisu, dodajesz kolejne treści, optymalizujesz je, pozyskujesz linki zewnętrzne (jak najniższym kosztem) i patrzysz na uzyskiwane efekty. Jeśli coś nie działa lub przestaje działać po czasie – analizujesz to, wyciągasz wnioski i wdrażasz poprawki. Własne projekty to świetna nauka SEO!
- Junior / Młodszy specjalista SEO – masz już pewne doświadczenie i możesz pochwalić się własnymi projektami. W wielu przypadkach wystarczy, że je masz – nie muszą osiągać niezwykłych wyników. Ważne, że zaprezentujesz co robiłeś, po co i dlaczego nie mogłeś zrobić więcej. Dobry rekruter z pewnością doceni fakt, że interesujesz się SEO i jesteś samodzielny.
- Specjalista SEO – kolejny oczywisty krok w rozwoju. Sprawdziłeś się jako Młodszy specjalista i dostajesz awans. Dobra robota!
// Ścieżka nr 3
- Copywriter – wielu copywriterów szuka stałego źródła nowych zleceń, a agencje SEO mogą być ich świetnym źródłem. Mają jednak swoje wymagania, nierzadko związane z wykorzystaniem narzędzi wspomagających optymalizację tekstów pod SEO. Pracując w takim trybie przez kilka lat czy miesięcy można nabrać pewnej praktyki. Jeśli jednak copywriter jest bardziej dociekliwy, nierzadko decyduje się na mocniejsze wejście w świat pozycjonowania, doszkala się i szuka możliwości zatrudnienia w agencji, z którą współpracuje.
- Młodszy specjalista SEO – jeśli agencja ma zapotrzebowanie na juniora, copywriter, który zna podstawy SEO może być świetnym kandydatem na takie stanowisko. Co więcej, agencja ma już przetestowaną terminowość i rzetelność takiej osoby, więc wiele pytań na rozmowie rekrutacyjnej można oznaczyć jako zrealizowane.
- Specjalista SEO ds. contentu – sprawdziłeś się jako osoba prowadząca mniejsze projekty, więc dostajesz szansę jako specjalista. Z racji swojego doświadczenia copywriterskiego, dostajesz szansę jako specjalista ds. contentu i oprócz prowadzenia swoich kampanii, odpowiadasz za przygotowywanie zaawansowanych strategii contentowych dla coraz większych klientów.
To tylko kilka przykładów. Pamiętaj jednak, że na stanowisko specjalisty SEO nie potrzeba ukończonych studiów czy kursów. One oczywiście pomagają, ale niejednokrotnie rekrutowaliśmy osoby po filozofii czy filologii, które świetnie odnalazły się w SEO i zostały świetnymi specjalistami.
Jak uczyć się SEO?
Możliwości są bardzo szerokie. Mnogość kursów, szkoleń czy programów stażowych jest aktualnie bardzo bogata i tylko od Ciebie zależy, którą z nich wybierzesz. Poniżej przedstawimy kilka dróg, które warto rozpatrzyć w kontekście nauki SEO od zera.
- Szkolenia SEO – wśród najpopularniejszych można wymienić kurs papaSEO, kurs SEO Lexy stworzony przez Martę Gryszko czy szkolenia Sebastiana Heymanna. Istnieją również liczne platformy, takie jak Coursera, Udemy czy LinkedIn Learning, a także gotowe kursy prowadzone przez ekspertów w dziedzinie – np. learningseo.io.
- Konferencje branżowe – Festiwal SEO, SEO Vibes by WhitePress, Kulturalnie o SEO czy SensAI traktujący o tym jak wykorzystywać AI w SEO.
- Obserwowanie wiarygodnych źródeł wiedzy – np. Sprawny marketing , Blog Lexy Marty Gryszko , Blog Szymona Słowika , Zgred.pl i wiele wiele innych.
- Własne projekty – posiadając już pewną dawkę wiedzy warto sprawdzić ją w praktyce. Dopiero po wypracowaniu efektów dla przynajmniej kilku stron można nabrać pewności, że potrafimy przekuć teorię w praktykę, widzimy pewne zależności, które wpływają na wzrosty, a przede wszystkim obserwujemy, jak strona zachowuje się w dłuższej perspektywie czasu – w SEO zdarzają się dobre momenty wzrostów, ale i te trudniejsze, związane ze spadkami. To wtedy weryfikujemy czy potrafimy wyciągać wnioski, analizować konkurencję (co robią ci, którym nie spadło?) i sprawić, że Google znowu zacznie doceniać naszą stronę.
Jakie trzeba mieć predyspozycje, aby zostać specjalistą SEO?
Specjalista SEO to połączenie osoby o wysokich umiejętnościach komunikacyjnych, technicznych, analitycznych oraz z lekkim piórem. Oczywiście nie ma osób idealnych i rzadko zdarza się, żeby jedna osoba posiadała wysokie umiejętności w każdym z tych elementów. Jednakże jeśli mielibyśmy określić predyspozycje idealnego specjalisty SEO to byłby on:
- Komunikatywny – wielokrotnie zdarzy się sytuacja, w której musisz porozmawiać z klientem czy osobą „nietechniczną”, której musisz w jasny i klarowny sposób przedstawić co masz na myśli i jakie przyniesie to korzyści. Używanie prostego języka, umiejętność nawiązywania trwałych relacji czy asertywność to bardzo ważne cechy dobrego specjalisty.
- Rzetelny i uporządkowany – umiejętność ustalania priorytetów, pilnowanie terminów zadań czy dokładność w analizach – bez tego ani rusz.
- Analityczny – każdy specjalista SEO powinien lubić pracę z liczbami czy arkuszami kalkulacyjnymi.
- Kreatywny – SEO to w wielu przypadkach powielanie pewnych schematów. Jednak to właśnie te „detale” nierzadko decydują o sukcesie kampanii.
- Odporny na stres – nie każdy klient jest łatwym rozmówcą. Czasami trafi się ktoś, z kim prowadzenie rozmowy bywa trudne i stresujące – zwłaszcza, gdy w kampanii nie ma odpowiednich efektów.
- Potrafiący pracować w zespole – w większości przypadków osobiście odpowiadasz za wyniki swoich klientów, jednak na sukces składają się także copywriterzy, wdrożeniowcy czy sprzedawcy. Musisz umieć z nimi współpracować i przekazać im swoje uwagi. Co więcej, w większych projektach nierzadko wymagana jest współpraca kilku specjalistów lub młodszego specjalisty – tutaj również umiejętność pracy w zespole będzie nieoceniona.
Co powinien umieć specjalista SEO?
Cechy charakteru to jedno, a wypracowane umiejętności to drugie. Dobry specjalista SEO powinien posiadać szeroki wachlarz umiejętności, choć nie musi być wybitny w każdej z nich. Dobrze jednak, aby znał przynajmniej ich podstawy i potrafił ja wykorzystać w praktyce. O jakich umiejętnościach mowa?
- Tworzenie strategii SEO i wyznaczanie celów – myśląc o strategii, nie sposób oderwać jej od celów. Dlatego specjalista powinien znać kluczowe metryki, które mogą stanowić cel. Powinien potrafić określić jaki budżet wymagany jest do jego osiągnięcia, a także przygotować estymacje, które zostaną przedstawione klientowi.
- Analiza słów kluczowych – podstawa bez której ciężko byłoby prowadzić kampanię SEO. Określenie wartościowych słów kluczowych (oraz ich intencji), na które chcemy wypozycjonować serwis to krok, który definiuje pracę na wiele miesięcy.
- Analiza danych efektywnościowych – to podstawa nie tylko do przygotowywania raportów, ale także planowania działań na kolejne miesiące. Wykorzystanie narzędzi analitycznych, arkuszy kalkulacyjnych czy pomoc narzędzi AI będzie tutaj bardzo przydatna.
- Przygotowywanie strategii contentowych – mając do dyspozycji określony budżet musisz planować treści tak, aby przyniosły jak największe korzyści dla klienta, w jak najkrótszym czasie. Ustalenie priorytetów pomiędzy treściami blogowymi, opisami produktów/usług/kategorii produktów to kluczowy krok, który pozwala efektywnie zarządzić budżetem.
- Analiza konkurencji – umiejętność przydatna zarówno w kontekście planowania struktury serwisu, jak i strategii link buidlingu czy tworzenia treści. Podpatrywanie działań konkurencji i wyciąganie wniosków może być kluczem do sukcesu wielu kampanii.
- Optymalizacja on-page – trzon wiedzy każdego SEO-wca. Poprawnie zoptymalizowana strona to klucz do osiągnięcia sukcesu. Musisz znać zarówno pojęcia podstawowe (linkowanie wewnętrzne, nagłówki H1-H6, title, optymalizacja pod frazę, itd.), jak i te bardziej zaawansowane (optymalizacja kodu strony, UX itd.) oraz narzędzia pomagające w analizie strony, jak np. Screaming Frog.
- Znajomość technologii i narzędzi – takich jak np. HTML, CSS, Excel, popularne systemy CMS, Chat GTP itd.
- Techniczne SEO – w tym przypadku mówimy o dość szerokim zakresie kompetencji, ponieważ warto mieć wiedzę zarówno z zakresu np. hostingów i tworzenia stron, logach serwera, budżecie crawlowania, przyspieszania strony jak i przekierowaniach czy danych strukturalnych.
- Off- page – wszystkie działania związane z pozyskiwaniem linków zewnętrznych.
Ile zarabia specjalista SEO?
Wg portalu wynagrodzenia.pl pensje SEO-wców kształtują się następująco (kwoty brutto na dzień 2024-08-12):
- Młodszy specjalista SEO: od 4200 zł do 5600 zł.
- Specjalista SEO: od 5500 zł do 8000 zł.
- Starszy specjalista SEO: od 7600 zł do 10 700 zł.
Warto mieć jednak na uwadze, że wiele zależy od agencji, w której pracujesz. Inna będzie stawka dla agencyjnego specjalisty SEO, a inna dla specjalisty działającego in-house. Zdarzają się też przypadki, w których specjalista obsługuje setki (!) klientów, ponieważ agencja nastawiona jest na masową usługę niskiej jakości. W tym przypadku specjalista nie musi posiadać dużego doświadczenia, bo jego rola ogranicza się do podstawowych czynności i analiz, a więc i pensja jest odpowiednio niższa. Natomiast w przypadku doświadczonego SEO-wca, odpowiadającego za istotne strony, pensja może być znacznie wyższa niż te przedstawione powyżej.
Gdzie szukać ogłoszeń o pracę na stanowisko Specjalisty SEO?
- RocketJobs.pl – jedna z najpopularniejszych platform ostatnich lat. Wiele agencji korzysta z jej usług, ponieważ potrafi wygenerować znaczne zainteresowanie kandydatów i oferuje przejrzysty system zarządzania CVkami.
- Strony agencji – nierzadko agencje prowadzą stałe rekrutacje na wiele stanowisk. Warto przejrzeć strony agencji, które mogą poszukiwać specjalistów, i wysłać swoje CV. Nawet jeśli teraz nie szukają nikogo nowego, być może w przyszłości poinformują Cię o planowanej rekrutacji.
- Pracuj.pl – jedna ze starszych i bardziej znanych stron z ogłoszeniami o pracę.
- LinkedIn – wiele firm ogłasza się w swoich social mediach, a LI nadaje się do tego wyśmienicie. Polub strony agencji, którymi jesteś zainteresowany, i bądź na bieżąco.
Na co uważać przy wyborze agencji SEO do pracy?
Nie ma nic gorszego dla początkującego specjalisty niż trafienie do agencji nastawionej na niską jakość obsługi czy posiadającej złą atmosferę. Jak się przed tym uchronić? Istnieje kilka sposobów:
- Przejrzyj social media – ale uważaj! Wiele agencji posiada świetną komunikację w social mediach, ale nie świadczy to o jakości ich usług i atmosferze w zespole. Możesz jednak sprawdzić czy pojawiają się tam zdjęcia pracowników oraz czy w ciągu ostatnich kilku/kilkunastu miesięcy pojawiają się tam te same twarze. Jeśli firma jest stosunkowo niewielka i przez ostatni rok czy dwa widzisz te same osoby, istnieje duże prawdopodobieństwo, że rotacja w zespole nie jest zbyt duża – a to dobry znak!
- Poczytaj opinie w Internecie (gowork, branżowe grupy w social mediach) – jeśli ktoś posiada wyjątkowo złą reputację, w miarę szybko się w tym zorientujesz. Jeśli na portalach typu gowork przeważają negatywne opinie, a na branżowych grupach po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy firmy pojawiają się posty mówiące o niskiej jakości obsługi – nie ryzykuj.
- Podczas rozmowy rekrutacyjnej zadawaj pytania – jednym z ważniejszych jest to ile kampanii prowadzą specjaliści (realnie jeden specjalista jest w stanie jednocześnie prowadzić kilkanaście). Jeśli miałbyś prowadzić kilkudziesięciu czy kilkuset klientów – nie będziesz w stanie nauczyć się rzetelnego SEO opartego na dokładnych analizach.
- Poczytaj wzmianki o firmie w branżowych mediach – jeśli zaszły w niej jakieś większe zmiany (np. masowe zwolnienia czy kary z UOKiK – tak, zdarzają się), będziesz miał na ten temat widzę i możesz podjąć świadomą decyzję.
- Przejrzyj branżowe raporty, np. taki jak nasz Ranking firm SEO/SEM wg przychodów lub agencji Widoczni, w których otrzymasz informacje o przychodach, liczbie zatrudnionych osób i zysku w ostatnich latach. Jeśli firma notuje ujemne wyniki przez ostatnie 2-3 lata, może to być oznaką nienajlepszej kondycji i możliwości redukcji stanowisk.
Podsumowanie
Kariera w SEO to nieustanny rozwój i dostosowywanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku. Specjalista ds. SEO musi łączyć umiejętności techniczne, analityczne i komunikacyjne, aby skutecznie realizować projekty. Niezależnie od wybranej ścieżki rozwoju kluczem do sukcesu jest praktyka, ciągłe doskonalenie i śledzenie trendów. W tej branży nie liczą się formalne kwalifikacje, ale realne umiejętności i zaangażowanie, które prowadzą do osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
Tomasz Mielewczyk
Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.