Blog firmowy a SEO – jak go prowadzić, aby przyciągnąć klientów?
Prowadzenie firmowego bloga niesie ze sobą wiele korzyści, a optymalizacja SEO (Search Engine Optimization) jest kluczowym aspektem, który może znacząco wpłynąć na jego efektywność i widoczność. Wpisy blogowe powinny jak najlepiej opisywać dany temat i w konkretny sposób odpowiadać na zapytania użytkowników. W ten sposób zyskasz nowych czytelników, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani Twoją ofertą.
Spis treści
SEO a blog – Wybór tematów nie może być przypadkowy
Zanim zaczniesz planować treści, zastanów się, kto jest Twoją grupą docelową. Jakie są ich pytania, potrzeby, zainteresowania? Artykuły blogowe i tworzone treści dostosowane do potrzeb czytelnika sprawiają, że blog staje się bardziej widoczny, atrakcyjny i użyteczny dla odbiorcy. Wykorzystaj narzędzia do badania słów kluczowych, aby zidentyfikować popularne hasło związane z Twoją branżą. Umieszczenie odpowiednich słów kluczowych w treściach blogowych może poprawić widoczność strony w wyszukiwarce.
Skup się na tematach związanych z Twoją branżą, produktami lub usługami dostępnymi w Twoim sklepie internetowym. Artykuł blogowy i publikowane treści powinny dostarczać wartościowych informacji i w znaczący sposób wpływać na rozwiązania problemów, z którymi mogą się spotykać Twoi klienci. Staraj się różnicować tematy, aby przyciągnąć różne grupy czytelników. Mogą to być poradniki, analizy, studia przypadków, wywiady z ekspertami, artykuły informacyjne, itp.
Prowadząc bloga pamiętaj, że kluczowym celem wpisów blogowych jest dostarczanie wartości i budowanie zaufania z odbiorcami. W miarę możliwości dostosuj treści do aktualnych potrzeb i trendów wyszukiwarki Google nawet jeżeli będzie to wymagało użycia specjalistycznej wiedzy.
Tematy na blog firmowy przynoszące ruch, a grupa docelowa
Przy wybieraniu tematów do bloga i rozważając, nad czym warto pisać artykuły, kluczowe jest uwzględnienie potrzeb klientów ale nie można oczywiście zapominać o aspektach SEO. Precyzyjne zdefiniowanie grupy docelowej pomaga zrozumieć preferencje konsumentów a treści, które odpowiadają na pytania nurtujące potencjalnych klientów, które są dodatkowo zoptymalizowane pod kątem wybranych fraz kluczowych, jest kluczem do generowania zysków.
Wiodącą część ruchu w sieci stanowią wyszukiwarki internetowe. Gdy użytkownik wprowadza konkretne zapytanie, oczekuje trafnych odpowiedzi. Naszym priorytetem jest zatem znalezienie się w tych wynikach. Jednakże, osiągnięcie tego celu staje się niemożliwe bez odpowiednich treści i ich zoptymalizowania pod kątem skutecznych fraz kluczowych. Wszystko to sprawia, że nasz blog firmowy musi być atrakcyjny zarówno dla potencjalnych klientów, jak i dla algorytmów Google, które zwiększą naszą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
Znając preferencje grupy docelowej, możesz przewidzieć, jakie tematy na blogu zainteresują potencjalnego klienta, jakie grafiki będą dla niego atrakcyjne, jakiego designu strony oczekuje oraz jakie słowa kluczowe warto uwzględnić w artykule. Pisanie dla kogoś, kto czyta o tym, co go interesuje, na blogu, który mu się podoba, staje się łatwiejsze i bardziej efektywne. Przy tworzeniu bloga firmowego ważne jest ciągłe pamiętanie o swoim celu oraz odbiorcy komunikatu. Piszesz dla konkretnych person, kierując się określonymi celami firmy.
Skąd jednak zdobyć informacje, która fraza będzie najodpowiedniejsza dla danego artykułu? W tej sytuacji warto skorzystać z narzędzi udostępnionych przez Google, takich jak Google Keyword Planner.
Google Keyword Planner
To narzędzie wspomaga w wyszukiwaniu i identyfikowaniu właściwych słów kluczowych, które mogą zwiększyć efektywność treści w kontekście ich popularności i relewantności.
Obsługa Planera jest dość łatwa, a my szczególnie zainteresowani jesteśmy funkcją związaną z wyszukiwaniem nowych fraz kluczowych:
Pierwsze pole służy do wprowadzenia interesującego nas słowa, które będzie kierować oprogramowanie na temat, który nas interesuje. W praktyce, po wpisaniu przykładowej frazy, takiej jak „fryzjer w gdańsku” (oczywiście, można wprowadzić więcej niż jedną frazę), otrzymujemy istotne informacje dotyczące liczby wyszukiwań dla danej frazy. Ponadto, uzyskujemy listę pokrewnych fraz kluczowych zawierających określoną liczbę wyszukiwań od internautów.
Na samej górze pojawi się informacja odnośnie trendów wyszukiwań dla fraz kluczowych:
W następnej sekcji prezentowane są dane dotyczące liczby wyszukiwań dla wprowadzonych fraz (w tym przypadku „fryzjer w gdańsku”). Poniżej znajdują się również propozycje nowych fraz kluczowych, które są sugerowane przez narzędzie.
Zalecamy podejście do wyboru fraz kluczowych z rozwagą, nie kierując naszej uwagi wyłącznie na najbardziej wyszukiwane hasła. Czasem warto skupić się na kilku frazach z zakresu 10-50 wyszukiwań, co umożliwi łatwiejsze osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz szybsze przyciągnięcie wartościowego ruchu na stronę.
Oprócz oficjalnego narzędzia Google, istnieje także inne, które mogą pomóc w wyszukiwaniu fraz kluczowych. Oto kilka propozycji, które warto rozważyć.
AnswerThePublic
Narzędzie to generuje listę pytań, które użytkownicy często zadają w związku z danym słowem kluczowym, co może pomóc w tworzeniu treści odpowiadających na konkretne zapytania. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
AnswerThePublic udostępnia szeroki zakres danych związanych z wyszukiwanym słowem kluczowym. Raport obrazuje podstawowe pytania, jakie zadają użytkownicy wyszukiwarki: jak? dlaczego? kto? kiedy? gdzie? w jaki sposób? itp. W ten sposób mamy dokładniejszy obraz tego, co tak naprawdę o zapytaniu „fryzjer w gdańsku” chce wiedzieć typowy internauta. Powyższy diagram zawiera listę najczęściej pojawiających się pytań, ale oprócz niego, pojawiają się dodatkowe wykresy wiążące frazę kluczową np. z przyimkami, innymi frazami z podobnej kategorii.
Jeżeli uznasz, że wykres kołowy nie do końca jest czytelny, wystarczy kliknąć w zakładkę: Data. Raport zostanie wówczas przedstawiony w formie tabelki i będzie bardziej przejrzysty.
AnswerThePublic umożliwia zapisanie wykresów wizualizacyjnych poprzez kliknięcie przycisku zapisu obrazu w prawym górnym rogu. Możesz także pobrać dane w postaci pliku CSV, jeśli chcesz uporządkować je w arkuszu kalkulacyjnym lub zaimportować do innego oprogramowania.
Semrush
Narzędzie, które pomaga w analizie konkurencyjności słów kluczowych, monitorowaniu wyników organicznych i prowadzeniu badań nad ruchem organicznym. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
Moz Keyword Explorer
Moz oferuje narzędzie do badania fraz kluczowych, dostarczając informacji o ich potencjalnej wartości i konkurencyjności. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
Ubersuggest
Darmowe narzędzie, które dostarcza sugestii słów kluczowych, analizuje konkurencję i pomaga w identyfikowaniu nowych tematów. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
Keywordtool.io
Narzędzie to generuje rozszerzone listy sugestii słów kluczowych z różnych źródeł, w tym z Google, YouTube, Bing i innych. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
SpyFu
Pozwala śledzić konkurencję i dowiedzieć się, jakie frazy kluczowe są używane przez inne strony internetowe.
Keyword Explorer by Ahrefs
To narzędzie oferuje bogate informacje dotyczące fraz kluczowych, takie jak ich popularność, poziom trudności czy ilość kliknięć. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
SEMrush Topic Research
Pomaga w znalezieniu tematów związanych z danym słowem kluczowym, co ułatwia tworzenie treści zgodnych z zainteresowaniami użytkowników. Po wpisaniu zapytania „fryzjer w gdańsku” i kliknięciu wyszukaj otrzymamy taki widok:
Pamiętaj, że wybór narzędzia zależy od Twoich konkretnych potrzeb, budżetu i preferencji. Często warto również korzystać z kilku narzędzi, aby uzyskać kompleksową analizę fraz kluczowych i optymalizować swoją strategię treści.
Co jednak jeśli mamy już dobrane frazy kluczowe? Jak zabrać się za tworzenie treści? Z pomocą przychodzą tu narzędzia takie jak Surfer SEO.
Surfer SEO jako asystent w optymalizacji treści blogowych
Ogromną popularnością cieszy się również Surfer SEO i narzędzie content editor z którego sami bardzo mocno korzystamy. Wystarczy wpisać interesujące nas zapytanie, a narzędzie po kilku chwilach stworzy dla nas dokładne wytyczne dotyczące tworzenia naszego artykułu:
W celu jeszcze lepszego dostosowania wytycznych warto dokładniej określić dodatkowe parametry, które narzędzie ma brać pod uwagę tworząc dla nas wytyczne dla naszego artykułu. Możemy ustawić takie parametry jak np. konkurencyjne strony:
Narzędzie do analizy treści Surfer SEO selekcjonuje konkurencyjne strony o najwyższym wyniku treści. Skala wartości tego narzędzia mieści się w zakresie od 0 do 100 i zależy od treści na stronie oraz jej związku z danym słowem kluczowym. W zależności od potrzeb możemy zaznaczać lub odznaczać daną stronę internetową.
Narzędzie podpowie nam także jaka ma być średnia długość naszego tekstu, liczba nagłówków, liczba paragrafów, a także liczba grafik:
Kolejnym krokiem jest zaznaczenie kluczowych fraz, które narzędzie zaleca, aby znalazły się w naszym artykule:
W edytorze treści znajdziesz dodatkowo listę tematów i pytań, które możesz poruszyć w swoich treściach:
Optymalizacja SEO to nie tylko kwestia tworzenia listy słów kluczowych i ich umieszczania w treści. Równie istotne jest dostarczanie wartości czytelnikowi. Poprzez ten sposób postępowania, nie tylko osiągniesz zamierzony cel w rezultatach wyszukiwania, ale również unikniesz luk w treści.
Po ustawieniu najważniejszych dla nas parametrów przejdziemy do strony tworzenia artykułu:
Kluczowym atutem edytora jest natychmiastowa aktualizacja wartości podczas procesu tworzenia. Dzięki niemu można śledzić postęp optymalizacji tekstu już w trakcie pisania. Wszelkie wytyczne są widoczne na pasku bocznym po prawej stronie podczas redagowania treści, a wszystkie sekcje są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Można go traktować jako szablon rekomendacji SEO, dostosowujący się do wprowadzonych słów kluczowych.
Wynik treści możesz cały czas zobaczyć na pasku bocznym. Pokazuje, jak dobra jest obecnie Twoja treść, a także maksymalny wynik, jaki możesz osiągnąć przy bieżących ustawieniach.
Wartościowy artykuł – inwestycja w evergreen content przynosi długotrwałe korzyści dla Twojego firmowego bloga
Inwestycja w evergreen content (treści „wieczne”, które zachowują swoją aktualność przez cały czas) może przynieść długotrwałe korzyści dla firmy.
Evergreen content dotyczy tematów, które są stosunkowo stałe i nie podlegają aspektom związanym z sezonowością. Dzięki temu artykuły te utrzymują swoją wartość i przydatność przez długi okres, przyciągając nowych czytelników nawet po dłuższym czasie od publikacji. Mimo, że treści są stałe, mogą nadal przyciągać ewentualnych klientów i generować leady. Artykuły evergreen mogą stanowić punkt wejścia dla osób zainteresowanych produktami lub usługami danej branży.
Przy planowaniu strategii treści warto uwzględnić zarówno evergreen content, jak i bardziej aktualne tematy, aby osiągnąć równowagę między trwałą wartością, a bieżącymi wydarzeniami. Kombinacja różnych rodzajów treści może pomóc w zaspokajaniu różnych potrzeb czytelników i utrzymaniu różnorodności na blogu firmy.
SEO, a blog – Porady dot. pozycjonowania firmowego bloga
Wartościowe treści są kluczowe zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek internetowych. Oto kilka kluczowych kroków, które pomogą w efektywnym pozycjonowaniu bloga firmowego w wynikach organicznych:
- Wybierz odpowiednie słowa kluczowe: Przeprowadź badanie słów kluczowych, aby zidentyfikować frazy, które są istotne dla Twojej branży i mogą przyciągać ruch. Następnie wykorzystaj te frazy w treściach blogowych. Potencjalni klienci mogą używać specyficznych fraz, a precyzyjna analiza daje nam możliwość dotarcia do tych słów i wykorzystania ich w treściach Twojego bloga.
- Twórz wartościowe treści: Opisywane i poruszane wartości na blogu firmowym powinny być wartościowe, użyteczne i odpowiednio dostosowane do potrzeb Twojej grupy docelowej. Unikaj błędów ortograficznych, spamu słowami kluczowymi i stawiaj na jakość treści. Optymalizacja SEO przynosi korzyści długoterminowe. Jeśli dbasz o regularne publikowanie treści i optymalizację SEO, to możesz cieszyć się stałym strumieniem ruchu na swoim blogu firmowym przez wiele miesięcy i lat.
- Optymalizuj tytuły i nagłówki: Starannie dobieraj tytuły i nagłówki, aby były zrozumiałe, atrakcyjne dla czytelników i zawierały główne hasło wyszukiwania. To pomoże zarówno w pozycjonowaniu, jak i w zachęcaniu do kliknięć. Optymalizacja SEO pozwala na lepsze pozycjonowanie bloga firmy w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu więcej wirtualnych klientów może znaleźć Twoją firmę.
- Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne: Twórz linki wewnętrzne, które łączą różne treści na blogu firmowym, co ułatwia nawigację po witrynie. Linkowanie wewnętrzne pomaga w budowaniu struktury witryny, a także przekierowuje ruch na różne podstrony. Nie unikaj również linków zewnętrznych do wartościowych źródeł, które uwiarygodniają Twoje treści.
- Używaj obrazów i multimediów: Ilustracje, zdjęcia, filmiki i wszelkiego rodzaju multimedia wzbogacą treść i zwiększą atrakcyjność wpisów na blogu. Pamiętaj jednak o odpowiednich opisach i tagach alt dla obrazów, aby poprawić widoczność w listach wyszukiwania grafiki.
- Regularnie publikuj treści i pisz o swoich produktach: Blog firmowy stanowi platformę do udostępniania wartościowych treści i informacji związanych z działalnością oraz branżą. Posiadanie bloga jak i stała publikacja nowych treści w naszym poradniku jest kluczowa. Regularne prowadzenie bloga pozytywnie wpływa na pozycjonowanie i utrzymanie zainteresowania daną marką.
- Optymalizuj stronę internetową pod kątem prędkości ładowania: Szybka strona internetowa jest ważna zarówno dla użytkowników, jak i dla wyników wyszukiwania. Upewnij się, że blog ładuje się szybko na różnych urządzeniach i rozdzielczościach ekranu weryfikując również poprawność wyświetlania wszystkich elementów. To wpływa na doświadczenie użytkownika oraz ranking w wynikach wyszukiwania.
- Promuj swoje wpisy na mediach społecznościowych: Udostępniaj treści z bloga na platformach mediów społecznościowych. To pomaga w promowaniu wpisów i przyciąganiu większej liczby odwiedzających. Poprzez publikację treści, które rozwiązują konkretne problemy użytkowników, możesz przyciągnąć potencjalnych klientów do swojej firmy. Możesz również wykorzystywać formularze zgłoszeniowe lub inne narzędzia, aby zbierać dane kontaktowe od odwiedzających, co pozwala na późniejszy kontakt marketingowy.
- Analizuj co pisze konkurencja: Przeglądaj blogi konkurencji, aby zobaczyć, o czym piszą i jakie tematy są popularne na innych blogach. Nie kopiuj treści, ale zainspiruj się i zastanów, jak możesz podejść do tych tematów inaczej lub dostarczyć bardziej wartościową perspektywę. Jeśli Twoi konkurenci prowadzą blogi firmowe i korzystają z optymalizacji SEO, to warto przeanalizować ich wpisy i wyciągnąć tematy, które warto będzie wykorzystać w Twoim poradniku.
- Monitoruj i analizuj wyniki: Korzystaj z narzędzi do monitorowania ruchu na stronie i analizy wyników SEO. Monitorowanie pozwala na dostosowywanie strategii w oparciu o wyniki i osiąganie lepszych rezultatów. Dzięki narzędziom do analizy i monitorowania ruchu na stronie internetowej, można ocenić skuteczność bloga firmowego oraz konkretnych artykułów. Możesz śledzić, które treści są najbardziej popularne, jakie słowa kluczowe przynoszą najwięcej ruchu, oraz dostosowywać strategię na podstawie tych danych.
Odkryj potencjał artykułów blogowych jako efektywnego narzędzia CTA
Artykuły blogowe stanowią doskonałą przestrzeń do implementacji elementów CTA (call to action). Na zakończenie tekstu z powodzeniem można umieścić formularz kontaktowy, umożliwiający bezpośrednią interakcję z firmą w celu uzyskania dodatkowych informacji związanych z potencjalnymi klientami.
Dodatkowo, warto zaoferować czytelnikom materiały dodatkowe rozszerzające tematykę artykułu wraz z linkowaniem do zbliżonych tematycznie pokrewnych artykułów. Na przykład, jako uzupełnienie artykułu o różnych rodzajach umów o pracę, można udostępnić bezpłatny kalkulator wynagrodzeń w formie arkusza Excel. W zamian za pozostawienie adresu e-mail i zapisanie się do newslettera, użytkownik zyska dostęp do tego praktycznego narzędzia.
Niezależność treści na blogu to kluczowy element strategii marketingowej
Prowadzenie bloga przynosi korzyści nie tylko poprzez możliwość implementacji CTA, ale także dzięki niezależności treści od zewnętrznych platform. W obliczu częstych ograniczeń zasięgu postów na portalach społecznościowych, niekorzystnych zmian w regulaminach czy przypadkowych blokad kont, blog staje się pewnym schronieniem. Autonomiczność treści na naszej stronie pozwala utrzymać stały kontakt z czytelnikami, niezależnie od zmieniających się warunków na innych platformach.
Podsumowując, blog firmowy i odpowiednia optymalizacja SEO to ważne kroki, które mogą pomóc w budowaniu marki, przyciąganiu nowych klientów i osiąganiu celów biznesowych. Blog firmowy może być potężnym narzędziem marketingowym, a odpowiednia optymalizacja SEO pomoże zmaksymalizować jego skuteczność, do czego serdecznie zachęcamy!
Daniel Magrian
Od 2016 roku związany z marketingiem internetowym. W tym czasie zdobył doświadczenie, które aktualnie wykorzystuje w codziennej pracy z klientem analizując wyniki i wdrażając działania optymalizacyjne maksymalizujące efektywność kampanii. W pracy nigdy się nie nudzi, a najbardziej motywują go sukcesy klientów.