Co to jest algorytm - Definicja w słowniku SEOAlgorytm to ciąg czynności lub przepis postępowania, który prowadzi do rozwiązania ustalonego problemu. W przypadku SEO termin ten przeważnie stosuje się w odniesieniu do algorytmów wyszukiwarek – w szczególności Google – które analizują strony, określają ich jakość i ustalają pozycje na liście wyników wyszukiwania dla poszczególnych fraz kluczowych.

Za co odpowiadają algorytmy Google?

Zadania algorytmów Google dzielą się na dwa główne obszary: indeksowanie stron i pozycjonowanie, czyli wyznaczanie kolejności w wynikach wyszukiwania. Zbierają informacje o strukturze stron i odnośnikach, by określić powiązania pomiędzy poszczególnymi stronami. Ponadto algorytmy przyglądają się jakości zawartości strony i statystykom, by ocenić, w jakim stopniu jest ona przydatna dla użytkowników. Docelowo wykorzystanie algorytmów przez Google ma prowadzić do przedstawiania najbardziej wartościowych witryn na początku listy wyników wyszukiwania.

Jak działają algorytmy Google?

Obecnie algorytmy Google są już na tyle rozbudowane, że bardzo ciężko precyzyjnie określić ich sposób działania – nawet sami pracownicy Google często nie wiedzą jakie parametry są dokładnie uwzględniane przez algorytm, ponieważ liczba osób zaangażowanych w ich rozwój jest tak znacząca, że połączenie wszystkich czynników w całość wydaje się wręcz niemożliwe (zwłaszcza mając na względzie dynamikę zmian zachodzących w algorytmach).

Aktualny obraz funkcjonowania wyszukiwarki Google to wynik wielu lat rozwoju i licznych aktualizacji – pierwszym, stosowanym przez wiele lat algorytmem był PageRank. Jego funkcjonalność opierała się na dość prostych zasadach, które brały pod uwagę głównie liczbę odnośników (ilość tzw. „cytowań”) do danej witryny w innych serwisach. Taki sposób ustalania rankingu stron był bardzo podatny na stosowanie nieetycznych praktyk i spamowanie niskiej jakości linkami, by sztucznie „podbić” pozycję strony. Z tego względu niezbędne było opracowanie bardziej zaawansowanych metod, które analizują już nie tylko same linki, lecz także ich jakość wraz z jakością samej witryny. W 2012 roku światło dzienne ujrzała aktualizacja Pingwin, podczas której wiele stron stosujących agresywne metody pozyskiwania linków praktycznie przestały istnieć w wynikach wyszukiwania. Był to pewien przełom, który wywołał zmianę podejścia SEO-wców do pozyskiwania odnośników zewnętrznych.

Innym przełomem wartym wymienienia był rok 2011, gdy światło dzienne ujrzała aktualizacja Panda. To właśnie wtedy skupiono się na ocenie jakości stron, która stanowiła podstawę przy wyznaczaniu kolejności wyników. Algorytm był sukcesywnie poprawiany wraz z dodawaniem nowych funkcjonalności, a największe aktualizacje są znane pod konkretnymi nazwami – od Pandy aż po wprowadzane od 2017 roku „Core Updates”.

Kilka istotnych aktualizacji algorytmów Google

Z biegiem czasu wyszukiwarka Google otrzymywała coraz bardziej rozwinięte funkcje dotyczące oceny stron i ich zawartości. Oto lista kilku istotnych aktualizacji wraz z krótkim opisem zmian:

  • Panda (2011) – dotyczyła oceny jakości stron;
  • Pingwin (Penguin; 2012) – walka ze spamerskimi linkami zewnętrznymi.
  • Koliber (Hummingbird; 2013) – poprawiona analiza jakości treści, eliminacja upychania słów kluczowych (keyword stuffing);
  • Mobilegeddon (2015) – niższe oceny dla stron, które nie są przystosowane do urządzeń mobilnych;
  • RankBrain (2015) – większy nacisk na intencję zapytań użytkowników. Strony powinny mieć przyjazny UX, układ strony i dostosować zawartość do zapytań użytkowników;
  • BERT (2019) – dalsze poprawki dotyczące jakości treści.

Co więcej, mniejsze aktualizacje pojawiają się prawie każdego dnia. Aby być na bieżąco, warto śledzić m.in. blogi Google – należy jednak zaznaczyć, że firma podaje jedynie ogólne informacje, a dokładne zmiany nie są przekazywane do informacji publicznej. Listę istotniejszych aktualizacji można śledzić za pomocą oficjalnej strony Google:

Przykład informacji o aktualizacji algorytmu Google

Źródło: status.search.google.com

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności