Co to jest alt - definicja w słowniku SEOArtybut „alt” (nazywany także tekstem alternatywnym) to jeden z atrybutów stosowanych w znaczniku „img”, który jest z kolei stosowany do umieszczania zdjęć w plikach HTML. Wartość tego atrybutu ma spore znaczenie ze względu SEO, ponieważ umieszczany jest w nim opis grafiki, który jest analizowany przez roboty indeksujące i uwzględniany w algorytmach pozycjonowania.

Dlaczego użycie atrybutu „alt” jest tak istotne?

Choć atrybut „alt” nie jest od razu widoczny dla użytkowników, jego obecność przy plikach graficznych jest bardzo ważna. Wynika to z faktu, że roboty indeksujące mają problemy z samodzielnym wywnioskowaniem, co znajduje się na obrazku – z tego względu potrzebny jest tekstowy opis, który odnosi się do zawartości grafiki i daje nam większą pewność, że będziemy pozycjonować go na frazy, na których nam zależy. Dzięki temu obrazy na stronie, które odgrywają ważną rolę z perspektywy czytelności i wizualnej atrakcyjności treści, mogą być uwzględnione podczas indeksowania i pozycjonowania witryny.

Dla algorytmów wyszukiwarki brak atrybutu „alt” jest mniej więcej jednoznaczny z całkowitym brakiem grafiki na stronie. Co więcej, treść tego atrybutu jest wyświetlana w sytuacjach, gdzie załadowanie obrazu nie jest możliwe – np. przy bardzo słabym połączeniu internetowym lub usunięciu pliku graficznego ze źródła. Warto ponadto wspomnieć o roli atrybutów „alt” dla osób niewidomych lub niedowidzących, które korzystają z czytników ekranu: podobnie jak roboty wyszukiwarek, oprogramowanie tego typu opisuje obrazy właśnie z użyciem treści tego atrybutu.

Jaką treść powinien zawierać atrybut „alt”?

Treść atrybutu „alt” powinna przede wszystkim opisywać to, co znajduje się na obrazku, aby roboty indeksujące i czytniki ekranu mogły dokładnie określić jego zawartość. Do tego nie można zapominać o zastosowaniu fraz. Dobrze zoptymalizowane atrybuty „alt” zawierają słowa kluczowe właściwe dla danej strony lub podstrony – o ile są one zgodne z zawartością samej grafiki. Należy jednak pamiętać, by unikać tzw. upychania fraz (keyword stuffing) w atrybutach „alt”, ponieważ takie działania są źle oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.

Jak wygląda atrybut „alt” w kodzie strony?

Atrybut „alt” jest umieszczany w kodzie HTML jako jedna z części tagu „img”. Znacznik ten zazwyczaj składa się właśnie z tego atrybutu, a także z „src”, który określa źródło pliku graficznego. Jego prawidłowa składnia wygląda tak:

< img src=”adres grafiki” alt=”opis alt” >

Do tego można dodać kilka innych parametrów, m.in. opisujących wymiary obrazu na ekranie urządzenia. Zawartość atrybutu „alt” ma formę tekstową i pozwala na używanie dowolnych znaków. Większość systemów zarządzania treścią pozwala na bardzo wygodne definiowanie wartości tego pola podczas przesyłania obrazów na stronę. Taką opcję możemy znaleźć pod nazwą „atrybut alt”, „alt text”, „tekst alternatywny” czy „opis alternatywny”.

Co istotne, tekst pojawiający się po najechaniu kursorem na obraz jest definiowany oddzielnie. W tym celu stosuje się atrybut „title”. „Alt” jest stosowany do opisania grafiki dla robotów indeksujących lub czytników ekranu, jak również do wyświetlania tekstu w sytuacjach, gdy plik graficzny nie może zostać wczytany.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności