Co to jest Trailing Slash - Definicja w słowniku SEOTrailing Slash to ukośnik “/” znajdujący się  na końcu adresu URL, który w przeszłości pomagał odróżnić katalog od pliku. Jeśli adres posiadał ukośnik interpretowany był jako katalog, jego brak natomiast sprawiał, że adres interpretowany był jako plik.

Kiedy Trailing Slash ma znaczenie?

To kiedy i jakie znaczenie ma Trailing Slash wyjaśnił w 2017 roku John Mueller, bazując na podanych przez niego przykładach łatwo stwierdzić, że ukośnik końcowy nie ma znaczenia w przypadku nazwy hosta lub głównego adresu URL domeny, gdzie Trailing Slash występuje zawsze. W tym przypadku obie wersje zarówno ta ze slashem na końcu, jak i ta bez, zostaną zinterpretowane tak samo, ponieważ obie prowadzą do katalogu głównego.

https://samoseo.pl =  https://samoseo.pl/

We wszystkich innych przypadkach, gdzie trailing slash został zastosowany na końcu ścieżki, ma on znaczenie i Google będzie dane adresy interpretował jako dwa odrębne.

Trailing Slash a SEO

Wyszukiwarki internetowe mogą traktować adresy URL z ukośnikiem na końcu i bez jak dwie różne strony, idąc tym tokiem myślenia dwie wersje adresów będą mogły prowadzić do miejsc zawierających inną treść, częściej jednak ma miejsce sytuacja, w której obie wersje kierują do stron, na których znajduje się taka sama zawartość, co w konsekwencji prowadzi do duplikacji, która w negatywny sposób wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz zmniejsza wiarygodność całej domeny w oczach użytkowników.

Powielanie stron internetowych różniących się występowaniem ukośnika końcowego w adresie URL ma także negatywny wpływ na indeksowanie. Robot indeksujący widząc adres z Trailing Slash’em na końcu uzna go za odrębną podstronę serwisu. Oba adresy mogą zostać zaindeksowane niezależnie od siebie, co zmniejszy crawl budget danej witryny, rezultatem czego będzie sytuacja, w której budżetu indeksowania zabraknie na inne wartościowe podstrony serwisu.

Jak pozbyć się powstałej duplikacji?

W przypadku gdy w obrębie jednej witryny mamy do czynienia z duplikacją podstron z powodu dopisywania Trailing Slash na jednym z adresów, możemy posłużyć się tagiem kanonicznym aby wskazać preferowaną do indeksowania stronę. Innym rozwiązaniem kluczowym dla uniknięcia duplikacji jest zastosowanie przekierowania 301 informującego boty, że dana strona została przeniesiona pod inny adres URL.

Podsumowanie

Pierwotna funkcja Trailing Slash była związana z organizacją danych na serwerze, dzięki niemu można było odróżnić katalogi od plików. Wraz z rozwojem technologii i zmianami jakie zaszły w sposobie działania serwerów, funkcja ta straciła na znaczeniu.

Mimo, że Trailing Slash obecnie nie odgrywa już tak istotnej roli należy pamiętać, że niewłaściwie użyty może sporo namieszać. Nie ma jednak jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie czy należy używać ukośnika na końcu adresów URL. Bez względu jaka opcję wybierzemy, istotne jest, aby utrzymywać spójność w strukturze adresów URL, pozwoli to uniknąć późniejszych problemów z pozycjonowaniem witryny.

Monika Król - Specjalistka SEO
Autor wpisu

Monika Król

Z branżą SEO związana od 2022 roku, pierwsze doświadczenie zdobywała prowadząc działania organiczne na rynku polskim i zagranicznym. Stale dąży do doskonalenia i poszerzania swojej wiedzy. Stawia na połączenie SEO i UX aby osiągać najlepsze rezultaty dla swoich projektów. Prywatnie miłośniczka sportu, wypracowaną dzięki niemu dyscyplinę, determinację i umiejętność skupienia przenosi na grunt zawodowy.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności