Ile kosztuje pozycjonowanie stron (SEO)

Wyszukiwarka Google powstała w 1998 roku i przeszła długą drogę, aby wyglądać i działać tak, jak ma to miejsce obecnie. Dość szybko zrozumiano jakie możliwości dają tego typu rozwiązania i starano się znaleźć sposób, aby zająć jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Po ponad 25 latach funkcjonowania i doskonalenia algorytmów, Google stało się światowym gigantem, który stara się dostarczać użytkownikom odpowiedzi, które zaspokajają ich oczekiwania.

Wiele zmieniło się także z punktu widzenia biznesu, ponieważ przez te wszystkie lata internauci przyzwyczaili się do korzystania z wyszukiwarek internetowych, dlatego stanowią one bardzo atrakcyjną opcję reklamy firmy. Korzyści płynące z faktu osiągnięcia czołowych pozycji w wynikach wyszukiwana są powszechnie znane i wiele firm postrzega to jako szansę na zaistnienie w branży. Wśród najważniejszych zalet wymienia się m.in. większy ruch organiczny, większą rozpoznawalność firmy, wzrost zaufania wśród klientów, pozycję eksperta w branży czy po prostu przewaga nad konkurencją.

Znaczną zmianę musieli również przejść specjaliści SEO, którzy dostosowują swoje działania do coraz to nowszych rozwiązań testowanych przez Google. Faktem jest, że jeśli kilkanaście lat temu interesowałeś się pozycjonowaniem stron i wypadłeś z obiegu – dzisiaj miałbyś duży problem, aby wrócić do skutecznego budowania widoczności w wyszukiwarkach. SEO na przestrzeni lat znacząco zmieniło swoją specyfikę i to, co działało przed laty, dzisiaj może okazać się co najmniej nieefektywne. Zmiany dotyczą zarówno samych metod działania jak i kwot, które należy wydać, aby znaleźć uznanie algorytmów wyszukiwarek. W tym tekście przybliżymy kwestię tego ile aktualnie kosztuje pozycjonowanie stron i wyjaśnimy jak wyceniamy kampanie w SAMOSEO.

Czynniki wpływające na koszt pozycjonowania strony

Wysokość rekomendowanego budżetu na działania SEO uzależniona jest od wielu czynników dotyczących samej strony jak i celów, które kampania ma realizować. Wśród najważniejszych wymienić można m.in.:

  • Konkurencyjność branży – w tym przypadku zasada jest dość prosta – jeśli konkurencja wydaje niewielkie kwoty na SEO, efekty możemy osiągnąć stosunkowo niewielkim kosztem, ponieważ poprzeczka nie jest zawieszona zbyt wysoko. Musimy osiągnąć więc przynajmniej ich poziom „uSEOwienia”, a następnie stale go poprawiać,
  • Zakres pozycjonowania (lokalne/krajowe/międzynarodowe) – inny zakres prac zaproponujemy dla lokalnego biznesu działającego w niedużym mieście, inny dla firmy działającej na terenie całej Polski, a inny dla korporacji świadczącej usługi na całym świecie i posiadającej wiele wersji językowych. Tutaj mówimy o zasadzie podobnej jak w punkcie wyżej, czyli im mocniejsza konkurencja, tym wyżej zawieszona poprzeczka, co generuje koszty,
  • Rodzaj witryny – pewne znaczenie ma charakter strony, co jest w pewnym sensie powiązane z celem kampanii. Inaczej powinno podchodzić się do pozycjonowania niewielkiej strony usługowej, a inaczej do dużego sklepu internetowego, który posiada wiele stron kategorii produktów, które wymagają regularnej opieki Specjalisty SEO,
  • Aktualna sytuacja i historia witryny – strona, która zaczyna swoją przygodę w sieci, a ma poważne aspiracje zdominowania swojej branży będzie miała zdecydowanie trudniejsze zadanie niż strona będąca od lat na rynku oraz posiadająca rozpoznawalną markę. SEO wymaga czasu, a jeśli startujemy z niskiego poziomu, okres oczekiwania na efekty może się wydłużyć. Zwiększając wysokość budżetu bylibyśmy w stanie ten proces przyspieszyć.
  • Cel biznesowy i oczekiwania właściciela witryny – chcesz „coś sprzedać” czy zdominować branżę? Masz na myśli zdobycie rynku w konkretnym mieście czy zwiększenie sprzedaży konkretnego produktu w całej Polsce? Wysokość kosztów pozycjonowania w dużej mierze zależy od celu, który musimy zrealizować. Jeśli będzie bardzo ambitny – musi mieć to odzwierciedlenie w wysokości budżetu.

Elementy składowe kosztów kampanii SEO

Jeśli już wiemy jakie są cele, aktualny stan strony i jej konkurencja, możemy przystąpić do określenia co składa się na całkowity koszt kampanii SEO. Co prawda może się to różnić w zależności od agencji/freelancera, ale ogólny obraz powinien być zbliżony. Na koszt pozycjonowania składa się m.in.:

  • Audyt SEO – zakres audytu w dużej mierze zależy od złożoności serwisu. Jeśli analizujemy prosty serwis usługowy, przygotowanie audytu zajmie zdecydowanie mniej czasu niż dogłębna analiza dużego sklepu internetowego.
  • Treści – po stronie agencji może być zarówno tworzenie treści jak i przygotowywanie wytycznych dla copywritera klienta. Im większe potrzeby serwisu pod tym kątem, tym więcej treści powinno się dostarczać. Mówimy tu zarówno o treściach do wykorzystania na blogu jak i w opisach kategorii produktów czy usług.
  • Link building – pozyskiwanie wartościowych linków to istotny element większości kampanii SEO. W zależności od podejścia agencji, w wielu przypadkach można spotkać się z jasną deklaracją jaka część budżetu zostanie wykorzystana na pozyskanie nowych odnośników zewnętrznych, najczęściej w postaci artykułów sponsorowanych.
  • Zakres konsultacji – w tym przypadku również wiele zależy od podejścia agencji, w każdym razie często istnieje możliwość bieżących konsultacji na temat działań wykonywanych w ramach kampanii. Jeśli klient chciałby mieć możliwość częstszych konsultacji (np. dodatkowe spotkanie w celu omówienia comiesięcznego raportu), może być to dodatkowo płatną opcją.
  • Czas specjalisty na obsługę – im bardziej rozbudowany serwis, tym więcej czasu zajmują analizy, monitoring czy wdrożenia. Dotyczy to również dużej konkurencji w branży – jeśli konkurencja jest bardzo aktywna, warto zaplanować cykliczne analizy, które pozwolą nam być na bieżąco z ich rozwiązaniami.
  • Narzędzia SEO – bez narzędzi ciężko byłoby przeanalizować serwis posiadający więcej niż kilkanaście podstron, a już z pewnością byłoby to dalece nieefektywne. Gama narzędzi SEO stale się poszerza, dzięki czemu analizy są coraz sprawniejsze i dokładniejsze, co ma przełożenie na efektywność prowadzonych działań.
  • Raportowanie i monitoring – jest to element występujący w większości kampanii, ponieważ informuje to o uzyskanych efektach i wykonanych działaniach.
  • Inne

To ogólny zarys mający na celu pokazanie, że kampania SEO to złożony proces. W dalszej części artykułu przedstawimy również szczegółowy cennik przykładowej kampanii, co powinno dostarczyć jeszcze większą ilość informacji.

Popularne modele rozliczeń w SEO

  • Abonament – najczęściej spotykana metoda rozliczeń, w której w ramach określonego abonamentu wykonywane są konkretne działania. Nie zmienia to faktu, że każda kampania powinna mieć sprecyzowany cel, do którego dążymy w określonych ramach czasowych. Z punktu widzenia klienta ważne jest zarówno ustalenie konkretnych działań i celów, jak i elastyczna umowa, która nie wiąże go na dłużej niż kilka miesięcy. W przypadku umów na 12 czy 24 miesiące, istnieje zagrożenie, że przy niezbyt dobrze układającej się współpracy, klient będzie przywiązany do danej agencji przez cały ten okres.
  • Za efekt – model bardzo mocno rozpowszechniony kilkanaście lat temu, który najczęściej zakładał osiągnięcie pozycji w TOP10 dla konkretnych słów kluczowych. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, jednak praktyka pokazuje, że istnieje tu wiele zagrożeń. Najczęściej wymienianym jest fakt, że agencja/freelancer stosujący taki model rozliczeń próbuje osiągnąć znaczące efekty w krótkim czasie, aby zminimalizować okres, w którym nie zarabia nic, a musi poczynić pewne inwestycje związane z kupnem linków czy treści. Niestety w wielu przypadkach wiąże się to z tym, że minimalizując koszty, zamawia się treści i linki niskiej jakości, co w konsekwencji negatywnie wpływa na ranking strony i jest ona spychana w dół wyników wyszukiwania. W pierwszym okresie działań mogą pojawić się pewne efekty (Google działa tu z pewnym opóźnieniem), specjalista wystawi w tym czasie kilka faktur, jednak po kilku miesiącach algorytmy wyszukiwarek zorientują się, że dana strona stosuje praktyki nie mieszczące się w Wytycznych Google, co skutkuje znacznym osłabieniem rankingu strony i wielomiesięcznymi problemami z budowaniem widoczności.
  • Hybrydowy (abonament + success fee) – model zdecydowanie nowocześniejszy i bezpieczniejszy dla obu stron. Agencja SEO ma zapewnione fundusze do prowadzenia jakościowych działań, mając w głowie możliwość osiągnięcia dodatkowego wynagrodzenia przy zrealizowaniu konkretnego celu. Klient zyskuje gwarancję, że wyższa opłata pojawi się wyłącznie w przypadku osiągnięcia zakładanego efektu. W odróżnieniu od modelu „za efekt”, w tym przypadku raczej nie myślimy o osiągnięciu TOP10 dla pojedynczych fraz, a bardziej o celu szerszym takim jak np. osiągnięcie konkretnego wzrostu ruchu, wzrostu konwersji/sprzedaży czy zwiększanie ogólnej widoczności serwisu.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony przez agencję SEO?

Wiele zależy od charakterystyki danej strony i branży, w której działa. Posługując się jednak mocnym uproszczeniem, można powiedzieć, że kształtuje się to następująco:

Rekomendowane zakresy budżetu na pozycjonowanie strony

Wyjaśniając informacje z powyższej tabeli:

  • Niewielka konkurencja, działania lokalne: ceny za skuteczne pozycjonowanie zaczynają się od około 2.000 do 3.000 zł netto miesięcznie. Dotyczy to głównie biznesów operujących w środowisku o niskiej konkurencyjności, gdzie do osiągnięcia efektów wystarczy podstawowa optymalizacja, trochę treści oraz kilka linków miesięcznie, w tym tańsze linki z forów internetowych.
  • Średnia konkurencyjność branży, większy zasięg: koszty pozycjonowania będą wyższe, zazwyczaj zaczynając się od 3.000 zł – 5.000 zł netto miesięcznie.
  • Wysoce konkurencyjne branże i sklepy e-commerce: w branżach o wysokiej konkurencyjności, takich jak meblarska czy odzieżowa, należy liczyć się z wydatkiem rzędu 5.000 – 20.000+ zł netto miesięcznie. W przypadku rywalizacji z gigantami rynku, takimi jak Ikea czy Castorama, konieczne mogą być znacznie wyższe budżety, bez określonego limitu górnego.

[Cennik] Przykładowy kosztorys kampanii pozycjonowania strony

Poniżej przedstawiamy propozycję budżetów, którą przygotowaliśmy w ramach jednej z naszych ofert. Rekomendacja dotyczyła strony działającej w stosunkowo trudnej branży, w której duże znaczenie mają eksperckie treści i publikacje w tematycznych serwisach. Dodatkowo duże znaczenie miała optymalizacja treści istniejących już w serwisie.

Pozycjonowanie stron cennik - przykład kampanii SEO

[Harmonogram] Przykładowy harmonogram kampanii SEO

Oprócz cennika, bardzo istotnym elementem oferty SEO jest harmonogram, który wykaże jak działania zostaną rozłożone w czasie. Poniżej prezentujemy harmonogram dla cennika, który omawialiśmy w poprzednim punkcie:

Harmonogram kampanii SEO - przykład

Przedstawiony powyżej cennik oraz harmonogram kampanii to jedynie przykład, a każdą ofertę przygotowujemy w ścisłej konsultacji z klientem, uwzględniając jego potrzeby i cele biznesowe.

Usługi jednorazowe – przykładowe ceny

Oprócz kompleksowej kampanii SEO możliwe jest wykupienie pojedynczych, jednorazowych usług takich jak np.:

  • Audyt SEO – tutaj koszt wahać się może w zależności od złożoności serwisu od 2.000 zł do 10.000 zł.
  • Analiza konkurencji – wiele zależy od formatu takiego zestawienia, ale analizując 2-3 strony konkurencji możesz otrzymać taką analizę za ok. 2.000 – 3.000 zł
  • Analiza serwisu/konsultacje SEO – w tym przypadku warto posługiwać się stawką za godzinę pracy specjalisty, która wynosi ok. 200-300 zł. Finalny koszt zależy od złożoności danego problemu.
  • Przygotowanie strategii contentowej – czyli stworzenie rozpiski proponowanych artykułów blogowych, z których należy stworzyć treści. W tym przypadku często jest to wycena indywidualna i można tu przyjąć stawkę za przygotowanie pojedynczej wytycznej, która waha się od 50 do 100 zł.
  • inne

Zalety korzystania z usług agencji SEO:

  • Doświadczenie całego zespołu – agencje SEO zatrudniają specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w branży. Nawet jeśli Twoją kampanię prowadzi mniej doświadczony specjalista, w ramach zespołowych burz mózgów jest w stanie czerpać wiedzę od pozostałych specjalistów.
  • Nowinki SEO – prowadząc dziesiątki czy setki kampanii w ramach całego zespołu, znacznie łatwiej jest dzielić się ciekawymi przypadkami czy rozwiązaniami, które osiągają świetne efekty.
  • Szeroka gama narzędzi – agencje SEO ze względu na mnogość prowadzonych kampanii mogą sobie pozwolić na zakup narzędzi wykonujących czasami bardzo specyficzne zadania, co finalnie może przełożyć się na pozytywne wyniki prowadzonych działań.
  • Atrakcyjne ceny publikacji – agencje SEO często mogą liczyć na atrakcyjne rabaty u grup wydawniczych/mediowych, ze względu na ilość comiesięcznych zamówień. W przypadku prowadzenia działań dla pojedynczej kampanii ciężko byłoby wynegocjować rabaty premium, które przyznawane są jedynie w przypadku współprac o szerokim charakterze.
  • Skalowalność usług – możliwość łatwego zwiększania lub zmniejszania zakresu usług w miarę rozwoju firmy.
  • Oszczędność czasu i zasobów – Zatrudnienie agencji pozwala firmie skupić się na swojej podstawowej działalności, podczas gdy specjaliści SEO zajmują się optymalizacją strony.
  • Kreatywne podejście – agencje często mają doświadczenie w różnych branżach, co pozwala im na wprowadzanie innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań.

Skoro opisaliśmy kwestię korzystania z usług agencji SEO, warto zauważyć, że istnieje również drugie podejście, w którym kampania SEO prowadzona jest przez wewnętrzny zespół, czyli tzw. in-house. Jakie są zalety takiego rozwiązania?

Zalety pozycjonowania strony in-house:

  • Zyskujemy większą wiedzę na temat prowadzonej kampanii ponieważ specjalista jest dostępny praktycznie na wyciągnięcie ręki. W przypadku agencji trzeba mieć świadomość, że jeden specjalista prowadzi przynajmniej kilka innych kampanii, więc musi dzielić czas na nie wszystkie.
  • Lepsza komunikacja między zespołem SEO a innymi działami firmy, co może prowadzić do bardziej spójnych i skutecznych działań.
  • Większa zgodność działań SEO z celami i wartościami firmy, chociaż w tym przypadku wiele zależy od podejścia agencji i jej zaangażowania w tego typu kwestie.
  • Rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie SEO wśród pracowników firmy.
  • Mniejsze ryzyko wycieku poufnych informacji, które mogą mieć miejsce podczas współpracy z zewnętrznymi partnerami.

Ile kosztuje SEO In-house?

Drugim podejściem do prowadzenia kampanii SEO są działania in-house, czyli prowadzone wewnętrznie, z wykorzystaniem własnego zespołu. Z jakimi kosztami to się jednak wiąże? Sprawdźmy:

1) Koszt narzędzi SEO

Profesjonalne prowadzenie działań SEO wiąże się z koniecznością przeprowadzenia dokładnych analiz. Tutaj z pomocą przychodzi szereg narzędzi, które wspomagają specjalistę w jego pracy. Wśród najpopularniejszych narzędzi wymienia się m.in.: Google Search Console, Ahrefs, SENUTO, Semstorm, Screaming Frog, Deep Crawl, GT Metrix, Majestic SEO, Deep Crawl czy Site Bulb. Jak widać, możliwości jest dość sporo. Na szczęście, aby prowadzić kompleksowe działania SEO nie potrzebujesz dostępu do wszystkich z nich.

Jeśli mielibyśmy ułożyć listę najważniejszych narzędzi, które warto mieć w codziennej pracy, byłyby to:

  • Ahrefs.com (min. 139 $/mc) – potężne narzędzie, które początkowo skupiało się na analizie profilu linków, jednak z biegiem lat urosło do miana prawdziwej skarbnicy wiedzy. Dzięki Ahrefsowi przeanalizujesz frazy kluczowe, sprawdzisz niektóre techniczne aspekty serwisu czy przeprowadzisz zaawansowaną analizę konkurencji.
  • SENUTO (min. 99 zł/mc) – narzędzie służące do sprawdzania widoczności stron oraz analizy słów kluczowych. Od początku istnienia narzędzia było dedykowane głównie polskim stronom internetowym, co wynika z faktu posiadania polskiej bazy słów kluczowych, jednak w ostatnich latach dodano również inne języki jak np. Czeski, Duński czy Węgierski.
  • Surfer SEO (min. 89 $/mc) – Surfer to bardzo przydatne narzędzie służące do wspomagania optymalizacji treści. Na bazie analizy konkurencji z czołowych pozycji, SurferSEO wskazuje na braki w naszym tekście i sugeruje zmiany mające na celu poprawę pozycji.
  • Screaming Frog (wersja darmowa do max. 500 podstron / wersja płatna 239 Euro na rok) – crawler znacząco wspomagający analizy techniczne serwisów. Symuluje pracę robota wyszukiwarki dzięki czemu otrzymujemy informacje o tym jak serwis jest postrzegany przez wyszukiwarki takie jak Google.
  • Google Search Console (darmowe) – podstawa pracy każdego SEOwca. Narzędzie dostarczane przez Google, w którym znajdą się informacje o generowanym ruchu (jakie podstrony/frazy generują ruch), problemach technicznych, częstotliwości odwiedzania strony przez roboty crawlujące itd. itd. Skarbnica wiedzy, na szczęście – darmowa.

Podsumowując, jeśli mówimy o kosztach minimalnych, byłoby to ok. 1.000 zł miesięcznie. Natomiast mówimy tu o serwisie o niewielkich potrzebach. W przypadku większych stron, narzędzia te posiadają konkretne limity, co zmusza do korzystania z droższych pakietów. I tak, jeśli mamy większe potrzeby korzystania z Ahrefsa, jego najdroższy pakiet Enteprise kosztuje 14.990 $ miesięcznie.

2) Wynagrodzenie specjalisty

Wg portalu wynagrodzenia.pl, pensje SEOwców kształtują się następująco (kwoty brutto):

  • Młodszy specjalista SEO: od 4200 zł do 5600 zł
  • Specjalista SEO: od 5500 zł do 8000 zł
  • Starszy specjalista SEO: od 7600 zł do 10 700 zł

Jeśli działasz inhouse i zatrudniasz wyłącznie jedną osobę od SEO, dobrze gdyby nie była to najmniej doświadczona osoba. W tym przypadku warto sugerować się pensją przynajmniej Specjalisty SEO, którego mediana zarobków wynosi ok. 6.600 zł brutto miesięcznie.

3) Koszt treści

Jeśli mamy już specjalistę i daliśmy mu narzędzia – działkę związaną z elementami technicznymi mamy już omówioną. Teraz czas na content, który ktoś musi napisać. Specjalista SEO przygotowuje wytyczne, następnie przekazuje je zewnętrznemu copywriterowi lub wewnętrznemu pracownikowi, który zna branżę i niekoniecznie ma lekkie pióro. W przypadku korzystania z usług zewnętrznego copywritera, koszt stworzenia 1000 znaków waha się od 20 zł do 200 zł, w zależności od rodzaju tekstu i doświadczenia copywritera.

Ile jednak treści powinno się pisać w ciągu miesiąca? Jeśli prowadzisz niewielką stronę usługową w niezbyt konkurencyjnej branży, często wystarczą 2-3 artykuły po ok. 5000 znaków miesięcznie. Natomiast w przypadku bardziej aktywnej konkurencji, powinieneś myśleć o min. 4-5 tekstach miesięcznie po ok. 5000 – 10 000 znaków. Warto jednak pamiętać, że używamy tutaj dużych uproszczeń, bo liczba znaków w tekście zależy od frazy, dla której jest on dedykowany.

Można więc bardzo uogólnić, że na copywriting warto przeznaczyć ok. 500 – 1.000 zł miesięcznie.

4) Koszt linków

Teraz pora na koszty związane z działaniami off-site, czyli głównie pozyskiwanie linków zewnętrznych. Najpopularniejszą metodą jest tutaj zakup artykułów sponsorowanych, których koszty wahają się śr. od 300 zł do nawet 10.000 zł. Ile zatem warto przeznaczać na linki w skali miesiąca? Dla serwisu o niewielkiej konkurencyjności może to być kwota rzędu 500 – 1.500 zł, natomiast w przypadku bardziej konkurencyjnych branż powinno się mówić o kwotach rzędu od 2.000 zł do nawet 10.000 zł miesięcznie. 

[KOSZTORYS] Przykład kampanii SEO prowadzonej in-house

Poniżej prezentujemy podsumowanie kosztów dla przykładowej kampanii SEO, prowadzonej w stosunkowo niewielkiej konkurencji. Mówimy więc o kosztach minimalnych, które mogą rosnąć w zależności od konkurencji i celów biznesowych:

Przykładowy kosztorys kampanii SEO prowadzonej in-house

O czym warto pamiętać przed wyciągnięciem wniosków?

  • To tylko przykład kampanii, a koszt linków czy treści różni się w zależności od potrzeb serwisu. Jeśli jednak decydujesz się na zatrudnienie specjalisty SEO, to Twój serwis powinien mieć większe potrzeby i koszt ten może równie dobrze wynieść kilka tysięcy złotych miesięcznie.
  • Koszt narzędzi SEO można byłoby minimalnie zredukować, np. wykupując dostęp do konkretnego narzędzia co jakiś czas. Miałoby to jednak wpływ na stan wiedzy specjalisty odnośnie aktualnej sytuacji serwisu.
  • Koszt treści można byłoby zredukować, gdyby specjalista SEO tworzył je własnoręcznie lub tworzyłby je za pomocą rozwiązań AI, np. ChatGPT.

Podsumowując, jeśli prowadzisz stronę w branży o niewielkiej konkurencyjności i decydujesz się na prowadzenie działań in-house, musisz liczyć się z kosztem minimalnym na poziomie ok. 10.000 zł miesięcznie. Najczęściej jednak na taki ruch decydują się firmy działające w znacznie większej konkurencyjności, a w takiej sytuacji koszt linków i treści rośnie wielokrotnie i bez problemu moglibyśmy mówić o kwotach rzędu 15.000 – 30.000 zł miesięcznie. 

Podsumowanie

Koszty SEO rosną z roku na rok, co wynika ze wzrostu cen linków, treści czy płac specjalistów SEO. Decydując się na wybór agencji lub zatrudnienie specjalisty in-house, warto mieć świadomość, że pozycjonowanie jest długotrwałe i wymaga zaangażowania wielu osób, w tym po stronie klienta. SEO to inwestycja, która zwraca się w dłuższym czasie – czas oczekiwania na pierwsze skromne wzrosty widoczności to najczęściej ok. 3-6 miesięcy, natomiast wyraźniejsze wzrosty mają miejsce w okolicy 8-12 miesiąca kampanii. Wynika to z faktu pewnej bezwładności wyszukiwarek, które reaguje na nasze działania z kilku/kilkunastotygodniowymi opóźnieniami.

Podsumowując, w przypadku kampanii prowadzonej przez agencję SEO powinieneś liczyć się z minimalnym kosztem rzędu 2.000 zł miesięcznie, pod warunkiem, że działasz w branży i lokalizacji o niewielkiej konkurencyjności. W przypadku większych stron, koszt ten może wynieść od 5.000 zł do nawet 50.000 zł miesięcznie. 

Tomasz Mielewczyk
Autor wpisu

Tomasz Mielewczyk

Początkowo webmaster, który z biegiem czasu przeszedł na SEO-wą stronę mocy. Prowadził projekty SEO m.in. dla Wirtualnej Polski, BZWBK, UPC, iSpot, Santander Consumer Banku, Lexusa, Ergo Hestii, Generali czy Netii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *