Czym jest strategia SEO Quick Wins – Definicja
Quick wins w SEO, czyli szybkie wygrane, to termin odnoszący się do strategii i działań optymalizacyjnych przynoszących szybkie, mierzalne rezultaty w poprawie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Tego typu czynności nie wymagają dużych zasobów czasowych ani finansowych, ale mogą znacząco wpłynąć na pozycję witryny w krótkim okresie.
Jakie działania można uznać za quick wins w SEO?
Quick wins w SEO mogą obejmować różnorodne techniki, które są łatwe do wdrożenia, a jednocześnie skuteczne. Warto jednak podkreślić, że kwestia tego czy coś jest „quick” zależy od specyfiki danej strony. W niektórych przypadkach poprawa szybkości ładowania strony może być szybkim wdrożeniem (np. usunięcie jednego widgetu, który znacząco spowalnia serwisu), a na niektórych szablonach może to trwać tygodniami. Jest to więc kwestia względna.
Co więc może (ale nie musi) być quick winem w SEO?
- Tagi title – jednym z najszybszych sposobów, by poprawić widoczność strony, jest przegląd i optymalizacja tagów title. Mają one kluczowe znaczenie dla wyszukiwarek, ponieważ informują roboty indeksujące o tematyce strony. Upewnienie się, że tytuły są atrakcyjne, zawierają odpowiednie słowa kluczowe i mają odpowiednią długość, może szybko poprawić CTR (Click-Through Rate – współczynnik klikalności) i pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Szybkość ładowania strony – często warto także przeprowadzić audyt szybkości ładowania strony i wprowadzić ewentualne optymalizacje, co pozwoli poprawić doświadczenia użytkownika i korzystnie wpłynie na ranking strony – choć w tym przypadku kwestia „quick” zależy od tego jakie zmiany są potrzebne do wdrożenia. W niektórych sytuacjach mogą to być szybkie zmiany, a w niektórych znacznie dłuższe.
- Nawigacja i linkowanie wewnętrzne – w ramach quick wins warto wyróżnić także działania skupiające się na kwestiach linkowania wewnętrznego. Mowa m.in. o nawigacji w postaci menu górnego, które powinno zawierać najważniejsze podstrony serwisu. Jeśli ich nie wyeksponujemy – możemy na tym wiele stracić, a wdrożenie poprawnej nawigacji może być stosunkowo prostym wdrożeniem (zwłaszcza, w dobie powszechnych systemów CMS).
- Struktura nagłówków – kolejnym przykładem quick wins jest poprawa struktury nagłówków (H1, H2, H3 i dalsze) – jeśli strona ma logiczny, przyjazny dla SEO układ, może uzyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Możesz na tym wiele zyskać zwłaszcza, jeśli do tej pory nie posiadałeś ustawionego nagłówka H1, który jest kluczowy dla skutecznej optymalizacji strony.
- Stworzenie nowych stron docelowych – o ile stworzenie stron usługowych może zająć sporo czasu (czasami wymagana jest praca grafika czy dłuższe jakościowe teksty), tak w wielu przypadkach można nastawić się na wygenerowanie nowych podstron bez większych kosztów. Możliwe jest to choćby w przypadku sklepów internetowych, w których można wdrożyć widoki oparte na różnego rodzaju filtrach. Np. do tej pory istniała kategoria „torebki”, bez żadnych podkategorii. Jednak istnieje opcja filtrowania np. po kolorze. Dzięki temu możliwe jest stworzenie podkategorii dostępnych dla robotów wyszukiwarek (same filtry często są blokowane przed indeksacją) dla fraz typu „czarne torebki”. Oczywiście wiąże się to z przeprowadzeniem odpowiedniej analizy sensu powstawania takich podstron, jednak jeśli decyzja będzie pozytywna, można w prosty sposób stworzyć setki podstron, które mogą wygenerować znaczące wejścia organiczne z wyszukiwarek internetowych.
- wiele innych.
Dlaczego quick wins są ważne?
W SEO często mówi się o potrzebie cierpliwości, ponieważ efekty działań optymalizacyjnych mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach. Quick wins pozwalają jednak na uzyskanie stosunkowo szybkich rezultatów uzyskanych niewielkim kosztem, co sprawia, że są to działania istotne dla wszystkich właścicieli stron internetowych. Dodatkowo szybkie sukcesy mogą zmotywować zespół i firmę do dalszych inwestycji w SEO, dając przy tym pewność, że podjęte działania przynoszą realne korzyści. Co więcej, dzięki szybkim poprawkom strona może zyskać przewagę nad konkurencją, zwłaszcza w wysoce konkurencyjnych branżach. Warto ponadto podkreślić, że quick wins w SEO często dotyczą działań stanowiących fundamenty optymalizacji – mogą zatem przyczynić się zarówno do krótkoterminowych korzyści, jak i sukcesu w dłuższym okresie.
Jak zidentyfikować quick wins w SEO?
Identyfikacja potencjalnych quick wins wymaga przede wszystkim analizy aktualnego stanu strony i określenia obszarów, które można szybko poprawić. W tym celu można np. przeprowadzić audyt SEO, wykorzystując narzędzia dostępne online. Na podstawie tak zdobytych danych można podjąć decyzje o dalszych krokach. Warto pamiętać, że quick wins w SEO to kluczowy element każdej strategii optymalizacyjnej, pozwalający na osiągnięcie szybkich i zauważalnych rezultatów. Poprzez optymalizację takich elementów jak tagi tytułowe, szybkość ładowania strony czy struktura nagłówków, firmy mogą błyskawicznie poprawić swoją widoczność w wynikach wyszukiwania.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.