Czym jest linkowanie wewnętrzne - definicja w słowniku SEOLinkowanie wewnętrzne to termin opisujący odnośniki prowadzące do innych podstron w ramach tej samej witryny. Odpowiednie zastosowanie linków tego typu ma spore znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów indeksujących. Dzięki nim można nie tylko zadbać o sprawną nawigację na stronie, lecz także określić strukturę witryny i powiązania między jej elementami.

Jak wygląda link wewnętrzny w kodzie HTML?

W kodzie strony link wewnętrzny ma taką samą formę, jak inne odnośniki – jest on umieszczany wewnątrz tagu „a”. Główną cechą charakterystyczną jest jednak cel odnośnika (atrybut „href”): w tym przypadku znajduje się on w obrębie tej samej witryny, co oznacza, że zaczyna się on np. od „https://samoseo.pl/”. Do tego istnieje możliwość stworzenia linka wewnętrznego z użyciem tzw. ścieżki względnej, która określa adres do innej podstrony, startując z aktualnego miejsca na witrynie.

Jak odpowiednio zastosować linkowanie wewnętrzne?

Podstawową kwestią przy tworzeniu układu linków wewnętrznych jest zwrócenie uwagi na przydatność odnośników z perspektywy użytkownika. Najczęściej służą one do nawigacji – mogą prowadzić np. do strony głównej czy do innych sekcji witryny. Istnieje wiele metod, by wesprzeć poruszanie się po stronie. Bardzo popularną opcją jest umieszczanie menu (na górze strony lub w formie panelu bocznego), a także odnośników w stopce. Do tego warto zastosować również tematyczne odnośniki, np. do artykułów powiązanych z daną treścią. Dzięki temu można skuteczniej zainteresować użytkowników i zwiększyć czas przebywania na stronie.

Warto zastosować również tzw. breadcrumbs (dosłownie „okruchy chleba”), czyli niewielkie elementy nawigacyjne umieszczane na podstronach (np. nad tytułem artykułu lub kartą produktu). Z ich użyciem osoby, które przeglądają stronę, mogą w każdym momencie przejść do powiązanych sekcji lub kategorii. W przypadku witryn, których działanie opiera się na publikowaniu treści (takich jak blogi), dobrym pomysłem będzie również oznaczanie artykułów tagami, które także pomagają w nawigacji.

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Choć linkowanie wewnętrzne w wielu przypadkach skupia się głównie na usprawnieniu nawigacji, nie jest to jedyne zastosowanie odnośników tego typu. Mają one również spore znaczenie pod względem SEO – przede wszystkim pozwalają one na szybsze indeksowanie strony i odpowiednie określenie jej układu. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarek lepiej „rozumieją” powiązania między poszczególnymi podstronami, co przekłada się na lepszą ocenę w ramach pozycjonowania. Samo usprawnienie nawigacji ma natomiast korzystny wpływ na UX i komfort korzystania ze strony – to z kolei decyduje o wyglądzie statystyk takich jak współczynnik odrzuceń, współczynnik konwersji czy czas spędzony na witrynie.

Warto także zaznaczyć, że jeśli chcemy przekazywać wartość linków w obrębie strony, odnośniki wewnętrzne nie powinny być oznaczone jako „nofollow”. Kwestia ta zazwyczaj nie jest problemem, ponieważ jest to domyślne ustawienie – w pewnych przypadkach, np. przy korzystaniu z niektórych pluginów, linki mogą być standardowo dodawane z atrybutem „nofollow”. W takiej sytuacji konieczne będzie zadbanie o zastosowanie właściwej wartości atrybutu.

Adelina Jańczak
Autor wpisu

Adelina Jańczak

Od 2013 r. związana z marketingiem. Ukończyła studia ze specjalizacją marketing i PR na wydziale zarządzania w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Swoje pierwsze kroki w branży stawiała pracując w Agencjach kreatywnych, PR-owych oraz Eventowych.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności