Co to jest subdomena - Definicja w słowniku SEOSubdomena to część adresu strony internetowej, która pojawia się przed właściwą nazwą domeny. Subdomeny mogą być wykorzystywane m.in. do wydzielania konkretnych obszarów witryny czy do hostowania różnych wersji językowych strony. Przykładem, z którym można się spotkać najczęściej, jest „www” przed adresem strony.

W jakim celu stosuje się subdomeny?

Głównym zastosowaniem subdomen jest wydzielenie pewnego obszaru strony, który obejmuje inną zawartość lub funkcjonalność niż główna część witryny. Może to mieć miejsce np. przy obsługiwaniu różnych wersji językowych, gdzie podział na subdomeny pozwala pozycjonować stronę bez negatywnego wpływu na wyniki w algorytmach SEO. Ponadto pod subdomeną może znajdować się m.in.: serwer poczty, blog, sklep, panel administracyjny, panel klienta, podstrona konkretnego punktu firmy.

To tylko kilka z wielu przykładów – w praktyce subdomeny można traktować jako narzędzie do tworzenia odrębnych stron, które wciąż są bardzo blisko powiązane z główną witryną. Co ciekawe, samo „www” też jest subdomeną i w teorii może zawierać zupełnie inną stronę niż adres bez „www”. W praktyce takie rozwiązanie jest jednak rzadko stosowane i dla większości stron adres z „www” lub bez prowadzi w to samo miejsce. Niekiedy można spotkać się również z mobilnymi wersjami witryn hostowanymi pod subdomeną „m”, jednak takie rozwiązanie traci na znaczeniu na rzecz responsywnych witryn, które automatycznie dostosowują się do różnych ekranów.

Jak wygląda subdomena?

Aby określić rolę i definicję subdomeny, warto przyjrzeć się budowie i znaczeniu całego adresu URL. Jest to tekstowy identyfikator strony w sieci, który kieruje do adresu konkretnego serwera według wpisów DNS. Pełny URL składa się z czterech części:

  • protokół – dla stron internetowych jest to „http://” lub „https://”;
  • subdomena – opcjonalny przedrostek przed nazwą domeny. Najpopularniejszym przykładem jest subdomena „www”, która zazwyczaj prowadzi do tej samej strony, co adres bez części „www”. Subdomeny mogą być jednak stosowane również w wielu innych sytuacjach, takich jak wydzielanie różnych wersji językowych czy podstron (np. „pl.wikipedia.org” – w tym przypadku subdomena to „pl”);
  • nazwa domeny – główna część adresu, np. „samoseo” w „https://samoseo.pl”;
  • rozszerzenie – końcówka adresu, która może wskazywać przeznaczenie strony (.org, .biz, .com itp.) lub kraj rejestracji (.pl, .de, .co.uk itp.).

Czy subdomena jest płatna?

Tworzenie subdomen jest zazwyczaj całkowicie darmowe. Przeważnie nie ma też ograniczeń dotyczących liczby subdomen, które mogą znajdować się w obrębie danej strony. Będąc posiadaczem wybranej domeny, można rozszerzać ją za pośrednictwem tego mechanizmu w niemal dowolny sposób. W niektórych przypadkach taka opcja pozwala sporo zaoszczędzić – zamiast rejestrowania osobnej domeny wystarczy po prostu dodać kolejną sekcję do już istniejącej strony.

Subdomeny a SEO

W kontekście pozycjonowania subdomeny są traktowane jako osobne witryny. W efekcie historia strony, profil linkowania, pozycja w wyszukiwarce czy autorytet są wyliczane odrębnie dla każdej kolejnej subdomeny. Oznacza to, że nowo utworzona subdomena będzie pozycjonować się słabiej niż istniejąca strona, co często wiąże się z dodatkowymi wydatkami na działania SEO. Mimo tego w wielu sytuacjach takie rozwiązanie okazuje się korzystnym wyborem – przede wszystkim z uwagi na fakt, że w ten sposób można łatwiej budować renomę strony, korzystając z zaufania internautów, którzy mieli już styczność z główną domeną. Ponadto dzięki zastosowaniu subdomen można wykluczyć konkretne obszary witryny z pozycjonowania: takie działanie jest stosowane m.in. przy panelach administracyjnych czy panelach klientów.

Co istotne, subdomeny i domeny są traktowane tak samo z punktu widzenia algorytmów pozycjonowania. Jak podają eksperci Google, czynniki rankingowe są wyliczane w identyczny sposób, jednak ich wyniki są całkowicie odrębne. Zawartość subdomeny nie wpływa na pozycję głównej domeny – tak samo działa to w drugą stronę.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *