Co to jest filtr Google - definicja w słowniku SEOFiltr Google to swego rodzaju kara nakładana na stronę internetową (ręcznie lub algorytmicznie), która narusza Wytyczne dla webmasterów. Nałożenie na stronę filtra nie oznacza jej usunięcia z wyników wyszukiwania (tak jak w przypadku bana), ale skutkuje wyraźnym spadkiem widoczności. Istnieje możliwość usunięcia filtra ze strony, jednak dużo zależy od jego rodzaju, a także jakie naruszenie spowodowało nałożenie kary.

Google od lat udoskonala swoje algorytmy, aby wyniki wyszukiwania jak najbardziej trafiały w intencję użytkownika i dostarczały mu jak największą wartość, natomiast filtry służą w pewnym sensie egzekwowaniu tych założeń. Jeśli jakaś strona porusza się drogą wyraźnie inną niż ta, którą wytyczył Google – może spotkać się z filtrem, czyli karą w postaci wyraźnego spadku pozycji.

Z racji tego, że karom podlegają kwestie analizowane przez algorytmy np. linki (za które odpowiada Pingwin) czy treści (za które odpowiada Panda), opisując zagadnienie filtrów, nie sposób nie wspomnieć też o samych algorytmach Google. Poniżej wyjaśniamy jakie są rodzaje filtrów i jak podejść do ich usunięcia.

Jakie są rodzaje filtrów?

Wyszczególnić możemy dwa rodzaje filtrów, które różnią się sposobem nakładania:

Filtr ręczny

Kara nakładana na stronę ręcznie, przez tzw. Google Search Quality Team, czyli grupę osób, która manualnie analizuje strony i przypisuje im odpowiednie oceny/kary. Jest to łagodniejsza forma kary niż filtr algorytmiczny, ponieważ po jej naprawieniu (np. jeśli stronę dotknął atak hakerów i uda się go nam usunąć) możemy w sprawny sposób poprosić o zdjęcie kary. Powiadomienie o tym rodzaju filtra można spotkać w Google Search Console w zakładce „Bezpieczeństwo i działania ręczne”. Warto podkreślić, że w ostatnich latach ilość nakładanych filtrów znacząco zmalała, zwłaszcza jeśli mówimy o filtrze za linkowanie zewnętrzne. Nie jest to jednak niemożliwe i zdarzają się przypadki, w których takowe powiadomienie można spotkać.

Jakie powiadomienia odnośnie działań ręcznych mogą pojawić się w GSC? M.in.:

  • wykryto nienaturalne linki prowadzące do witryny – w tym przypadku dostaniemy informację jakie linki były powodem nałożenia filtra na stronie. Niestety będą to jedynie przykłady, natomiast rewizji powinieneś poddać cały profil linków i zająć się skutecznym usuwaniem tego typu odnośników,
  • czysty spam – jeśli witryna w wyraźny sposób korzysta ze spamerskich metod (np. niskiej jakości treści przesycone frazami kluczowymi, treść kopiowana z innych stron itd.) wówczas określana jest jako „czysty spam”,
  • na stronie znajduje się spam tworzony przez użytkowników – jeśli posiadamy możliwość dodawania treści przez użytkowników, a nie posiadamy żadnej moderacji, wówczas narażamy się na automaty, które umieszczą na stronie setki komentarzy z linkami wychodzącymi, mającymi na celu wyłącznie pozyskać link. Wówczas treść najczęściej nie jest powiązana tematycznie ze stroną, zawiera słowa „problematyczne” (np. odnoszące się do zakazanych leków czy treści XXX),
  • odnaleziony został ukryty tekst i/lub upychanie słów kluczowych – tutaj również odnosimy się do agresywnych metod, w których treść ukrywana jest przed użytkownikiem, ale w założeniu ma ona działać na algorytm, w celu manipulacji wynikami wyszukiwania,
  • inne.

Filtr algorytmiczny

Jak sama nazwa wskazuje, filtr algorytmiczny nakładany jest przez algorytm Google, który automatycznie obniża pozycje strony. Najczęściej wiąże się to z gwałtownym spadkiem widoczności, który pojawia się przy okazji uruchomienia kolejnej aktualizacji algorytmu. Można to zweryfikować w prosty sposób – m.in. poprzez śledzenie oficjalnej strony Google:

Przykład informacji o aktualizacji algorytmu Google

Źródło: status.search.google.com

W odróżnieniu od filtru ręcznego, w Google Search Console nie pojawi się stosowny komunikat, więc nigdy nie będziemy w stanie uzyskać w 100% pewnej informacji czy przyczyną spadku widoczności strony jest faktycznie filtr. Zbiegnięcie się spadku z aktualizacją algorytmu może jednak dać wskazówkę. Warto również uwzględnić czas do pełnego wdrożenia aktualizacji, który niejednokrotnie może trwać 2-4 tygodnie.

Jak usunąć filtr Google?

Usuwanie filtra często wymaga poprawy różnych aspektów strony internetowej, które mogły spowodować jego nałożenie. Punktem wyjścia jest sprawdzenie czy w Google Search Console pojawiło się powiadomienie o nałożeniu kary ręcznej.

Jeśli mówimy o filtrze ręcznym, wówczas:

  1. Zapoznaj się z komunikatem i przykładami stron/linków, które spowodowały nałożenie kary,
  2. Wyeliminuj problem – jeśli mówimy o kwestiach technicznych czy contentowych, musisz usunąć problematyczny element. Np. jeśli pojawi się powiadomienie o złośliwym kodzie (po ataku hakerskim) musisz zidentyfikować jego występowanie, usunąć, a następnie zabezpieczyć serwis przed takim atakiem w przyszłości. Jeśli problem dotyczy linków, wówczas przejrzyj cały profil linków, postaraj się usunąć potencjalnie szkodliwe linki lub zgłoś je do Google Disavow Tool,
  3. Zgłoś prośbę o ponowne rozpatrzenie kary. W ciągu 2-3 tygodni pracownik Google powinien wydać opinię czy kara zostanie zdjęta,

Jeśli mówimy o filtrze algorytmicznym:

  1. Sprawdź czy na stronie nie występuje techniczny problem (np. czasami przy automatycznej aktualizacji CMSa mogą pojawić się problemy),
  2. Sprawdź jakie frazy zanotowały mocny spadek. Jeśli mówimy o jednej podstronie – być może pojawił się na niej jakiś problem?
  3. Zweryfikuj czy nie pojawiła się oficjalna komunikacja Google odnośnie uruchomienia aktualizacji. Mówimy tu zarówno o oficjalnej stronie status.search.google.com jak i o profilach w social mediach,
  4. Przejrzyj branżowe serwisy, grupy w social mediach oraz narzędzia typu algoroo.com czy pojawiły się mocne globalne zawirowania w wynikach wyszukiwania,
  5. Jeśli podejrzenia o aktualizacji potwierdzą się – warto poczytać wnioski innych SEOwców. Jeśli wskażą jakiś kierunek (jakie strony spadły, jakie wzrosły) – będziesz wiedział jaki aspekt strony wymaga naprawy.
  6. Przyjrzy się całemu serwisowi pod kątem jego jakości – to dobry moment, aby na chwilę zatrzymać się i zastanowić czy obrana strategia SEO ma sens. Skoro Google uznał, że w jakimś aspekcie potrzebujemy poprawy, być może warto zrobić to również na innym polu. Takie analizy całej strony mają dużo sensu i warto przeprowadzać je regularnie.

Pamiętaj, że usuwanie algorytmicznego filtra Google może być procesem czasochłonnym i wymagającym. Ważne jest skupienie się na poprawie jakości strony i regularne działania mające na celu przekonanie Google, że wykonałeś dobrą pracę i warto dać nam drugą szansę. Często możesz czekać na to tygodnie lub miesiące, jednak nie ma tu drogi na skróty – czasami trzeba swoje pocierpieć.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *