Co to jest Przekierowanie 302 – Definicja
Przekierowanie 302 to jeden z wariantów przekierowań obsługiwanych przez standard HTTP. W przeciwieństwie do przekierowania 301, który jest stosowany w przypadku stałego przeniesienia zasobu pod inny adres, odpowiedź 302 służy do obsługi przekierowań tymczasowych. Poprawne wykorzystanie przekierowań może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony i doświadczenia użytkowników, a także na przywrócenie poprawności funkcjonowania tzw. broken linków, czyli linków z zewnętrznych serwisów, które kierują do stron zwracających kod odpowiedzi typu 404 (not found).
Kody przekierowań HTTP
Protokół HTTP obejmuje szereg różnych kategorii odpowiedzi, które znajdują zastosowanie w różnych sytuacjach. Przy każdym żądaniu do serwera – np. przy wpisaniu adresu strony w przeglądarce – serwer musi przetworzyć zapytanie w odpowiedni sposób, czyli zwrócić właściwość odpowiadającą konkretnemu zdarzeniu. Standard HTTP wyróżnia pięć zakresów standardowych kodów odpowiedzi:
- 100–199 – informacyjne;
- 200–299 – żądanie przetworzone poprawnie;
- 300–399 – przekierowanie;
- 400–499 – błąd klienta;
- 500–599 – błąd serwera.
Kod 302 należy do środowej grupy. W zależności od wersji standardu HTTP może być definiowany jako „302 Moved Temporarily” („302 Przeniesiono tymczasowo”) lub „302 Found” („302 Znaleziono”, wariant stosowany w nowszych wersjach protokołu HTTP). Poprawne zastosowanie kodu HTTP 302 obejmuje sytuacje, w których zasób jest tymczasowo dostępny pod innym adresem, ale w przyszłych żądaniach może być dostępny pod oryginalną ścieżką URL. Do obsługi tymczasowych przekierowań można wykorzystać także kody „303 See Other” („303 Zobacz inne”) i „307 Temporary Redirect” („307 Przekierowanie tymczasowe”).
Przekierowanie 302 – zastosowanie
W zależności od potrzeb przekierowanie 302 może być wykorzystane w różnych sytuacjach. Najczęściej ten kod odpowiedzi przydaje się podczas prowadzenia prac naprawczych i administracyjnych na stronie internetowej. HTTP 302 może być również poprawną odpowiedzią przy tymczasowej niedostępności produktu, np. w przypadku sezonowych ofert sklepów. Z perspektywy użytkownika poszczególne przekierowania działają w podobny sposób – należy jednak pamiętać, że konkretne warianty mogą być nieco inaczej traktowane przez wyszukiwarki internetowe.
Przekierowanie w kodzie strony
W celu ustawienia przekierowania najczęściej korzysta się obecnie z gotowych pluginów lub wbudowanych funkcji systemów CMS, które napędzają zdecydowaną większość stron internetowych. Możliwe jest także zdefiniowanie przekierowań w sposób manualny. Można to zrobić np. poprzez edycję pliku .htaccess i dodanie wpisu dotyczącego przekierowania dla konkretnego adresu. Alternatywne sposoby to zmiana kodu strony – język JavaScript i PHP zapewniają wbudowaną obsługę przekierowań, wspieraną przez większość przeglądarek internetowych.
Wpływ przekierowań na SEO
Należy pamiętać, że poprawne stosowanie przekierowań może mieć korzystny wpływ na SEO. Z ich użyciem można przede wszystkim uniknąć błędów na stronie (takich jak odpowiedź 404 – nie znaleziono zasobu), co z kolei przekłada się na lepsze wrażenia użytkowników. Tym samym właściwa implementacja przekierowań może poprawić wyniki pozycjonowania strony. Aby zweryfikować działanie przekierowań, można skorzystać z narzędzi online lub specjalnych programów do analizy żądań HTTP.
SAMOSEO
Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.