Jak wybrać firmę SEO? Na co warto zwrócić uwagę?
Jak wybrać firmę SEO? Odpowiedzi na to pytanie poszukują najczęściej właściciele sklepów internetowych e-commerce oraz biznesów usługowych – zarówno działających lokalnie, jak i ogólnopolsko czy też międzynarodowo. Jeżeli chcesz poznać najważniejsze kryteria, na jakie warto zwrócić uwagę przy wyborze profesjonalnej agencji SEO – koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Spis treści
Opinie o agencji
Opinie o agencjach marketingowych często stanowią najbardziej rzetelne źródło informacji. Dotyczy to szczególnie opinii znajdujących się w Google (jako wynik wyszukiwania dla frazy „[nazwa firmy] opinie” lub opinie w wizytówce w Mapach Google). Warto także zweryfikować polecenia internautów na branżowych grupach facebookowych (np. SEO/SEM Polska) oraz tematycznych forach internetowych. Jeżeli natomiast pod uwagę weźmiemy referencje ze strony internetowej – będą one w zdecydowanej większości pozytywne, co wydaje się dość naturalnym zjawiskiem. Również opinie publikowane na innych stronach, w tym opinie w Google mogą nie odpowiadać rzeczywistości. Z pewnością każdy posiadacz strony internetowej zetknął się z ofertą sprzedaży fałszywych, pozytywnych opinii i do opinii znalezionych w sieci należy podchodzić z pewną dozą nieufności. Najpewniejszym źródłem informacji powinni być nasi znajomi. Warto podpytać się znajomych, szczególnie prowadzących strony biznesów o zbliżonej skali i/lub branży, czy znają jakiś godnych polecenia partnerów od SEO.
Portfolio i case study firmy SEO
Zdj 2. Case study potwierdzające rzetelność agencji marketingowych.
Źródło: marketingagencycalifornia.com/project-view/coderama/
Sprawdziłeś opinie o agencji marketingowej? W takim razie kolejnym krokiem jest weryfikacja portfolio i case study. Im więcej szczegółów (adres strony, dane finansowe, wykonane działania) znajdą się w prezentowancyh case stady, tym bardziej danej firmie można zaufać. Weź na to jednak małą „poprawkę”, ponieważ na stronie będą widniały wyłącznie przypadki sukcesu – agencje z reguły nie udokumentowują swoich porażek, a raczej skupiają się na sukcesach.
Okres wypowiedzenia i czas trwania współpracy
Pozycjonowanie to długofalowy proces i w tym przypadku współprace powinny trwać minimum 12-24 miesiące, aby rzetelnie ocenić efektywność kampanii. Standardowy okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące – tego typu rozwiązania nie powinny budzić zastrzeżeń.
Jeżeli natomiast wybrana przez Ciebie agencja SEO zastrzega sobie współpracę na 36 lub 48 miesięcy z okresem wypowiedzenia na 6-12 miesięcy (lub dłużej) – mogą się z tego tytułu pojawić nieprzyjemne konsekwencje, ponieważ przy braku efektów czy niesatysfakcjonującej współpracy będziesz zmuszony ją kontynuować. Umowy SEO o długości leasingu samochodowego są bardzo niekorzystne dla konsumentów.
Koszty usług
Najtańsze umowy SEO na rynku zaczynają się już od 300 zł netto miesięcznie. Jeżeli spotkasz się z taką propozycją – po prostu zrezygnuj z oferty i poszukaj innej agencji. Dlaczego? Spójrzmy realnie na koszty i weźmy pod uwagę co można za taką kwotę zrobić?
- Godzina pracy specjalisty SEO to koszt od 200 do 400 zł, w zależności od doświadczenia,
- Koszt napisania jednego, dłuższego artykułu blogowego to ok. 250-300 zł
- Koszt publikacji sensownego artykułu sponsorowanego zaczyna się od 200-300 zł
Co więc można zrobić za 300zł? Przygotować miesięczny raport – biorąc pod uwagę, że dla standardowej kampanii czas przygotowania takiego raportu to ok. 1h, możemy powiedzieć, że budżetu wystarczy właśnie na takie działanie. W takim przypadku agencja będzie po prostu pobierała od Ciebie miesięczną opłatę i wysyłała raporty, w których będą odnosić się jedynie do aktualnej widoczności i ruchu, bo na więcej działań nie będzie po prostu czasu.
Ceny za skuteczne pozycjonowanie zaczynają się od około 2000-3000 zł netto miesięcznie w przypadku mało konkurencyjnych, lokalnych branż. Dotyczy to głównie biznesów działających w niewielkiej konkurencji, gdzie do uzyskania efektu wystarczy podstawowa optymalizacja, nieco treści oraz kilka linków miesięcznie (mówimy tu także o mniej kosztownych linkach z for internetowych).
Jeżeli prowadzisz biznes usługowy w branży średnio konkurencyjnej, działający znacznie szerzej niż lokalna społeczność, ceny będą zdecydowanie wyższe – zazwyczaj zaczynające się od 3000- 5000 zł netto miesięcznie.
W przypadku wysoce konkurencyjnych branż czy sklepów e-commerce (np. z branży meblarskiej lub odzieżowej) musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 3 000 – 10 000 zł netto miesięcznie. Choć tak naprawdę limitu górnego nie ma – jeśli chcesz gonić sklepy typu Ikea czy Castorama, musisz liczyć się ze znacznie wyższymi kwotami.
Podane ceny nie stanowią reguły. Finalna kwota za SEO zależy od:
- konkurencyjności Twojej branży oraz jej specyfiki,
- historii Twojej domeny i intensywności działań SEO/SEM w poprzednich miesiącach,
- siły Twojego brandu,
- innych
Doświadczenie w Twojej branży
Zacznijmy od tego, że branża niekoniecznie jest wyznacznikiem tego, czy firma się nadaje do pozycjonowania Twojej firmy. To bardzo pomaga, natomiast agencja „dowożąca” znakomite rezultaty dla sklepu z oponami jest w stanie wykonać rzetelną pracę również w sklepie meblowym. Dlaczego? Ponieważ techniczne i optymalizacyjne podstawy SEO są niezmienne, aczkolwiek każda branża może mieć swoje niuanse. Jednak nawet nie będąc specjalistą w danym temacie, po rozmowie z klientem poziom wiedzy agencji może okazać się wystarczający, aby dopracować wszystkie detale.
W każdym razie pewnym plusem jest sytuacja, w której firma, z którą podejmiesz współpracę posiada już doświadczenie w pozycjonowaniu stron z Twojej branży. Każda dziedzina wyróżnia się konkretną specyfiką, a specjalista SEO może bardziej lub mniej rozumieć niuanse panujące na Twoim podwórku. Aby zweryfikować doświadczenie, po prostu skontaktuj się z daną firmą SEO i zapytaj ich o to. Ku potwierdzeniu, poproś o case study oraz portfolio z wybranej branży.
Zespół
Potencjalna agencja pozycjonerska powinna mieć kompleksowy zespół składający się z konkretnych specjalistów (np. posiadających kompetencje techniczne, link buildingowe czy też contentowe). Niekiedy zdarza się, że w agencji za kontakt z klientem odpowiada Account Manager, który nie jest w stanie podczas szybkiej rozmowy telefonicznej udzielić satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie klienta. Wówczas kontaktuje się ze specjalistą, który przybliża mu aktualną sytuację czy problem. Wielu klientów lubi mieć bezpośredni kontakt z osobą bezpośrednio zaangażowaną w realizację kampanii, więc jeśli to dla Ciebie istotne, zapytaj kto będzie się z Tobą kontaktował.
Podsumowując – ważny jest zespół agencji: jaką liczbą specjalistów dysponują, a także, czy mają kogoś do pomocy. Co równie ważne – warto zweryfikować, czy w zespole większość jest specjalistami, czy sprzedawcami albo prawnikami. Bo też takie firmy są, a to już sygnał, że mamy do czynienia z masową sprzedażą albo licznymi sprawami sądowymi.
Metody pozycjonowania
Prawdopodobnie słyszałeś już kiedyś o tym, jak wybrać firmę SEO. Blogerzy niejednokrotnie wspominają przy tej okazji o tzw. legalności pozycjonowania (w „oczach” Google). Zwróć uwagę na to, czy fachowcy stosują techniki White Hat SEO (czyli białego kapelusza SEO). Jeżeli posługują się również Black Hat SEO – nielegalnym praktykami pozycjonowania, to prawdopodobnie efekty po pewnym czasie znikną, a widoczność Twojej strony zostanie ograniczona.
Jak można łatwo rozpoznać Black Hat SEO? Jeśli nie znasz choćby podstaw SEO – w wielu przypadkach ciężko będzie Ci to zrobić. Jednak taką podstawową analizą może być odnalezienie case study klientów i sprawdzenie kilka pierwszych stron. Jeżeli w serwisie zobaczysz nagromadzenie słów kluczowych (keyword stuffing) oraz nienaturalne treści, prawdopodobnie agencja posługuje się tańszymi technikami czy copywriterami, a to może zwiastować kłopoty. Nawet jeśli taki nienaturalny tekst pisany typowo pod SEO wygeneruje ruch, może się on okazać nieefektywny ponieważ odrzuci klientów już na początku przygody z Twoją stroną. Nie wspominając już o tym, że takie sztuczne upychanie słów kluczowych w skrajnych przypadkach może być przyczyną gwałtownego spadku widoczności (Google też nie lubi tak agresywnych metod SEO).
Sprawny kontakt z opiekunem
Sprawny kontakt z opiekunem przydaje się przede wszystkim w momencie, gdy chcesz zapytać o ważną kwestię, ponieważ masz pewne wątpliwości (np. pod kątem zakresu prac specjalistów i oczekiwanych rezultatów). Jeżeli infolinia danej agencji jest ciągle zajęta, a opiekunowie odpisują na maile raz na tydzień i nie odbierają telefonów (lub robią to bardzo rzadko), może wpływać to na efektywność prowadzonych prac, ponieważ nie będziesz miał okazji wyrazić swoich uwag czy zasugerować pewne rozwiązania, które mają związek ze specyfiką branży.
Niestety ten fakt będziesz w stanie stwierdzić dopiero po rozpoczęciu prac nad SEO Twojej strony, ponieważ na etapie ofertowania obsługuje Cię sprzedawca, który ma za zadanie nawiązać z Tobą relację i sprawić, abyś czuł się zaopiekowany. Co zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji?
- Dopytaj się na etapie ofertowania jak wygląda kwestia raportowania, omawiania raportu czy bieżącego kontaktu z osobą prowadzącą kampanię,
- Zaznacz, że bardzo istotny jest dla Ciebie kontakt ze specjalistą i zarezerwuj sobie spotkanie w ciągu miesiąca, aby specjalista miał świadomość, że taka rozmowa będzie się odbywała regularnie
- Wybieraj umowy, które nie wiążą Cię z firmą SEO na wieki – 6 miesięcy to czas, w którym agencja powinna zacząć generować jakieś efekty, a Ty poznasz specyfikę jej pracy i zobaczysz czy odpowiada Ci jej sposób komunikacji. Ponadto okres wypowiedzenia to z reguły 1-3 miesiące, a nie 12 czy 24,
Rankingi agencji SEO
Istotnym wyznacznikiem mogą być różnego rodzaju rankingi i zestawienia, które pokażą czy firma jest godna zaufania, w jakimś konkretnym elemencie. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie zestawienia są miarodajne, a firma, która ma największe przychody czy widoczność, nie zawsze będzie najlepsza. Może to jednak dać pewne pojęcie w tematyce agencji SEO.
Linki do tego typu rankingów podajemy poniżej:
- ranking największych agencji SEO wg Linkedin (widoczni.com), z którego możesz dowiedzieć się ilu specjalistów zatrudnia konkretna agencja,
- ranking agencji SEO wg przychodów (samoseo.pl), z którego dowiesz się jak finansowo radzi sobie konkretna agencja.
Specjalizacja w branży SEO
Znaczna część firm oferujących działania SEO, świadczy też inne usługi, w szczególności płatną reklamę w wyszukiwarkach (SEM) czy inne formy reklamy. Usługa SEO jest dosyć specyficzna i odmienna w stosunku do płatnych reklam, gdzie efekty działań widoczne są praktycznie od razu i są zdecydowanie łatwiejsze do przewidzenia. Z tego względu, SEO w agencjach 360 (świadczących szeroki wachlarz usług) dosyć często traktowane jest po macoszemu. Nie oznacza to automatycznie, że jeśli ktoś świadczy inne usługi niż SEO, SEO zrealizuje na niskim poziomie, ale ryzyko że tak się stanie, jest tu zdecydowanie większe. Co więcej, agencje 360 bardzo często korzystają z podwykonawców do realizacji poszczególnych usług, co zazwyczaj oznacza dodatkowy koszt w stosunku do kosztu usługi bezpośrednio o u podwykonawcy, dlatego jeśli zależy nam na konkretnej usłudze, lepszym rozwiązaniem będzie wybór partnera specjalizującego się w tej usłudze. Firm specjalizujących się w SEO jest niewiele. Listę tych, które złożyły sprawozdania finansowe za poprzedni rok znajdziesz w naszym Rankingu firm SEO/SEM wg przychodów.
Jak wybrać agencję SEO? Podsumowanie
Wybierając agencję SEO, zwróć przede wszystkim uwagę na takie kwestie, jak:
- opinie o danej agencji,
- portfolio i case study,
- okres wypowiedzenia i czas trwania umowy,
- koszty usług,
- doświadczenie agencji,
- charakterystykę zespołu,
- legalność podejmowanych działań,
- kontakt z opiekunem,
- rankingi agencji SEO,
- specjalizacja w branży SEO.
Pamiętaj, że współpraca z agencją SEO wiąże się z licznymi zaletami. To przede wszystkim możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku marki, poprawa autorytetu swojego biznesu oraz wypracowanie przewagi konkurencyjnej. Dzięki SEO zwiększysz ruch w swojej witrynie i pozyskasz klientów, którzy staną się Twoimi regularnymi kupującymi. Tego typu rozwiązania skutkują maksymalizacją konwersji Twojego biznesu, a w konsekwencji wzrostu jego możliwości operacyjnych.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Jak wybrać firmę SEO?]
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wyboru agencji SEO.
Jak zweryfikować rzetelność opinii agencji SEO?
Rzetelne opinie zawierają najczęściej zdjęcia i konkretne przykłady ze statystykami lub opisem usług danej firmy. Jeżeli większość referencji opiera się o komentarze typu „Polecam usługi tej firmy”, prawdopodobnie są to fałszywe opinie. O zdanie na temat konkretnej firmy najlepiej zapytać również internautów na branżowych forach internetowych lub grupach Facebookowych.
Jaki powinien być maksymalny okres wypowiedzenia współpracy z agencją SEO?
Maksymalny okres wypowiedzenia współpracy z daną agencją SEO nie powinien przekraczać 3 miesięcy. Jeżeli firma proponuje Ci kilka lub nawet kilkanaście miesięcy wypowiedzenia, zrezygnuj z oferty i poszukaj następnej.
Ile czasu trwa zazwyczaj współpraca z agencją pozycjonerską?
Standardowo współprace z firmami SEO trwają minimum 6-12 miesięcy. W tym czasie można uzyskać satysfakcjonujące rezultaty przekładające się na dodatkowych klientów, którzy będą dokonywać licznych konwersji.
Ile kosztuje współpraca z agencją SEO?
Minimalny koszt współpracy z uczciwą i rzetelną agencją SEO to minimum 2000-3000 zł netto miesięcznie. Wiele zależy od liczby pozycjonowanych słów kluczowych oraz specyfiki Twojej branży, natomiast w przypadku sklepów e-commerce obejmujących branżę meblarską czy też odzieżową, ceny mogą wzrosnąć nawet do 10.000-20.000 zł netto miesięcznie (lub więcej).
Po jakim czasie można zauważyć efekty z agencją pozycjonerską?
Efekty współpracy z agencją pozycjonerską zauważysz po kilku miesiącach w postaci dodatkowych wejść na stronę. Około 6-18 miesięcy potrzeba, aby zmaksymalizować liczbę konwersji i uzyskać satysfakcjonujący zwrot z inwestycji.
Jak sprawdzić, czy agencja zapewnia sprawny kontakt z opiekunem klienta?
W celu sprawdzenia, czy agencja zapewnia sprawny kontakt z opiekunem klienta, należy skonsultować się bezpośrednio z daną firmą i poprosić o informacje na temat dostępności oraz liczbę możliwych spotkań osobistych czy też online.
Dlaczego warto podjąć współpracę z agencją SEO?
Agencje SEO dysponują fachową wiedzą na temat pozycjonowania i działają na korzyść klienta. Mają one również dostęp do zaawansowanych narzędzi i technologii umożliwiających maksymalizację efektów SEO, a także skuteczne monitorowanie oraz analizowanie witryny.
Kto powinien zdecydować się na współpracę z agencją SEO?
Współpraca z agencją SEO jest dedykowana dla osób, które chcą zwiększyć sprzedaż, poprawić wizerunek swojej marki w Internecie oraz pozyskać dodatkowych klientów (np. w celu poszerzenia swojego newslettera).
Dominik Bigosiński
Dominik to freelance copywriter pasjonujący się tematyką SEO. Obecnie działa w Polsce, Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych jako niezależny twórca. Stawia na work-life balance i ceni sobie swobodę w pracy. Nie lubi monotonii.