Czym jest widoczność strony w Google?

W dzisiejszych czasach, jeśli chcemy, żeby nasz biznes odniósł sukces, musimy być widoczni również w internecie. Użytkownicy każdego dnia tworzą miliony zapytań w wyszukiwarkach. Im lepsza będzie widoczność naszej strony w Google, tym większa szansa, że przyciągniemy do siebie nowych klientów.

Czym jest widoczność strony w Google? Określa ona, na jakich stronach znajduje się nasza domena na kluczowe dla niej frazy, zarówno w organicznych, jak i nieorganicznych wynikach wyszukiwania. Należy jednak dodać, że wpływ na widoczność w Google mają też opinie klientów wystawione firmie, lokalizacja w Google Maps oraz w grafikach. To wszystko przekłada się na to, jak nasza firma jest postrzegana w internecie.

Jak sprawdzić, na jakie frazy widoczna jest Twoja strona?

Istnieje wiele narzędzi, za pomocą których można sprawdzić, na jakie frazy widoczna jest strona. Jedne z nich są płatne, inne darmowe. Poniżej przedstawiliśmy te, z którymi na pewno warto się zapoznać.

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie, które powinien posiadać na swojej stronie każdy właściciel strony. W zakładce „Wyniki wyszukiwania”, która znajduje się w panelu bocznym narzędzia, można sprawdzić m.in. takie elementy jak:

 

 

  1. Typ wyszukiwania – w tym przypadku mamy do wyboru opcje: sieć, grafika, wideo i wiadomości.
  2. Zakres czasowy – można ustawić tutaj zakres czasu, który chcemy zbadać. Maksymalnie można cofnąć się o 16 miesięcy.
  3. Zapytanie, strona – dzięki tej opcji jesteśmy w stanie sprawdzić, ilu użytkowników odwiedziło konkretną stronę poprzez dane zapytanie.

Największą zaletą tego narzędzia jest również to, że pokazuje ono rzeczywiste wyniki, jakie osiąga dana strona.

Ahrefs

Ahrefs to zewnętrzne narzędzie, które początkowo służyło głównie do sprawdzania profilu linkowego strony. Obecnie jednak jest ono rozwinięte tak bardzo, że umożliwia również m.in. sprawdzenie pozycji fraz w Google. Aby to zrobić, należy wejść w zakładkę „organic keywords”, która znajduje się w panelu bocznym.

 

Po załadowaniu pokaże się lista z frazami kluczowymi, na które pojawia się sprawdzana strona.

 

 

Poza frazami kluczowymi można tutaj znaleźć inne przydatne informacje, takie jak:

  • wolumen – czyli ile razy w miesiącu dana fraza jest wyszukiwana,
  • szacowany ruch z danej frazy,
  • pozycja danej frazy w wynikach wyszukiwania Google,
  • adres URL, czyli na jaką podstronę pokazuje się dana fraza.

Poza wyżej wymienionymi można jeszcze sprawdzić, jak zmieniały się pozycje fraz w danym zakresie czasowym. Dzięki temu można określić, czy dla poszczególnych zapytań nastąpił progres, czy należy nad nimi popracować, żeby zanotować wzrost pozycji.

Mimo że narzędzie to jest bardzo wszechstronne i pozwala na bardzo dokładne analizy, to jego wadą z pewnością jest wysoka cena. Koszt minimalny to około 100 dolarów miesięcznie, co dla osoby prywatnej może być sporym obciążeniem. To sprawia, że z tego rozwiązania korzystają głównie agencje zajmujące się SEO.

W darmowej wersji narzędzie jest bardzo ograniczone i pozwala tylko na podstawową analizę strony.

Senuto

Kolejnym wartym uwagi narzędziem, w kontekście sprawdzania pozycji w Google, jest Senuto. To zasługa przede wszystkim dokładności wyników. Za pomocą tego narzędzia można sprawdzić nie tylko aktualną widoczność, ale również historyczną, co bywa przydatne podczas tworzenia analiz, sprawdzania sezonowości, jak aktualizacje algorytmów Google wpływały na widoczność, przygotowywania strategii SEO itd.

Wykres analizy widoczności można sprawdzić dla trzech zakresów: fraz znajdujących się w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 w wynikach wyszukiwania Google.

Senuto pozwala również sprawdzić, na jakie konkretnie frazy pojawia się strona.

 

Tak jak w przypadku Ahrefsa, tak i tutaj otrzymujemy informacje na temat konkretnych fraz, takie jak:

  • średnia miesięczna ilość wyszukiwań,
  • jak zmieniała się pozycja frazy w danym zakresie czasowym,
  • jaki jest szacowany ruch z danej frazy,
  • historia – miniwykres przedstawiający, jak zmieniała się pozycja danej frazy w wybranym okresie.

Poza tym można uzyskać takie informacje jak: CPC (koszt za pojedyncze kliknięcie w płatnym ruchu wyrażony w złotówkach), jak trudne jest dane słowo kluczowe do wypozycjonowania, jego trendy oraz adres URL, na który pojawia się w wyszukiwarce Google.

Senuto jest również bardziej przystępne cenowo (około 100 zł na miesiąc), dzięki czemu jest popularne także wśród osób prywatnych.

Inne narzędzia

Przedstawione narzędzia to tylko niektóre przykłady rozwiązań, z których można skorzystać, żeby sprawdzić widoczność strony w Google. Na rynku jest dostępnych wiele innych, które również pomogą w analizie strony i tak naprawdę od naszych preferencji zależy, na co się zdecydujemy. Warto wspomnieć jeszcze o takich narzędziach, jak:

  • Semrush,
  • Semstorm,
  • Surferseo,

Tak jak wcześniej wspomniano, senuto, ahrefs oraz inne narzędzia posiadają również inną przydatną funkcję, a mianowicie estymację ruchu. Jest to o tyle ważne, ponieważ każda fraza posiada różną wyszukiwalność, więc strony, które posiadają podobną widoczność, moga generować zupełnie inny ruch. Należy jednak pamiętać, że są to tylko szacunki i w rzeczywiste wyniki mogą się od tych, które pokazują narzędzia (o tym, jak dokładne są najpopularniejsze narzędzia, pisaliśmy tutaj: https://samoseo.pl/jak-dokladne-sa-narzedzia-estymujace-ruch-organiczny-badanie-na-bazie-200-stron/).

Jak sprawdzić pozycje fraz?

Skoro wiadomo już, że widoczność strony jest ważna, warto wiedzieć, jak sprawdzić pozycje fraz. Można do tego podejść w różny sposób. Podstawowe możliwości to:

  • Ręczne sprawdzenie pozycji – jest to metoda z pewnością czasochłonna, ponieważ każdą frazę, którą chcemy sprawdzić, należy najpierw wpisać w wyszukiwarce, a następnie znaleźć swoją stronę. Ważne jest, żeby robić to w trybie incognito, ponieważ w innym przypadku wyszukiwarka może się sugerować poprzednimi zapytaniami i zakłamywać rzeczywistą pozycję. W tym przypadku wpływ na wyniki ma również lokalizacja, w której się znajdujemy. Inne wyniki dla tej samej frazy wyświetlą się w Gdańsku, a inne w Warszawie. Należy również pamiętać, żeby podczas sprawdzania pozycji nie brać pod uwagę płatnych wyników wyszukiwania, które mają oznaczenie „sponsorowane”:

  • Google Search Console
  • Senuto, ahrefs
  • Narzędzia do monitorowania pozycji – w tym przypadku można skorzystać na przykład z narzędzia Stat4seo, w którym można założyć monitoring fraz dla danej strony. Każdego dnia otrzymamy informację, jaka jest pozycja w wynikach wyszukiwania dla monitorowanej frazy.

Pozycje strony w Google – dlaczego warto ją podnieść?

Pozycja strony w Google powinna być jak najwyższa z prostego powodu – im wyżej będzie w wynikach wyszukiwania, tym więcej użytkowników ją odwiedzi. Takie same cele ma jednak konkurencja, więc należy poczynić kroki, które pomogą ją wyprzedzić i piąć się do góry.

Jak podnieść pozycje fraz w Google?

Pozycje fraz można podnieść, podejmując mniej lub bardziej skomplikowane działania. Każda strona jest inna, potrzebuje więc innego podejścia i strategii. Istnieją jednak elementy wspólne, na które warto zwrócić uwagę, żeby pozycje fraz w Google rosły.

Optymalizacja tagów title

Meta tag title to element, który pokazuje się w wynikach wyszukiwania w Google. Bardzo ważne jest więc, żeby strona zawierała w tytule stronę, na którą ma być widoczna.

Warto również uzupełnić tag meta description, który znajduje się pod tytułem. Powinien zawierać krótki opis, co znajduje się na danej stronie.

Optymalizacja nagłówków

Równie ważną rzeczą w poprawie pozycji strony jest optymalizacja nagłówków. Należy zadbać przede wszystkim o ich odpowiednią hierarchię oraz nasycenie frazami. Najważniejszy nagłówek H1 powinien zawierać główną frazę, na którą pozycjonowana jest strona i znajdować się na stronie tylko 1 raz. Kolejne nagłówki powinny zawierać pozostałe frazy bądź frazę główną w formie odmienionej.

Content na stronie

Dobry content to klucz do sukcesu. Należy zadbać o to, żeby treści na stronie były unikalne wewnętrznie (brak duplikacji na innych podstronach naszej witryny) i zewnętrznie (treści nie powtarzają się na stronach innych witryn, niż nasza). Tekst powinien też poruszać tylko i wyłącznie tematykę strony

Należy również zadbać o odpowiednie nasycenie treści frazami. Słowa kluczowe powinny być dodane w sposób naturalny i powinny być przydatne dla osoby odwiedzającej stronę. Zbyt duże nasycenie frazami może spowodować nawet spadki pozycji, więc we wszystkim należy zachować umiar.

Link Building

Zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrze stanowią istotny element w pozycjonowaniu strony.

Linkowanie wewnętrzne – to wszelkie linki, które łączą strony wewnątrz witryny. Ważne jest, aby linkowanie było rozbudowane w sposób przemyślany. Dzięki temu nawigacja po stronie będzie łatwiejsza dla użytkowników i robotów Google.

Linkowanie zewnętrzne – są to wszelkie linki, które pochodzą z innych stron niż nasza. Należy zadbać o to, żeby linki te pochodziły od stron wysokiej jakości i były powiązane z naszą tematyką. Pozyskiwanie linków z witryn o wątpliwej reputacji może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i przyczynić się do spadków pozycji. W tym przypadku zdecydowanie warto postawić na jakość, nawet jeżeli będzie się to wiązało z mniejszą liczbą pozyskanych linków. Jeżeli nie jesteś więc pewien, jak się zabrać za to zadanie, lepiej zlecić je specjalistom, którzy posiadają odpowiednie narzędzia i wiedzę.

Podsumowanie

Aby zaistnieć w internecie, Twoja strona musi być wysoko w wynikach wyszukiwania. Sam proces pozycjonowania nie jest prosty, szczególnie w przypadku większych i bardziej złożonych serwisów. Warto jednak zadać sobie trud, żeby poprawić widoczność swojej strony, śledzić pozycje fraz kluczowych w Google i na bieżąco reagować, kiedy następują spadki.

Maciej Ufnowski
Autor wpisu

Maciej Ufnowski

Swoją przygodę w świecie SEO rozpoczął w 2021 roku. Od tego momentu stale się rozwija i zdobywa wiedzę. Lubi czerpać inspiracje od innych członków zespołu, jak i dzielić się swoimi pomysłami oraz pomagać mniej doświadczonym kolegom i koleżankom. Nie boi się wyzwań, do projektów podchodzi indywidualnie, żeby wyciągnąć z nich jak najwięcej korzyści dla klienta.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *