Czym są Doorway Pages - definicja w słowniku SEODoorway pages, czyli strony przejściowe, to specjalnie przygotowane witryny zaliczane do metod tzw. Black Hat SEO – nieuczciwych praktyk marketingu online. Ich jedynym zadaniem jest przekierowywanie internauty na docelową stronę, która niekoniecznie wiąże się z pierwotnym zapytaniem. Można również spotkać się z terminami „jump page”, „bridge page” czy „gateway page” – wszystkie z nich odnoszą się do tego samego rodzaju stron.

Jak działa doorway page?

Strona typu doorway page opiera swoją funkcjonalność wyłącznie na kierowaniu użytkowników do innego miejsca, często niezwiązanego z oczekiwaniami internauty. Witryny tego rodzaju są tworzone w celu wypozycjonowania jej na konkretne frazy kluczowe (często metodami Black Hat SEO, które działają gwałtownie, ale i krótko), a następnie nastawione na wykorzystanie wygenerowanego w ten sposób ruchu. W jaki sposób? W najprostszej formie przekierowują użytkownika na zupełnie inną stronę, najczęściej dotyczącą zupełnie innego zagadnienia niż fraza kluczowa wpisana w wyszukiwarkę.

Jak określić, czy dana strona to doorway page?

Nie wszystkie przekierowania witryn wiążą się z wykorzystaniem nieetycznych praktyk marketingowych – wiele z nich zapewnia ważną i przydatną funkcjonalność. Jak zatem stwierdzić, czy wybrana strona faktycznie jest stroną przejściową? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć m.in. w oficjalnej dokumentacji wyszukiwarki Google. Amerykański gigant technologiczny zalicza do tej grupy witryny, które spełniają jedno z następujących kryteriów:

  • Używanie wielu stron z nieznacznie różniącymi się adresami URL i stroną główną w celu uzyskania maksymalnego zasięgu dowolnego konkretnego zapytania.
  • Strony utworzone po to, by prowadzić użytkowników do użytecznych lub istotnych części witryn(y)
  • Bardzo podobne strony, które przypominają wyniki wyszukiwania i nie mają jasno określonej hierarchii umożliwiającej przeglądanie.
  • Używanie wielu nazw domen lub stron ukierunkowanych na określone regiony lub miasta, które prowadzą użytkowników do jednej strony.

Źródło: https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies?hl=pl

Warto na chwilę zatrzymać się przy tym ostatnim punkcie. Podzielenie swojej oferty na różne miasta lub regiony nie zawsze jest negatywnie traktowane przez wyszukiwarkę. Należy jednak upewnić się, że oferta i informacje dla klientów faktycznie są różne w poszczególnych lokalizacjach (np. dysponujemy osobnymi punktami obsługującymi klientów w innych miastach). Jeśli zamiast tego użytkownicy mogą uzyskać tylko informację o pojedynczej, wspólnej ofercie, strona może zostać uznana za doorway page. Zasada ta nie dotyczy także różnych wersji językowych.

Dlaczego należy unikać doorway pages?

Warto pamiętać, że doorway pages są penalizowane przez algorytmy Google. Mimo że w krótkoterminowej perspektywie możemy liczyć na wzrost odwiedzin strony, taki efekt nie utrzyma się przez dłuższy czas. Zarówno źródłowa, jak i docelowa strona może w efekcie spaść na znacznie niższą pozycję na liście rezultatów. W przypadku wykrycia nieetycznych praktyk SEO Google nakłada karę w postaci obniżenia pozycji witryny.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności