Co to jest Paginacja – Definicja
Paginacja czyli stronicowanie pomaga w nawigacji i organizacji treści stron internetowych. Najczęściej ma zastosowanie w przypadku dużych platform e-commerce, które na konkretnych listingach mają klientowi do zaoferowania setki bądź tysiące produktów, konkretny listing jest wtedy podzielony na kilka bądź kilkanaście stron, z których każda powinna wyświetlać określoną liczbę produktów.
Innym popularnym miejscem gdzie paginacja znajduje zastosowanie są rozbudowane strony blogowe, oferujące użytkownikowi dużą liczbę wpisów.
Korzyści płynące z paginacji
Największą korzyścią płynącą z zastosowania paginacji jest możliwość uporządkowania treści w obrębie serwisu, co pozytywnie przekłada się na wrażenia użytkowników odwiedzających daną stronę. Duża ilość treści na jednej podstronie serwisu niejednokrotnie przytłacza użytkownika i zmusza go do długiego scrollowania, dzięki paginacji użytkownik łatwiej porusza się po serwisie, a na poszczególnych stronach ma do wyboru mniej produktów na których musi skupić swoją uwagę.
Zastosowanie paginacji niesie również korzyści dla samej strony, dzięki zmniejszeniu ilości dostępnej treści na podstronie będą one ładować się szybciej.
Przykład paginacji na blogu. Źródło: samoseo.pl/blog
Najczęstsze problemy z paginacją
Prawidłowo wdrożona paginacja poprawia indeksację strony, zmniejsza szybkość ładowania i pozytywnie wpływa na wrażenia użytkowników. Jednak aby stronicowanie przyniosło pozytywne efekty musi być prawidłowo wdrożone. Co więcej, istnieje kilka szkół wdrażania paginacji ,tj. umożliwiająca indeksację kolejnych stron lub nie – wszystko to zależy od podejścia SEOwca oraz specyfiki danego serwisu. Poniżej prezentujemy podejście umożliwiające indeksację oraz ułatwiające robotom wyszukiwarek „odnalezienie” się w takim rozwiązaniu:
O czym warto pamiętać wdrażając paginację:
- oznaczanie stron paginacji atrybutami prev i next page
Wykorzystanie parametrów rel=”prev” i rel=”next” page pozwala robotom wyszukiwarek określić kolejność oraz relacje między kolejnymi stronami paginacji.
- Unikanie duplikacji treści na stronach paginacji
Częstym problemem powstającym w wyniku wdrożenia mechanizmu paginacji jest powielanie opisu kategorii na wszystkich kolejnych stronach. Działanie to jest błędne, tekst opisujący daną kategorię powinien znajdować się jedynie na pierwszej stronie, jego powielanie stanowi duplikację treści, która negatywnie wpływa na widoczność serwisu.
- Unikanie duplikacji nagłówka H1 oraz meta title
Stosowanie paginacji oprócz częstego przypadku duplikacji opisów powoduje również duplikacje nagłówka H1 oraz tagów meta title. Aby tego uniknąć na każdej z powstałych stron warto zastosować szablon tworzenia tych elementów, który będzie uwzględniał numer strony.
- Odpowiednia struktura adresów URL
Wdrożenie paginacji powoduje generowanie osobnych adresów URL dla każdej kolejnej strony. Tak samo jak w przypadku wszystkich innych adresów w obrębie serwisu należy pamiętać o ich przyjaznej strukturze oraz o tym, aby w jasny sposób wskazywały numer strony, nowe adresy tworzone są często poprzez dopisywanie odpowiedniego parametru do adresu bazowego.
https://przykladowa-domena/blog?page=3
- Unikanie duplikacji root page
Często spotykanym błędem jest duplikowanie strony bazowej kategorii czyli tzw. “root page”. Sytuacja polega na umieszczeniu identycznej zawartości strony bazowej pod adresem pierwszej strony paginacji, w wyniku czego w serwisie istniałyby dwie identyczne strony:
https://przykladowa-domena/blog
https://przykladowa-domena/blog?page=1
Noindex, canonical i self canonical na stronach paginacji
Często spotyka się z sytuacją, w której w obawie przed duplikacją i kanalizacją kolejne strony paginacji są blokowane w pliku robots.txt lub oznaczane tagami noindex. W ten sposób blokowana jest możliwość indeksowania kolejnych produktów, a produkty które obecnie znajdują się w indeksie mogą zostać z niego wyrzucone, istnieje także ryzyko powstania stron osieroconych, strony paginacji często zawierają linki do innych stron w witrynie, oznaczenie stron paginacji jako “noindex” zmniejszy linkowanie wewnętrzne. Jeśli więc kolejne strony paginacji są zoptymalizowane w odpowiedni sposób i nie zachodzi na nich duplikacja treści, nagłówków i tagów title należy zezwolić robotom na ich indeksowanie.
W obrębie stronicowania często obserwuje się także ustawienie canonicala. Najczęściej kolejne strony paginacji posiadają link kanoniczny wskazujący root page. W ten sposób każda z podstron wskazuje preferowaną wersję do indeksowania przez roboty. Rozwiązanie to miałoby sens w przypadku, w którym strony paginacji byłyby swoimi dokładnymi duplikatami i wyświetlały identyczne warianty produktów. Celem stosowania paginacji jest prezentacja jednej puli produktów na stronie bazowej oraz kolejnych, innych partii produktów na każdej kolejnej ze stron paginacji. W tej sytuacji lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie “self canonical”, czyli sytuacji, gdzie każda ze stron wskazuje tagiem kanonicznym na siebie, i opatrzenie stron atrybutami rel=“prev” i rel=“next” page.
Aczkolwiek warto w tym miejscu podkreślić, że istnieją strony stosujące oba powyższe rozwiązania i osiągające bardzo dobre wyniki SEO. Tak jak pisaliśmy wcześniej – wiele zależy od specyfiki serwisu i czasami te rozwiązania mogą przynieść dobre efekty.
Paginacja strony w pliku sitemap.xml
Mapa witryny w formacie XML powinna zawierać wszystkie adresy URL strony, z tego względu rodzi się pytanie czy adresy paginacji również należy w niej umieścić. Wszystko zależy od tego jak skonstruowany jest mechanizm tworzenia adresów URL paginacji. Jeśli adresy te są generowane dynamicznie, przez dopisywanie parametru to w pliku sitemap.xml umieścić należy jedynie root page, czyli stronę bazową kategorii, kolejne strony paginacji nadal postrzegane będą jako jedna strona, tylko podzielona na części. Jeśli natomiast adresy URL tworzone są statycznie, to z technicznego punktu widzenia będą one osobnymi adresami URL i należy zawrzeć je w sitemapie strony.
Monika Król
Z branżą SEO związana od 2022 roku, pierwsze doświadczenie zdobywała prowadząc działania organiczne na rynku polskim i zagranicznym. Stale dąży do doskonalenia i poszerzania swojej wiedzy. Stawia na połączenie SEO i UX aby osiągać najlepsze rezultaty dla swoich projektów. Prywatnie miłośniczka sportu, wypracowaną dzięki niemu dyscyplinę, determinację i umiejętność skupienia przenosi na grunt zawodowy.