Co to jest API - Definicja w słowniku SEO

API, czyli „Application Programming Interface” („interfejs programowania aplikacji”), to zbiór reguł i wytycznych dla oprogramowania, które opisują, jak poszczególne programy lub ich części mają przesyłać informacje między sobą. Tego typu interfejsy są podstawą działania wielu usług online, z których korzystamy na co dzień.

Czym jest API?

Interfejs programowania aplikacji można uznać za zestaw funkcji, które zapewniają dostęp do wybranych komponentów oprogramowania i umożliwiają komunikację między programami. W zależności od charakterystyki danego rozwiązania API może być przygotowane w inny sposób, lecz jego rola zawsze jest podobna i skupia się na umożliwianiu łączenia różnych aplikacji. Dzięki temu można łatwo rozszerzać funkcjonalność poszczególnych rozwiązań, utrzymując przy tym ustaloną konwencję dotyczącą przesyłania danych. API określa metody i parametry, od których zależy, w jaki sposób dane są formatowane, wysyłane i odbierane. Prostym przykładem API są różnego rodzaju wyszukiwarki, np. te dostępne na stronach przewoźników: po wpisaniu zapytania przez użytkownika serwer przesyła zapytanie do bazy danych, by zwrócić wyniki zgodne z wprowadzonymi parametrami. Komunikacja między przeglądarką a serwerem, jak również między serwerem a bazą danych, w większości przypadków odbywa się z użyciem API.

Rodzaje API

W zależności od potrzeb i wymagań API może funkcjonować zupełnie inaczej. Rozwiązania tego typu możemy podzielić m.in. na publiczne i prywatne:

  • API publiczne – dostępne dla wszystkich zainteresowanych za darmo, często z pewnymi ograniczeniami dotyczącymi częstotliwości zapytań;
  • API prywatne – dedykowane API wymagające umowy lub subskrypcji, charakteryzujące się wysokimi limitami użytkowania, używane głównie przez firmy.

Do tego dochodzi także podział według technologii:

  • REST API – jeden z najpopularniejszych wariantów API wykorzystywanych w sieci, służący do obsługi komunikacji w formie zapytań HTTP. REST opiera się na czterech poleceniach HTTP: GET, PUT, POST i DELETE. Jako przykład rozwiązania wykorzystującego REST API można podać np. Facebook.
  • SOAP API – nieco starszy protokół, również używany z HTTP, który przetwarza dane w strukturalnym formacie XML. W odróżnieniu od REST nie narzuca architektury, a przestrzega określonych standardów
  • RPC API – API do procedur RPC („Remote Procedure Call” – „zdalne wywołanie procedury”); starszy protokół z ograniczonym wsparciem dla bardziej zaawansowanego przetwarzania danych. RCP API zostało stworzone w sposób umożliwiający wykonywanie kodu na innym serwerze. Warto podkreślić, że użycie RPC API za pośrednictwem HTTP spowoduje, że będzie wówczas Web API.

Aktualnie większość serwisów online korzysta z API typu REST z uwagi na wygodę programowania, szerokie wsparcie w językach i bibliotekach, a także wysoką elastyczność oferowaną przez ten model.

API w SEO

Z terminem API możemy spotkać się również w kontekście SEO, w odniesieniu przede wszystkim do różnego rodzaju narzędzi analitycznych. Tego typu rozwiązania opierają swoją funkcjonalność właśnie na API – interfejsie programistycznym definiującym sposób przesyłania danych między różnymi częściami systemu. To szybki i skuteczny sposób, by dotrzeć do wartościowych danych, które pozwalają na podejmowanie rzetelnych decyzji biznesowych i opracowywanie efektywnych działań marketingowych. Jednym z najczęściej wykorzystywanych API w świecie SEO jest Google Search Console API, który może być użyty do tworzenia różnych automatyzacji i integracji związanych z danymi wyszukiwania Google.

Redakcja SAMOSEO
Autor wpisu

SAMOSEO

Tekst został opracowany przez ekspertów SEO. Nasz zespół tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Prowadzimy efektywne kampanie dla klientów z różnych branż, m.in. IT, finansowej, motoryzacyjnej, turystycznej, wnętrzarskiej, budowlanej, modowej czy kosmetycznej. Na naszym blogu wyjaśniamy podstawowe pojęcia z zakresu optymalizacji stron internetowych. Podpowiadamy, co zrobić, żeby osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudować przewagę konkurencyjną w biznesie. Chcesz nas lepiej poznać? Zapraszamy do zakładki O nas.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Polityka prywatności