Co to jest dwell time - definicja w słowniku seoCzym jest Dwell Time i jak wpływa na SEO? Jak interpretować ten parametr i jakie informacje warto poznać?

Co to jest dwell time?

Termin „dwell time” można przetłumaczyć dosłownie jako „czas przebywania”. Jest to określenie, które dość dokładnie oddaje znaczenie tego parametru – to wartość opisująca czas spędzany przez użytkowników na stronie internetowej. W praktyce wyszukiwarki internetowe takie jak Google mierzą czas od momentu kliknięcia linku na liście wyników wyszukiwania (SERP), aż do powrotu do strony z rezultatami. Taki sposób wyznaczania dwell time pozwala uzyskać szereg przydatnych informacji o witrynie, np. określając, jak często użytkownicy od razu wychodzą z odwiedzonej strony, a jak często zostają na niej przez dłuższy czas. Należy jednak zaznaczyć, że dokładna definicja „dwell time” nie jest publicznie dostępna, przez co wszelkie informacje na ten temat opierają się jedynie na obserwacjach i testach.

Czy dwell time jest czynnikiem rankingowym?

Określenie, czy dany parametr jest wykorzystywany jako czynnik rankingowy w SEO, jest dość trudne. Wyszukiwarki takie jak Google nie dzielą się szczegółami swoich algorytmów, a w kontekście ogromnej liczby innych zmiennych zmierzenie wpływu konkretnego parametru stanowi niemałe wyzwanie. Zdania ekspertów są podzielone – niektórzy uznają, że dwell time ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania, z kolei inni całkowicie pomijają ten parametr. W rzeczywistości sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana i w dużej mierze zależy od charakterystyki konkretnej witryny.

Jak możemy dowiedzieć się m.in. z artykułów publikowanych przez Google, algorytmy wyszukiwarki działają obecnie w dużej mierze z użyciem uczenia maszynowego. Oznacza to, że pod uwagę brane są różne czynniki, które nie zawsze mają jednoznaczny wpływ na pozycjonowanie czy jakość strony. Dwell time z pewnością jest jednym z analizowanych parametrów – w niektórych przypadkach korzystniejsze będą większe wartości, a w niektórych mniejsze. Spore znaczenie ma w tym przypadku m.in. rodzaj i tematyka strony, co wynika głównie z faktu, że witryny są porównywane przede wszystkim z innymi stronami odpowiadającymi na dane zapytanie.

Dwell time a rodzaj strony internetowej

Jak określić, czy w przypadku danej strony internetowej korzystniejszy będzie wysoki dwell time, czy zupełnie na odwrót? Szukając odpowiedzi na to pytanie, należy kierować się charakterystyką witryny i oczekiwaniami użytkowników. Jeśli przykładowo jest to portal pogodowy, który służy do szybkiego zdobycia informacji, niższy dwell time będzie jak najbardziej wskazany. W przeciwnym wypadku duża wartość parametru może sugerować, że strona jest nieintuicyjna. Jeśli jednak główną zawartość strony stanowią np. artykuły blogowe, zazwyczaj należy celować w utrzymanie uwagi czytelnika na dłuższy czas.

Jednak podkreślamy tu ponownie, że wynik uznawany za pozytywny określany jest na bazie wyników konkurencji. Prowadząc działania SEO na swojej stronie nie jesteśmy w stanie określić jaki dwell time posiadają witryny, z którymi konkurujemy w Google, więc ciężko ustalić jaki dokładny wynik powinien nas niepokoić, a jaki zadowolić.

Jak mierzy się dwell time?

Znaczenie tego parametru i jego wpływ na pozycjonowanie strony to dość rozległe tematy, podobnie jak sama kalkulacja. Nie jest to oficjalnie opisana metryka i jedynie Google jest w stanie określić jej dokładną wartość. Przybliżony dwell time da się jednak ustalić przy pomocy raportów Google Analytics, o czym więcej można dowiedzieć się w poniższym poradniku:

Ile powinien wynosić dwell time?

Odpowiedź na to pytanie zależy od licznych czynników – główną rolę odgrywa rodzaj i przeznaczenie strony. W większości przypadków za optymalną wartość uznaje się od 2 do 4 minut; jest to rekomendowana ilość czasu dla witryn z dużą ilością zawartości. Jeśli strona ma funkcję czysto informacyjną i powinna pozwalać na szybkie znalezienie potrzebnych danych, należy celować jednak w mniejsze wartości.

Jak poprawić dwell time?

Przede wszystkim warto podkreślić, że poprawienie dwell time może oznaczać zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie wartości tego parametru. Praca nad dwell time niemal zawsze idzie w parze z działaniami dotyczącymi poprawy czytelności strony i usprawniania nawigacji, co przekłada się na lepsze wrażenia dla użytkowników (tzw. UX). Nie ma jednak jednego, sprawdzonego przepisu na idealny dwell time, ponieważ ta wartość zależy w dużej mierze od rodzaju strony internetowej. Z tego względu należy skupić się przede wszystkim na dostosowaniu układu i zawartości witryny do oczekiwań internautów.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, chcąc poprawić pozycjonowanie strony? Dwell time to parametr blisko związany m.in. z bounce rate (współczynnik odrzuceń – wskaźnik procentu osób, które opuszczają stronę od razu po wejściu w odnośnik) czy click-through rate (CTR; częstotliwość wejścia w dany link na liście wyników wyszukiwania). Aby korzystnie wpłynąć na UX, a tym samym widoczność strony w wyszukiwarce, należy zająć się każdym z tych czynników.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności