Co to jest adres URL - Definicja w słowniku SEOURL, czyli „Uniform Resource Locator” (dosł. „jednolity lokalizator zasobów”), to podstawowy sposób na określenie lokalizacji różnych zasobów w internecie i sieciach lokalnych. Adres URL może prowadzić do witryn, dokumentów, obrazów, plików itd.. Budowę adresu URL określa dokument RFC 3986 – Uniform Resource Identifier (URI): Generic Syntax.

Z czego składa się adres URL?

Pełny format adresu URL składa się z kilku części, które wspólnie pomagają zlokalizować dany dokument, plik lub witrynę:

  • protokół – w przypadku stron internetowych jest to „https://” lub jego niezabezpieczona wersja „http://”, przy serwerach plików można spotkać się np. z protokołem „ftp://”;
  • host, czyli adres serwera:
    • subdomena – opcjonalna część adresu, która może określać m.in. odrębne sekcje strony lub wersje językowe (przykłady: „pl.wikipedia.org” – subdomena „pl”);
    • nazwa domeny – np. „samoseo”;
    • rozszerzenie – przeważnie nazwa kraju („.pl”, „.de” itp.) lub rozszerzenie zgodne z rodzajem strony („.com”, „.info” itp.);
  • ścieżka do pliku – np. „/blog/”, „/oferta/”;
  • dodatkowe parametry – np. elementy zapytania (oznaczane znakiem „?”) lub odnośniki w obrębie danej podstrony (znak „#”).

URL a SEO

Adresy URL stosowane w obrębie strony mają znaczący wpływ na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Aby adresy URL pomagały w budowaniu widoczności w Google warto zatroszczyć się o:

  • przyjazne adresy URL – każdy adres URL powinien być czytelny, tj. jasno wskazywać to, czego można się spodziewać na danej stronie. Powinny mieć formę ciągu zwykłych słów, dzięki czemu będą łatwe do rozpoznania i zapamiętania. Warto unikać niejasnych znaków i cyfr (np. adresem URL jest wyłącznie ID produktu), a zamiast nich stosować słowa, które faktycznie odnoszą się do zawartości strony,
  • jasną strukturę strony, co wpłynie na czytelność samych adresów URL – tj. jeśli w adresie jasno i czytelnie pokażemy w którym miejscu aktualnie się znajdujemy (np. /buty-zimowe/produkt/ ), użytkownik bez problemu określi swoją lokalizację,
  • długość adresów URL – optymalizując serwis warto zadbać o odpowiednią długość adresów URL. Na zbytnie rozbudowanie adresów mogą wpływać różne czynniki m.in. hierarchia kategorii widoczna w adresie URL, zbyt opisowy charakter adresu lub duża ilość parametrów. Dla ułatwienia można przyjąć, że adresy zawierające więcej niż 115 znaków są zbyt długie,
  • wielkość znaków – systemy operacyjne i serwery mogą różnie traktować wielkość liter w adresach URL. Na przykład, serwery oparte na UNIX-ie (takie jak Linux) są wrażliwe na wielkość liter, co oznacza, że adresy URL zapisane wielkimi literami i małymi będą traktowane jako różne strony. Aby uniknąć tego typu błędów zalecamy stosowanie wyłącznie jednego sposobu zapisywania adresów URL – małymi literami,
  • separatory – separatory w adresie URL (czyli znaki oddzielające poszczególne słowa) są istotną częścią optymalizacji witryny i nie powinny być lekceważone. Częstym błędem spotykanym w serwisach jest stosowanie jako separatora znaku podkreślenia “_” zamiast myślnika “-”. Dla robotów Google standardowym separatorem jest właśnie myślnik (“-”), natomiast zapis z użyciem podkreślenia może nie być odczytany jako osobne wyrazy (np. “to_nie_sa_osobne_wyrazy_dla_google),

Co ważne, elementy adresu URL również mogą zawierać słowa kluczowe i są brane pod uwagę przy pozycjonowaniu. Należy zaznaczyć, że frazy znajdujące się w adresie URL mają dość istotną „moc”. To kolejny argument, by stawiać na przyjazne adresy URL – dzięki temu będzie można z łatwością uwzględnić w nich słowa kluczowe i usprawnić proces pozycjonowania.

Czy w adresie URL mogą znajdować się polskie znaki?

Obecnie funkcjonujące standardy pozwalają na wykorzystanie w adresach URL większości liter, w tym również tych ze znakami diakrytycznymi. Coraz lepiej wygląda także wsparcie dla takich adresów z poziomu przeglądarek. Od technicznej strony nie ma przeciwwskazań, by stosować polskie znaki w adresach – inaczej jednak prezentuje się kwestia pozycjonowania. Przede wszystkim należy pamiętać, że polskie znaki będą w niektórych przypadkach konwertowane na kody ASCII, co może zmniejszyć czytelność adresu i negatywnie wpłynąć na pozycję witryny. Ma to znaczenie szczególnie przy nazwie domeny – z tego względu firmy, których nazwy zawierają polskie znaki, przeważnie decydują się na wykupienie różnych wariantów adresu z przekierowaniami na URL bez polskich znaków. W większości przypadków wciąż najlepszą opcją pozostaje „czysty” URL pozbawiony specjalnych liter.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *