Poprawa współczynnika konwersji w e-commerce oraz pozyskanie wartościowych leadów pozwoli zwiększyć wizerunek Twojej marki w Internecie, zbudować zaufanie wśród grupy docelowej oraz znacząco zmaksymalizować zyski, które przełożą się na poprawę rentowności prowadzonej przez Ciebie działalności. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak poprawić współczynnik konwersji w e-commerce, koniecznie przeczytaj ten artykuł! Przedstawiamy najlepiej działające metody na pozyskanie wartościowych leadów w Twoim sklepie internetowym!

[RANKING] 5 sposobów na poprawę współczynnika konwersji w e-commerce

Ranking opracowaliśmy na bazie sposobów, które wyróżniają się najwyższym poziomem skuteczności pod kątem konwersji. Spośród najbardziej renomowanych rozwiązań, możemy wyróżnić przede wszystkim:

Poniżej przedstawiamy szczegóły.

I. Pozycjonowanie ogólnopolskie – sposób na skuteczne pozyskiwanie leadów sprzedażowych e-commerce

93% doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarek (źródło: imforza.com). Oznacza to, że Twoi potencjalni klienci najprawdopodobniej wykorzystują w pierwszej kolejności organiczne lub płatne wyniki Google do znalezienia pożądanego produktu, lub konkretnej usługi.

Na czym polega pozycjonowanie ogólnopolskie?

Pozycjonowanie to zbiór kompleksowych działań optymalizacyjnych uwzględniających on-site SEO (np. optymalizacja treści i techniczne SEO) oraz off-site SEO (np. link building).

Za sprawą umiejętnie wdrażanych rozwiązań pozycjonerskich, Twoja strona WWW lub sklep internetowy znajdą się na szczycie wyników wyszukiwań na wybraną frazę kluczową, którą wpisze klient (np. buty męskie do biegania). Dzięki temu pozyskasz leady sprzedażowe e-commerce, a co za tym idzie – zwiększysz konwersję.

Źródło: https://www.google.com/

Ile trwa pozycjonowanie ogólnopolskie?

Pierwsze efekty pozycjonowania widać już zazwyczaj w okolicach 4-6 miesiąca kampanii, jednak uzyskanie satysfakcjonujących pozycji w wyszukiwarkach (zwłaszcza w konkurencyjnych branżach) może zająć zdecydowanie więcej  czasu (zazwyczaj ponad rok). Statystyki pokazują, że prawie 70% kliknięć obejmuje pięć pierwszych wyników w Google (źródło: blog.hubspot.com). Pozwala to odnotować ponadprzeciętne zyski w perspektywie długofalowej i trwa od 6 do 18 miesięcy. Oprócz standardowych konwersji w postaci zakupu produktu, może to być także zapis do newslettera, udostępnienie treści w mediach społecznościowych lub odtworzenie podstrony produktowej.

Zapamiętaj! Warto dążyć do uzyskania minimum TOP 10 w Google – ten sektor umożliwia sprzedawać więcej niż konkurencja.

II. Pozycjonowanie lokalne – metoda na sprawne pozyskiwanie leadów sprzedażowych

Każdemu przedsiębiorcy zależy na maksymalizacji zysków i osiągnięciu jak najszybszych efektów skutkujących dodatkową konwersją. W takim razie jako doświadczona agencja SEO, rekomendujemy nie ograniczać się wyłącznie do tzw. pozycjonowania ogólnopolskiego na konkurencyjne frazy, ale zachęcamy wdrożyć również lokalne działania pozycjonerskie (jako dodatkowa forma reklamy w marketingu online).

W konsekwencji Twój sklep internetowy będzie widoczny nie tylko w tekstowych wynikach wyszukiwania na branżową frazę (np. sklep z meblami Gdańsk), ale również w Mapach Google i lokalnych katalogach.

Źródło: https://www.google.pl/

Jaki jest cel pozycjonowania lokalnego?

Głównym celem pozycjonowania lokalnego jest widoczność w wynikach wyszukiwania istotnych dla danego województwa, miejscowości, gminy lub powiatu. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, iż agencja, która pozycjonuje Twoją stronę pod kątem lokalnym zakłada wizytówkę Google Moja Firma. To narzędzie pozwalające na przedstawienie klientowi najważniejszych informacji o Twoim przedsiębiorstwie, w tym m.in.:

  • nazwy firmy,
  • adresu siedziby,
  • godzin otwarcia,
  • numeru telefonu kontaktowego,
  • strony internetowej,
  • adresu e-mail,
  • zdjęć firmy lub oferowanych produktów.

Ponadto, jeżeli Twoja firma posiada wizytówkę GMF, klienci mogą bezproblemowo wystawiać opinie na temat proponowanych rozwiązań lub produktów. Im więcej pozytywnych referencji, tym większa szansa na pozyskanie dodatkowych leadów sprzedażowych. Dotyczy to sklepów posiadających punkt stacjonarny, bo jednak nie każdy e-commerce taki posiada.

Źródło: https://www.google.com/

Oczywiście klienci widzą nie tylko „gwiazdki”, ale również treść każdej opinii, dzięki czemu mogą podjąć trafniejszą decyzję zakupową.

Co istotne – po wpisaniu w Google nazwy danej działalności (nawet w skróconej formie), można zobaczyć jej kompleksową wizytówkę i ewentualnie zadać pytanie lub wystawić referencję.

Źródło: https://www.google.com/

III. Kampanie Google Ads (dawniej AdWords) – rozwiązanie umożliwiające poprawę konwersji w sklepie internetowym

Kampanie Google Ads (dawniej AdWords) są najczęściej wykorzystywane jako dodatek do pozycjonowania (SEO). Poprawna optymalizacja płatnych kampanii umożliwia uzyskanie wysokich pozycji w organicznych (płatnych) wynikach wyszukiwania nawet w ciągu kilku godzin od włączenia reklamy.

Dlaczego zatem nie korzystać wyłącznie z Google Ads? Ponieważ w perspektywie długofalowej pozycjonowanie wypada znacznie lepiej. Inwestycja w SEO po pewnym czasie (powyżej roku) zaczyna się zwracać w ponadprzeciętnym zakresie. Wówczas działania optymalizacyjne nic Cię nie kosztują, a dodatkowo odnotowujesz zyski w postaci dodatkowych konwersji (np. zakup produktu, udostępnienie treści w mediach społecznościowych, dodanie produktu do koszyka lub odwiedzenie podstrony produktowej).

W Google Ads musisz płacić tyle samo przez cały czas i nie ma możliwości, żeby zmniejszyć nakłady finansowe. Jeżeli to zrobisz, klienci będą rzadziej widzieli Twój link sponsorowany w Google, a co za tym idzie – zmniejszy się liczba kliknięć i konwersji.

Kiedy zdecydować się na pozyskiwanie leadów sprzedażowych za pomocą kampanii Google Ads?

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych za pomocą kampanii Google Ads jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli fraza, na której Ci zależy nie została jeszcze wypozycjonowana w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Wówczas możesz wykorzystać promocję za pomocą płatnych wyników. Klienci będą ją widzieć przez cały czas, aż do momentu, gdy nie zrezygnujesz z inwestycji.

Gdzie można znaleźć i jak wyglądają wyniki kampanii Google Ads?

Wyniki kampanii Google Ads znajdziesz na samej górze wyników wyszukiwania Google. Są oznaczone jako „Sponsorowane”. Mogą pojawić się zarówno w formie tekstowej, jak i Google Shopping (inaczej Google Zakupy).

Źródło: https://www.google.pl/

IV. Social Media Marketing (w tym Meta Ads)

Pozycjonowanie (SEO) generuje ponad 1000% więcej ruchu od mediów społecznościowych (źródło: brightedge.com). Pomimo tego, social media marketing jest dobrym rozwiązaniem umożliwiającym dywersyfikację źródła pozyskiwania leadów sprzedażowych. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej wyskalować swój biznes, zdecyduj się na m.in.:

  • regularne dodawanie postów na Fanpage (minimum 2-3 razy w tygodniu),
  • interakcję z potencjalnymi klientami (odpowiadanie na pozytywne oraz negatywne komentarze),
  • organizowanie wydarzeń (zawierających nagrody dopasowane do Twojej grupy docelowej).

Warto również zdecydować się na wdrożenie płatnych reklam Facebook Ads lub Instagram Ads. Za ich pomocą dotrzesz do wcześniej nieodkrytej grupy docelowej, korzystającej przede wszystkim z mediów społecznościowych do robienia zakupów online.

Źródło: https://www.facebook.com/

V. Influencer Marketing (współpraca z influencerami)

Źródło: freepik.com

Współpraca z influencerami jest bardzo korzystną opcją reklamową w branżach związanych z m.in.:

  • modą i urodą,
  • fitnessem i zdrowiem,
  • technologią,
  • żywnością i napojami,
  • turystyką.

Ceny influencer marketingu są uzależnione od renomy osoby sławnej oraz jej autorytetu wśród wybranej grupy docelowej. Każdy sklep internetowy powinien skorzystać z tego rodzaju promocji, natomiast w pierwszej kolejności rekomendujemy zainwestować w kampanie Google Ads, ponieważ dają szybki efekt w krótkim czasie. SEO też jest niezwykle istotne natomiast rezultaty będą w tym przypadku po dłuższym czasie (dlatego pozycjonowanie warto rozwijać równorzędnie z AdWords). Ponadto raport z Google Ads może dać ciekawy feedback dla kampanii SEO, ponieważ zweryfikujemy, jakie frazy najmocniej konwertują w danym sklepie (może to zależeć od ceny, prezentacji produktu i jego jakości względem konkurencji).

Zapamiętaj!

Reklama poprzez  organiczne wyniki wyszukiwania pozwala uzyskać ponad 40% zwrotu z inwestycji – czyli najwięcej spośród wszystkich form reklamy online (źródło: semgeeks.com).

Poprawa współczynnika konwersji w sklepie internetowym – 9 bonusowych metod na generowanie leadów sprzedażowych e-commerce!

Poprawa współczynnika konwersji w e-commerce jest również możliwa za sprawą innych, mniej priorytetowych, ale również bardzo skutecznych działań. W tym przypadku zachęcamy do inwestycji w m.in.:

  1. e-mail marketing – wiąże się z budowaniem relacji na stopie biznesowej, kreowaniem zaufania, a w konsekwencji generowaniem leadów sprzedażowych pozwalających uzyskać satysfakcjonujący stopień konwersji zakupowych;
  2. prowadzenie bloga branżowego – umożliwia wzmocnienie autorytetu strony z punktu widzenia SEO za sprawą wdrożenia wyrażeń z długiego ogona słów kluczowych oraz tworzenia tzw. silosów tematycznych, które pozwalają zatrzymać uwagę użytkownika na dłużej (dzięki odpowiedniemu linkowaniu wewnętrznemu artykułów powiązanych tematycznie) oraz wzmacniają tzw. topical authority (autorytet w danym temacie);
  3. programy lojalnościowe – nagradzanie klientów za bycie lojalnym i nakłanianie ich do polecania produktów;
  4. organizowanie quizów i ankiet – pozwalają poznać preferencje zakupowe potencjalnych klientów;
  5. lead magnets – oferowanie darmowych materiałów (np. e-booki lub praktyczne PDF-y);
  6. reklamy outdoor – wykorzystanie reklam zewnętrznych (np. billboardów, banerów i reklam na pojazdach), aby dotrzeć do potencjalnych klientów miejscach publicznych;
  7. direct mailing – wysyłanie klasycznych listów lub paczek z próbkami produktów do potencjalnych klientów, aby zwrócić ich uwagę i pozyskać kontakt (dotyczy to przede wszystkim e-commerce z ofertą hurtową);
  8. event marketing – uczestnictwo w branżowych targach, konferencjach i wydarzeniach, aby nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami (a następnie zachęcić ich do zakupu produktów oferowanych przez Twój sklep e-commerce);
  9. webinary – organizacja darmowych lub płatnych webinariów, które dostarczają wartościowej wiedzy potencjalnym klientom (dzięki temu możesz pozyskać dodatkowe leady sprzedażowe i zmaksymalizować współczynnik konwersji).

Jak poprawić konwersję w e-commerce i wygenerować wartościowe leady? – podsumowanie

Według 49% marketerów działających w branży marketingowej na całym świecie, SEO zapewnia najwyższy zwrot z inwestycji (źródło: searchenginejournal.com). Pozostałe metody mogą być jedynie dobrym uzupełnieniem pozycjonowania, ale nigdy alternatywą. Rekomendujemy przeznaczyć minimum 70% budżetu na pozycjonowanie (SEO), a resztę na dodatkowe rozwiązania promocyjne (np. Google Ads, Social Media Marketing czy też Influencer Marketing).

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [poprawa konwersji w e-commerce]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat poprawy konwersji w e-commerce.

1. Czy pozycjonowanie może poprawić współczynnik konwersji w e-commerce?

Pozycjonowanie stron internetowych to jedna z najlepszych metod reklamowych w Internecie. Inwestując w działania SEO pozyskasz dodatkowe leady sprzedażowe i poprawisz swoją konwersję. Zanim jednak rozpoczniesz współpracę z profesjonalistami, dowiedz się, jakie mankamenty w Twoim sklepie internetowym wymagają poprawy. W tym celu skorzystaj z darmowego audytu SEO.

2. Jak poprawić współczynnik konwersji w e-commerce niskim kosztem?

Poprawa współczynnika konwersji w e-commerce niskim kosztem jest możliwa poprzez inwestycję w tworzenie contentu blogowego zgodnego z zasadami SEO. W tym przypadku należy skupić się przede wszystkim na frazach z długiego ogona (tzw. long tail SEO). Dzięki temu Twój e-commerce zostanie wypozycjonowany na mało konkurencyjne frazy kluczowe, które zarankują nawet w ciągu kilku tygodni od wdrożenia właściwej strategii pozycjonerskiej.

Autor wpisu

Dominik Bigosiński

Dominik to freelance copywriter pasjonujący się tematyką SEO. Obecnie działa w Polsce, Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych jako niezależny twórca. Stawia na work-life balance i ceni sobie swobodę w pracy. Nie lubi monotonii.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności