Czym jest Google Panda - Definicja w słowniku SEOAlgorytm Panda został wdrożony przez Google w lutym 2011 roku , w celu efektywniejszego oceniania jakość treści na stronach internetowych. Jego głównym zadaniem było promowanie stron o wysokiej jakości i wartościowych treściach, jednocześnie penalizując te o niskiej jakości, zawierające treści przejawiające niską wartość dla użytkowników. Google Panda uwzględniał szereg czynników, które wpływają na ocenę jakości, m.in. unikalność  i użyteczność treści, wiarygodność czy responsywność strony. Wdrożenie algorytmu Panda miało na celu zwiększenie jakości wyników wyszukiwania, gwarantując użytkownikom dostęp do wartościowych i pomocnych informacji. Wydarzenie to miało duży wpływ na branżę SEO, a sam moment aktualizacji algorytmu uznawany jest za jeden z przełomowych momentów, który „zatrząsł” wynikami wyszukiwania i zmienił podejście wielu SEOwców i właścicieli stron do tworzenia treści.

Czym jest algorytm Google?

Zanim przejdziemy do opisu aktualizacji, warto w pierwszej kolejności określić, czym właściwie jest algorytm Google. Jak można zauważyć podczas codziennego korzystania z internetu, wyniki wyszukiwania różnych haseł w Google mają konkretną kolejność – z reguły bardziej wartościowe rezultaty są na pierwszych miejscach, z kolei dalsze mogą już mniej precyzyjnie odpowiadać na dane zapytanie. Co jednak decyduje o kolejności stron w rankingu? To właśnie zadanie dla algorytmów Google – bardzo rozbudowanych zbiorów zasad służących do oceny, które strony są najbardziej wartościowe dla internautów. Przez długi czas podstawowym rozwiązaniem wykorzystywanym przez najpopularniejszą wyszukiwarkę świata był algorytm PageRank, jednak w 2011 roku został on zastąpiony przez znacznie bardziej rozbudowaną Pandę i szereg kolejnych aktualizacji.

Google Panda, czyli jakość treści zamiast „upychania” słów kluczowych

Głównym powodem wprowadzenia nowej wersji algorytmu Google w 2011 roku były rosnące problemy z jakością wyników wyszukiwania. Wcześniejsze rozwiązania były dość łatwe do „oszukania”, przez co często pierwsze wyniki były zajmowane przez strony pełne spamu, które nie dostarczały większej wartości odbiorcom. To jednak diametralnie zmieniło się właśnie w 2011 roku wraz ze wdrożeniem algorytmu Panda, który wywołał niemałą rewolucję w świecie SEO.

Najważniejszą zmianą, która pojawiła się w ramach aktualizacji Panda, było opracowanie oceny jakości stron internetowych. Działania takie jak powielanie zawartości, keyword stuffing (upychanie słów kluczowych), puste tagi, zbyt długie nagłówki czy thin content (krótkie treści o niskiej wartości) zaczęły być penalizowane, podczas gdy wartościowa zawartość zaczęła zdobywać lepsze wyniki. Co ważne, algorytm Panda był rozwijany jeszcze przez długi czas po początkowym wdrożeniu – do teraz Google regularnie wypuszcza mniejsze lub większe aktualizacje dotyczące oceny jakości stron. Od 2016 roku Panda jest integralną częścią podstawowego algorytmu wyszukiwarki Google, stanowiąc bazę do dalszego rozwoju metodyki wyznaczania kolejności wyników.

Jak uzyskać dobrą ocenę według algorytmu Panda?

Aby „zadowolić” algorytm Panda, niezbędne są oryginalne, rzetelne, czytelne i profesjonalnie napisane treści, które dostarczają czytelnikowi realną wartość. Należy zadbać m.in. o wyczerpanie konkretnego tematu, publikowanie unikalnej zawartości i przedstawianie sprawdzonych, prawdziwych informacji. Nie bez znaczenia jest też struktura strony, która powinna wspierać czytelność i ułatwiać dotarcie do potrzebnej wiedzy.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności