co to jest call to action (CTA) - definicja w słowniku seoKup teraz! Odwiedź naszą stronę! Czytaj dalej! To typowe przykłady CTA, czyli „Call to Action” – w dosłownym tłumaczeniu „wezwania do działania”. Termin ten dotyczy treści, które mają nakłonić użytkownika do wykonania konkretnej czynności, takiej jak zakup produktu czy wejście na stronę. CTA zazwyczaj ma formę krótkiego zdania w formie rozkazującej, często połączonego z linkiem.

Jak wygląda CTA?

Treść typu CTA może pojawiać się na stronie internetowej w różnych formach. Często jest to prosty, krótki tekst z odnośnikiem, ale może to być również np. przycisk lub grafika. Dodatkowo warto zaznaczyć, że z CTA można spotkać się nie tylko na witrynach, lecz także m.in. w mailach. Kluczową kwestią jest zawartość, która musi nakłaniać do określonej akcji. Z tego względu wezwanie do działania ma przeważnie postać zdania rozkazującego. Z perspektywy marketingu jest to przede wszystkim jasny przekaz dla odbiorcy, że kliknięcie linka lub przycisku prowadzi do kolejnego etapu, którym może być np. zakup produktu, zapisanie się do newslettera czy zapoznanie się z następnym artykułem na stronie.

Jak przygotować dobre Call to Action?

Efektywność CTA zależy od kilku kwestii, skupiających się wokół pozycji CTA w treści, widoczności i przekazu. Oto podsumowanie najważniejszych zasad przy tworzeniu CTA:

  • Dobry design to podstawa. Link lub odnośnik musi zwracać uwagę użytkownika, np. przez wyróżniający się kolor, kontrast z tłem lub pogrubienie tekstu.
  • CTA musi być widoczne. W przypadku odnośników najlepiej wykorzystać pogrubienie i inny kolor czcionki, z kolei dla przycisków należy zadbać o odpowiednio duży rozmiar i położenie we właściwym miejscu na stronie.
  • Korzyść z kliknięcia musi być jasno określona. To prosty, a jednocześnie bardzo skuteczny sposób, by nakłonić odbiorcę do akcji. Najlepiej sprawdzą się krótkie komunikaty w stylu „kup teraz” czy „czytaj więcej”.
  • Treść CTA musi być krótka. Z reguły zaleca się stosowanie nie więcej niż 3–5 słów.
  • CTA jest bardziej efektywne, gdy znajduje się w ważnym miejscu na stronie. Najlepszym położeniem jest tzw. sekcja „above the fold”, czyli główna część zawartości. To jednak tylko jeden z wielu przykładów – odpowiednio przygotowane wezwanie do działania może sprawdzić się również w licznych innych miejscach na stronie.

Gdzie zamieścić CTA?

Istnieje kilka obszarów, w których warto zastosować wezwanie do działania. Najczęściej są to:

  • zawartość strony w sekcji „above the fold”;
  • treść maili – szczególnie efektywne w przypadku rejestracji na wydarzenia czy konferencje;
  • meta description – w tym miejscu CTA może skutecznie nakłonić użytkownika do wizyty na stronie;
  • content marketing – w treściach publikowanych online często możemy znaleźć odnośniki typu „czytaj dalej” lub „dowiedz się więcej”, które są jednym z najpopularniejszych przykładów CTA.

Do tego należy mieć na uwadze, że CTA musi być dopasowane do kontekstu. Dzięki temu można zachować naturalne brzmienie treści przy odnośniku, co przekłada się na większe zaufanie ze strony odbiorców. Pamiętając o powyższych zasadach, można z łatwością przygotować skuteczne wezwanie do działania, które realnie przełoży się na akcje wykonywane przez internautów.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności