Co to jest Anchor - definicja w Słowniku SEOAnchor, czyli dosłownie „kotwica”, to określenie na treść linka, czyli tekst, pod którym kryje się odnośnik do strony docelowej. W kodzie HTML jest on umieszczany w tagu „a”, gdzie definiuje się również lokalizację celu (przez atrybut „href”). Odpowiednie wykorzystanie anchorów jest kluczowe dla poprawnego pozycjonowania strony i zapewnienia odpowiednich doświadczeń użytkownikom.

Jak wygląda link anchor na stronie internetowej?

Linki anchor są konstruowane z użyciem tagu „a” i mogą wyglądać np. tak:

<a href=”https://samoseo.pl”>SAMOSEO</a>

W tym przypadku treścią anchora (lub: treścią kotwicy) jest „SAMOSEO” i to właśnie ten tekst wyświetla się na stronie po umieszczeniu dokumentu HTML z tak zdefiniowanym znacznikiem „a”. Linki anchor są zwykle wyróżniane w treści przez inny kolor, pogrubienie lub podkreślenie, dzięki czemu są lepiej widoczne dla użytkowników. Cel odnośnika może znajdować się zarówno w obrębie tej samej witryny, jak i na zupełnie innej stronie, a nawet być inną sekcją aktualnej podstrony. Gdy kursor pojawi się nad linkiem anchor, na dole okna przeglądarki wyświetla się informacja o docelowym adresie.

Rodzaje linków anchor

Linki anchor mogą być umieszczone w kodzie strony na kilka sposobów, które różnią się głównie treścią kotwicy. Wyróżniamy przede wszystkim pięć głównych grup:

  • anchor URL – bezpośredni odnośnik do strony, w którym treść jest taka sama, jak docelowy adres;
  • brand URL – tzw. anchor brandowy, w którym treścią jest nazwa marki lub firmy;
  • partial match – anchor zawierający część frazy kluczowej, dopasowanej do docelowej strony;
  • exact match – anchor zawierający całą frazę kluczową;
  • zero match – anchor z treścią niezwiązaną z frazą kluczową dotyczącą konkretnej strony. Jednym z przykładów może być odnośnik o treści „kliknij tutaj” – tego typu anchory są często stosowane jako CTA.

Linkowanie a SEO

Już od opracowania pierwszych algorytmów Google profil linkowy strony ma znaczący wpływ na ocenę witryny przez wyszukiwarkę. Odnośniki są wykorzystywane m.in. po to, by roboty Google mogły „zrozumieć” powiązania między stronami, a także w ramach pozycjonowania, gdzie odgrywają ważną rolę dla jakości treści na stronie. Linki powinny być przede wszystkim przydatne dla użytkownika – oznacza to, że muszą prowadzić do stron pasujących do obecnego kontekstu lub zawierających wartościowe informacje w ramach danego tematu. Jednocześnie nie można zapominać o dostosowaniu się do algorytmów Google, uwzględniając m.in. słowa kluczowe: anchor z frazą może mieć większe przełożenie na nadanie kontekstu linkowanej podstrony niż odnośnik z samym URL-em czy anchor typu „zero match”. Każdy z podanych wyżej rodzajów ma jednak swoje miejsce na stronie, a wszystkie z nich wspólnie pozwalają przygotować zróżnicowany, naturalny profil linkowy witryny.

Świadome i umiejętne umieszczanie anchorów na stronie może mieć bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie witryny i jej widoczność, a także na UX. To temat, którego nie można pominąć przy opracowywaniu strategii SEO. Linki są jednym z ważniejszych czynników rankingowych Google, co sprawia, że wiedza dotycząca anchorów powinna stanowić podstawę przy działaniach z zakresu SEO.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności