Co to jest ruch organiczny - definicja w słowniku SEOTermin „ruchu organicznego” lub „ruchu bezpłatnego” odnosi się do wizyt na stronie, które pochodzą bezpośrednio z wyszukiwarki lub z Map Google i nie są generowane przez systemy płatnej reklamy (PPC – Pay Per Click). Jest on często zestawiany z ruchem pochodzącym z reklam, który określa się jako nieorganiczny lub płatny. Najwięcej kliknięć w wynikach wyszukiwania przypada na kilka lub kilkanaście pierwszych wyników (w zależności od zapytania), co jest głównym powodem, dla którego skuteczne pozycjonowanie jest tak istotne.

Dlaczego ruch organiczny jest tak ważny?

Aby zrozumieć, co sprawia, że pozyskiwanie ruchu organicznego odgrywa tak dużą rolę dla promowania firmy w sieci, warto przede wszystkim spojrzeć na sposób w jaki internauci korzystają z wyszukiwarek. Z reguły najwięcej kliknięć generowanych jest przez pierwsze wyniki pojawiające się w SERPach (wynikach wyszukiwania) – w zależności od hasła pierwszy wynik może zbierać nawet 10-krotnie więcej wizyt niż strony na trzecim czy czwartym miejscu. Im dalsza pozycja, tym mniejsza liczba kliknięć. Wynika to z wielu czynników, jak choćby wygoda (po co mam szukać czegoś na drugiej stronie, skoro mogę zrobić to na pierwszej?), jednak wielu użytkowników ma świadomość, że w organicznych wynikach wyszukiwania, najwyższą pozycje osiągają strony, które są tego warte i przedstawiają realną wartość. Zresztą taka jest misja Google – dostarczanie wartościowej treści. Czy tak jest faktycznie? W wielu przypadkach tak, jednak jak wiele innych algorytmów – te Google nie są idealne i zdarzają się przypadki, w których strony na najwyższych pozycjach nie zawsze trafiają tam ze względu na treści wysokiej jakości.

Ruch organiczny i SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe), to określenie na wszystkie procesy, których celem jest zwiększenie ruchu organicznego. W tym kontekście możemy spotkać się także z określeniem „pozycjonowanie”. SEO obejmuje wiele różnych działań, które wykonuje się bezpośrednio na stronie, starając się, aby była jak najlepiej dostosowana do wyszukiwarek internetowych i użytkowników. Wszystkie z nich mają jednak prowadzić do tego samego: pozyskania większej ilości ruchu organicznego dla wskazanych słów kluczowych.

Jak zwiększyć ruch organiczny?

Istnieje wiele metod, by zwiększyć ruch organiczny na stronie. Niezmiennie od lat, jednym z kluczowych elementów każdej strategii SEO jest przygotowywanie atrakcyjnych, wartościowych i merytorycznych treści, dopasowanych do oczekiwań grupy docelowej. Odpowiednio przygotowana zawartość na stronie ma spore znaczenie nie tylko dla użytkowników, lecz także dla algorytmów wyszukiwarki, które kładą coraz większy nacisk na jakość treści.

Ponadto należy zwrócić uwagę na linkowanie – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. W ten sposób można nie tylko przekazać informacje o strukturze strony (w przypadku linków wewnętrznych), lecz także budować jej renomę w sieci i zdobyć zaufanie internautów (w przypadku linków zewnętrznych). Kolejnym istotnym obszarem jest UX, czyli User Experience – doświadczenia użytkowników.

Ruch organiczny a nieorganiczny

Choć zarówno pozyskiwanie ruchu organicznego, jak i nieorganicznego ma spore znaczenie w marketingu online, wiele firm skupia się w większym stopniu na pierwszym z tych zagadnień. Wynika to z faktu, że wzrost ruchu organicznego daje bardziej długotrwałe efekty. W przeciwieństwie do płatnych reklam, które są widoczne jedynie przez określony czas, poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania utrzymuje się na bardzo długo, jednak należy mieć świadomość, że początkowe efekty pojawiają się również z pewnym opóźnieniem. Jednocześnie obecne wymagania Google zwracają coraz większą uwagę na dostosowanie stron do potrzeb użytkowników, co sprawia, że inwestycja w SEO jest często także inwestycją w zadowolenie odbiorców.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności