Co to jest przyjazny adres URL - definicja w słowniku SEOPrzyjazny adres URL to adres strony internetowej, który jest łatwy do odczytania i zapamiętania przez użytkownika. Przeważnie oznacza to, że składają się one ze słów zamiast losowo wygenerowanych ciągów znaków oraz ułatwiają zorientowanie się w strukturze serwisu. Od strony technicznej działają dokładnie tak samo, jak wszystkie inne adresy URL, jednak ich większa czytelność ma wpływ m.in. na skuteczność pozycjonowania strony.

Jak wygląda przyjazny adres URL?

Przyjazny adres URL zawiera prosty do odczytania ciąg znaków, często zawierający dokładną ścieżkę w strukturze serwisu, co wygląda np. tak:

https://adres-domeny-www.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-wpisu-kategorii-lub-produktu

W takiej formie każda część adresu może być z łatwością odczytana przez człowieka, co pomaga przede wszystkim w zapamiętaniu odnośnika i zdobyciu informacji o docelowej zawartości jeszcze przed kliknięciem.

Aby adres był przyjazny, należy unikać:

  • losowych znaków (adresy z losowymi cyframi i literami są często generowane przez systemy zarządzania treścią przy domyślnych ustawieniach – warto zweryfikować stosowne opcje przed publikacją treści);
  • liczb i dat;
  • znaków diakrytycznych i specjalnych, które przeważnie są konwertowane do tzw. kodowania procentowego (np. znak „+” jest zapisywany jako „%2B”).

Do tego warto zadbać o zamieszczenie słowa kluczowego w adresie URL – dzięki temu można poprawić efekty pozycjonowania. Ponadto słowa powinny być oddzielone przez odpowiednie znaki (np. „-”) zamiast spacji, ponieważ znak spacji również jest zamieniany na kodowanie procentowe.

Znaczenie przyjaznych adresów URL pod kątem SEO

Dostosowanie adresów URL na stronie ma szereg korzyści związanych z SEO. Wspomnieliśmy już o możliwości dodania słów kluczowych do adresu, jednak to nie wszystko. Warto do tego dodać także „czysty”, bardziej estetyczny wygląd URL, który z reguły przekłada się na większy poziom zaufania ze strony użytkownika jeszcze przed wejściem na stronę. Wynika to z faktu, że adresy z losowymi znakami często kojarzą się z automatycznie generowanymi treściami lub oszustwami. Co więcej, wyszukiwarka Google uwzględnia przyjazne adresy URL w celu utworzenia ścieżki do podstrony w wynikach wyszukiwania, co wygląda następująco:

Przyjazny adres URL w wynikach wyszukiwania GoogleŹródło: Google

Przyjazne adresy URL a doświadczenia użytkownika (UX)

Oprócz wpływu na SEO przyjazne adresy URL mogą także przyczynić się do poprawy wrażeń z użytkowania strony. Dzięki nim struktura i zawartość witryny będzie bardziej przejrzysta. Nie można przy tym pominąć faktu, że taki adres jest znacznie łatwiejszy do zapamiętania, dzięki czemu np. wejście na stronę z innego urządzenia staje się o wiele prostsze.

Jak skutecznie wdrożyć przyjazne adresy URL na stronie? Odpowiedź na to pytanie zależy przede wszystkim od sposobu publikowania treści. Większość witryn korzysta z systemów CMS, które mogą zapewniać wbudowaną obsługę takich funkcji lub dostęp do specjalnych pluginów służących do generowania czytelnych, przyjaznych adresów.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności