Co to jest Responsive Web Design (RWD) – Definicja w słowniku SEORWD, czyli Responsive Web Design (responsywne projektowanie stron internetowych) to podejście do tworzenia witryn, które automatycznie dostosowują się do różnych rozdzielczości ekranu. Dzięki temu użytkownicy mogą liczyć na pełną czytelność i bezproblemowe korzystanie ze strony zarówno z poziomu komputera, jak i smartfonu, tabletu czy nawet telewizora.

Dlaczego RWD ma znaczenie?

Wzrost popularności podejścia RWD niemal w pełni zgrywa się ze zwiększeniem roli smartfonów przy przeglądaniu internetu. Obecnie już większość internautów korzysta z urządzeń mobilnych – dlatego tak istotne jest, aby upewnić się, że treść witryny jest czytelna niezależnie od wymiarów sprzętu. Smartfony i tablety mają zupełnie inne proporcje ekranu niż komputery czy laptopy, przez co potrzebne jest odpowiednie podejście do projektowania. Należy zadbać, by poszczególne elementy strony były użyteczne i estetyczne bez względu na wymiary ekranu.

Poprawne wyświetlanie stron na różnych urządzeniach ma wpływ nie tylko na doświadczenia użytkownika, lecz także na pozycjonowanie witryny. Dostosowanie treści do różnych proporcji ekranu to jeden z czynników rankingowych analizowanych przez Google. Oznacza to, że strony, które mają taki sam wygląd na różnych sprzętach, mogą wyświetlać się niżej w wynikach wyszukiwania. Do tego będą one znacznie mniej czytelne, co przekłada się na wzrost współczynnika odrzuceń czy spadek konwersji – obydwa z tych czynników mają również dalszy wpływ na osłabienie efektów pozycjonowania.

Responsive Web Design – wygodniejszy i sprawniejszy rozwój strony

Kolejnym atutem RWD jest usprawnienie wprowadzania zmian na stronie. Wynika to z faktu, że nie trzeba utrzymywać osobnych wersji witryny (np. dwóch wariantów – na komputery i na urządzenia mobilne) – co opisywaliśmy w poradniku „Mobilna czy responsywna wersja strony” Zamiast tego sama zawartość pozostaje taka sama, a sposób jej wyświetlania jest kontrolowany w zależności od rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana. Dzięki temu można z łatwością zadbać o poprawny wygląd niezależnie od wymiarów ekranu. Dodatkową zaletą jest publikowanie treści dostosowanych do różnych urządzeń pod tym samym adresem URL. To z kolei pozwala uprościć zarządzanie stroną, jednocześnie nie wpływając negatywnie na pozycjonowanie.

Jak zweryfikować responsywność strony?

Istnieje wiele sposobów, by upewnić się, że strona jest responsywna. Podstawową weryfikację można dokonać z poziomu przeglądarki internetowej, po prostu zmieniając wymiary okna. Nie jest to jednak metoda, która wystarczy do sprawdzenia wszystkich szczegółów układu strony. Z tego względu twórcy przeglądarek dodają do narzędzi dla programistów specjalne tryby pozwalające na symulowanie różnych urządzeń. Warto także uzupełnić taką weryfikację odwiedzeniem strony ze smartfona. W internecie nie brakuje także narzędzi, które automatycznie sprawdzają układ i zawartość witryny pod kątem responsywności. Tego typu rozwiązania są oferowane m.in. przez Google – jest to obecnie część funkcjonalności pakietu Lighthouse.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności